Reklama
  • Wiadomości

Amerykańskie przekładnie z Huty Stalowa Wola. Ważna umowa

Huta Stalowa Wola wykonała kolejny krok na drodze do uruchomienia produkcji przekładni Allison. W skrzynie biegów amerykańskiej firmy wyposażane są (między innymi) BWP Borsuk, AHS Krab i czołgi podstawowe M1 Abrams.

Bojowy wóz piechoty Borsuk.
Bojowy wóz piechoty Borsuk.
Autor. Jacek Faraś / HSW S.A.

Komunikat prasowy Huty Stalowa Wola S.A.

Huta Stalowa Wola S.A. podpisała Memorandum of Agreement z firmą Allison Transmission Inc., światowym liderem w produkcji automatycznych przekładni do pojazdów wojskowych i specjalnych. Porozumienie stanowi kolejny ważny krok w kierunku dalszego rozwoju kompetencji HSW S.A., w tym przypadku w zakresie projektowania i produkcji nowoczesnych skrzyń biegów, jednego z podstawowych elementów zespołów napędowych dla pojazdów bojowych produkowanych w Stalowej Woli.

„Podpisanie MoA z Allison Transmission Inc. to kolejny etap wzmacniania krajowych zdolności przemysłowych” – podkreślił Marek Karabuła, Prezes Zarządu Huty Stalowa Wola S.A. „Dzięki współpracy z globalnym liderem w dziedzinie automatycznych skrzyń biegów HSW uzyskuje dostęp do najnowocześniejszych technologii, które będą wykorzystywane w pojazdach takich jak Borsuk czy w przyszłych projektach z rodziny platform gąsienicowych i kołowych” – dodał Prezes.

YouTube cover video

Firma Allison Transmission Inc. jest wiodącym producentem w pełni automatycznych skrzyń biegów o średnim i dużym obciążeniu, stosowanych zarówno w pojazdach cywilnych, jak i wojskowych – od ciężarówek po opancerzone transportery i bojowe wozy piechoty. Przekładnie Allison wykorzystywane są w ponad 80 krajach na całym świecie, w tym w armiach państw sojuszniczych.

Zawarta umowa stanowi kolejny przykład rozwoju kompetencji Huty Stalowa Wola S.A. w zakresie zaawansowanych systemów napędowych oraz potwierdza kluczową rolę spółki w budowie nowoczesnych zdolności obronnych Polski.

Reklama

Komentarz Defence24

Przekładnie do gąsienicowych wozów bojowych to podzespoły drogie i skomplikowane, o wysokiej wartości dodanej. Uruchomienie w Hucie Stalowa Wola produkcji skrzyń biegów lub ich części oznacza, że istotna część wydatków na te komponenty pozostanie w krajowej gospodarce, zamiast trafić za granicę.

A jest o co walczyć. Wojsko Polskie deklaruje zapotrzebowanie na czterocyfrową liczbę bojowych wozów piechoty (jak choćby Borsuk produkowany w HSW), setki armatohaubic samobieżnych oraz czołgów podstawowych. Przekładnie stanowią wąskie gardło w produkcji pojazdów gąsienicowych. Na skróceniu łańcucha dostaw skorzysta zarówno wojsko, przemysł, jak i podatnik.

Przekładnia Allison 3040 MX stosowana w bojowym wozie piechoty Borsuk.
Przekładnia Allison 3040 MX stosowana w bojowym wozie piechoty Borsuk.
Autor. Allison Transmission

To także istotna informacja dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu, które niedawno podpisały umowę z Allison Transmission na obsługę techniczną i remonty amerykańskich przekładni, w które wyposażane są Borsuki, Kraby, K9 i Abramsy. W ten sposób kładzione są fundamenty pod eksploatację skrzyń biegów Allison przez wiele dekad, a także długoterminową amerykańsko-polską współpracę przemysłową.

Niewykluczone, że przekładnie Allison zagoszczą też w polskich pojazdach wojskowych nowej generacji, choćby następcy Rosomaka. Zdolność do produkcji w kraju skrzyń biegów tej klasy będzie istotnym atutem w rękach polskiego przemysłu obronnego, dla którego zależność od zagranicznych podzespołów stanowi istotne ograniczenie. Trzymam kciuki, by podobnie postąpiono z wojskowymi silnikami wysokoprężnymi, których wytwarzanie w Polsce wygaszono wiele dekad temu.

Reklama
WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135
Reklama
Reklama