- Wiadomości
ADEX 2023: Hanwha proponuje Orkę z rakietami
W trakcie targów ADEX 2023 w Republice Korei Hanwha Ocean prezentuje okręt podwodny KSS III. Projekt ten jest oferowany Polsce w ramach programu pozyskania nowych okrętów podwodnych o nazwie „Orka”.

Autor. Defence24.pl
W rozmowie z Defence24.pl przedstawiciele Hanwha Ocean podkreślają, że uczestniczą w targach ADEX (Aerospace and Defense Industry Exhibition) w Seulu po już kolejny. Na początku to wydarzenie było skupione przede wszystkim na przemyśle lotniczym. Od pewnego czasu jednak jego formuła się rozszerza i można na nim zapoznać się ze sprzętem oferowanym także dla sił lądowych i marynarek wojennych.
Hanwha Ocean prezentuje w Seulu okręt podwodny KSS III, który jest bazą dla oferty w polskim programie Orka. Przedstawiciele południowokoreańskiej firmy podkreślają, że projekt okrętu jest sprawdzony, a jednostka w obecnej konfiguracji może zostać dostarczona do 6 lat od podpisania kontraktu. Przypominają, że dwa okręty zostały już dostarczone marynarce Republiki Korei, a cztery kolejne są budowane i zostaną dostarczone od 2027 roku. Sam projekt okrętu jest skalowalny i może zostać dostosowany do polskich wymogów.
Zaletą okrętu KSS III jest szeroki pakiet uzbrojenia. Może on wystrzeliwać torpedy, pociski manewrujące, ale też pociski balistyczne odpalane z wyrzutni pionowych (VLS), co daje szerokie możliwości zwalczania celów na lądzie. Ponadto, istnieje możliwość zastosowania uzbrojenia produkcji koreańskiej, jak i pochodzącego od innych partnerów wskazanych przez polski MON. Hanwha Ocean jest integratorem systemu i ma doświadczenia z integracją uzbrojenia pochodzącego od różnych państw.

Autor. Defence24.pl
Okręt KSS III jest też wyposażony w napęd niezależny od powietrza i baterie litowo-jonowe (opracowane przez Hanwha Aerospace), dzięki czemu może pozostawać pod wodą przez ponad 20 dni. Przedstawiciele Hanwha Ocean podkreślają, że okręt cechuje się wysokim stopniem automatyzacji. To ułatwia operowanie także na akwenach w warunkach zbliżonych do panujących na Bałtyku, a do takich należy Koreańskie Morze Zachodnie (zwane też Morzem Żółtym), które jest jednym z podstawowych obszarów operacyjnych marynarki wojennej Republiki Korei i gdzie z powodzeniem są wykorzystywane okręty KSS-III do prowadzenia rutynowych patroli. Okręt KSS-III wraz z szerokim pakietem logistycznym jest też oferowany innym państwom należącym do NATO.
Zobacz też
Hanwha Ocean proponuje Polsce transfer technologii związanych z utrzymaniem i wsparciem eksploatacji okrętu, tak aby Marynarka Wojenna i polski przemysł miały możliwość utrzymania jednostek za pomocą krajowego potencjału. Zakłada się wprowadzenie szerokiego pakietu szkoleniowego, obejmującego szkolenie z użycia okrętu, symulatorowe oraz wsparcia eksploatacji, konserwacji i napraw.
Przedstawiciele koreańskiej grupy podkreślają, że Hanwha Ocean to jeden z największych światowych koncernów stoczniowych na świecie, który oferuje nie tylko okręty podwodne, ale też okręty nawodne i cywilne statki dla sektora komercyjnego oraz platformy offshore. Hanwha Ocean jest otwarta na zacieśnienie współpracy z polskim przemysłem stoczniowym, także z myślą o rynkach cywilnych, a cała Hanwha Group może zaangażować się w kooperację z polskim rządem i dokonywać inwestycji także w innych branżach, w tym w sektorze energetyki odnawialnej itd.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]