- Wiadomości
Amerykański transportowiec Red Cloud w Gdyni
28 grudnia przy terminalu kontenerowym BCT w Gdyni zacumował amerykański transportowiec sprzętu wojskowego Red Cloud (T-AKR 313) typu Watson. Jest to pierwsza wizyta jednostki tego typu w Polsce.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
USNS Red Cloud jest jednym z ośmiu wielkich transportowców sprzętu wojskowego typu Watson zbudowanych na zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej. W U.S. Navy jednostki te klasyfikowane były jako LMSR (Large, Medium-Speed, Roll-on Roll-off), zaś pod względem operacyjnym podporządkowane były Dowództwu Transportu Morskiego (MSC - Military Sealift Command).
Dowództwo to odpowiedzialne jest za wszechstronne wsparcie amerykańskiej marynarki wojennej oraz zapewnienie transportu morskiego dla wszystkich amerykańskich formacji wojskowych, a także innych agencji rządowych. Załogi jednostek pływających MSC składa się z cywilów odpowiedzialnych za ich normalną eksploatację. Dodatkowo na ich pokładach zaokrętowany może być personel wojskowy odpowiedzialny za koordynację działań z okrętami wojennymi, łączność wojskową i ochronę.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Transportowiec Red Cloud (T-AKR 313) podobnie jak pozostałe jednostki typu Watson, został zbudowany przez stocznię National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) z San Diego wchodzącą w skład koncernu General Dynamics. Budowę jego rozpoczęto 29 czerwca 1998 r., wodowanie kadłuba odbyło się 7 sierpnia 1999 r., zaś do służby wszedł on 18 stycznia 2000 r. Jednostka ta nosi imię Mitchell Red Cloud Jr. - rdzennego Amerykanina z plemienia Ho-Chunk, który jako kapral U.S. Army zginął 5 listopada 1950 r. w trakcie wojny koreańskiej, osłaniając odwrót swojego oddziału, za co otrzymał najwyższe amerykańskie odznaczenie wojskowe Medal Honoru.
Zobacz też
Transportowce typu Watson charakteryzują się wypornością pełną wynoszącą 62 970 t oraz kadłubem o wymiarach 290,0 x 32,3 x 10,4 m. Napędzane są przez dwie turbiny gazowe GE LM2500 o mocy 32 000 KM każda, które wprawiają w ruch dwa wały napędowe zakończone śrubami nastawnymi o średnicy 7,3 m. Taka siłownia umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 24 w. oraz zasięgu wynoszącego 13 800 Mm/24 w. Zdolności manewrowe zwiększa dziobowy ster strumieniowy. Załoga tych jednostek składa się z 26-45 cywilów oraz maksymalnie 50 osób personelu wojskowego.
Transportowce tego typu zdolne są do przewożenia ładunków wojskowych o masie 13 260 t, na które składać się może ponad 1000 pojazdów kołowych, jak i gąsienicowych. Może to być 58 czołgów podstawowych, 48 innych pojazdów gąsienicowych oraz ponad 900 ciężarówek i innych pojazdów kołowych. Łączna powierzchnia przeznaczona do transportu ładunków wynosi 36 511 m². Jest ona zlokalizowana zarówno we wnętrzu kadłuba, jak również na górnym pokładzie otwartym, na którym mogą być transportowane lżejsze pojazdy oraz kontenery.
Załadunek i wyładunek techniki wojskowej możliwy jest z wykorzystaniem dwóch rozkładanych ramp burtowych i obrotowej rampy rufowej, która ma wymiary 40x7,3 m oraz nośność 72,5 t. Może być on wspomagany przed dwa bliźniacze dźwigi postumentowe o maksymalnym udźwigu 55 t. Przed mostkiem jednostki znajduje się lądowisko dla śmigłowca.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]