- Wiadomości
Amerykańskie przekładnie z Huty Stalowa Wola. Ważna umowa
Huta Stalowa Wola wykonała kolejny krok na drodze do uruchomienia produkcji przekładni Allison. W skrzynie biegów amerykańskiej firmy wyposażane są (między innymi) BWP Borsuk, AHS Krab i czołgi podstawowe M1 Abrams.
Autor. Jacek Faraś / HSW S.A.
Komunikat prasowy Huty Stalowa Wola S.A.
Huta Stalowa Wola S.A. podpisała Memorandum of Agreement z firmą Allison Transmission Inc., światowym liderem w produkcji automatycznych przekładni do pojazdów wojskowych i specjalnych. Porozumienie stanowi kolejny ważny krok w kierunku dalszego rozwoju kompetencji HSW S.A., w tym przypadku w zakresie projektowania i produkcji nowoczesnych skrzyń biegów, jednego z podstawowych elementów zespołów napędowych dla pojazdów bojowych produkowanych w Stalowej Woli.
„Podpisanie MoA z Allison Transmission Inc. to kolejny etap wzmacniania krajowych zdolności przemysłowych” – podkreślił Marek Karabuła, Prezes Zarządu Huty Stalowa Wola S.A. „Dzięki współpracy z globalnym liderem w dziedzinie automatycznych skrzyń biegów HSW uzyskuje dostęp do najnowocześniejszych technologii, które będą wykorzystywane w pojazdach takich jak Borsuk czy w przyszłych projektach z rodziny platform gąsienicowych i kołowych” – dodał Prezes.
Firma Allison Transmission Inc. jest wiodącym producentem w pełni automatycznych skrzyń biegów o średnim i dużym obciążeniu, stosowanych zarówno w pojazdach cywilnych, jak i wojskowych – od ciężarówek po opancerzone transportery i bojowe wozy piechoty. Przekładnie Allison wykorzystywane są w ponad 80 krajach na całym świecie, w tym w armiach państw sojuszniczych.
Zawarta umowa stanowi kolejny przykład rozwoju kompetencji Huty Stalowa Wola S.A. w zakresie zaawansowanych systemów napędowych oraz potwierdza kluczową rolę spółki w budowie nowoczesnych zdolności obronnych Polski.
Komentarz Defence24
Przekładnie do gąsienicowych wozów bojowych to podzespoły drogie i skomplikowane, o wysokiej wartości dodanej. Uruchomienie w Hucie Stalowa Wola produkcji skrzyń biegów lub ich części oznacza, że istotna część wydatków na te komponenty pozostanie w krajowej gospodarce, zamiast trafić za granicę.
A jest o co walczyć. Wojsko Polskie deklaruje zapotrzebowanie na czterocyfrową liczbę bojowych wozów piechoty (jak choćby Borsuk produkowany w HSW), setki armatohaubic samobieżnych oraz czołgów podstawowych. Przekładnie stanowią wąskie gardło w produkcji pojazdów gąsienicowych. Na skróceniu łańcucha dostaw skorzysta zarówno wojsko, przemysł, jak i podatnik.
Autor. Allison Transmission
To także istotna informacja dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu, które niedawno podpisały umowę z Allison Transmission na obsługę techniczną i remonty amerykańskich przekładni, w które wyposażane są Borsuki, Kraby, K9 i Abramsy. W ten sposób kładzione są fundamenty pod eksploatację skrzyń biegów Allison przez wiele dekad, a także długoterminową amerykańsko-polską współpracę przemysłową.
Niewykluczone, że przekładnie Allison zagoszczą też w polskich pojazdach wojskowych nowej generacji, choćby następcy Rosomaka. Zdolność do produkcji w kraju skrzyń biegów tej klasy będzie istotnym atutem w rękach polskiego przemysłu obronnego, dla którego zależność od zagranicznych podzespołów stanowi istotne ograniczenie. Trzymam kciuki, by podobnie postąpiono z wojskowymi silnikami wysokoprężnymi, których wytwarzanie w Polsce wygaszono wiele dekad temu.
Zobacz również
- serwis
- wojskowe zakłady motoryzacyjne
- Polska Grupa Zbrojeniowa
- STANY ZJEDNOCZONE
- Huta Stalowa Wola
- krab
- bwp borsuk
- polski przemysł zbrojeniowy
- HSW
- polski przemysł obronny
- pgz
- Polska
- Borsuk
- USA
- stalowa wola
- Ministerstwo Aktywów Państwowych
- MAP
- produkcja
- Allison
- Allison Transmission
- wzm
- ahs krab
- Przekładnie
- Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.
- Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
- powerpack
- Huta Stalowa Wola S.A.
WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135