Siły zbrojne

300 kołowych transporterów dla Łotwy?

Fot. Patria
Fot. Patria

Jak donoszą lokalne media, Ministerstwo Obrony Republiki Łotwy planuje zakup do 300 egzemplarzy nowych kołowych transporterów opancerzonych od fińskiej spółki Patria dla rodzimej armii. Łotysze chcą przy tym partycypować w produkcji tych wozów poprzez zaangażowanie lokalnej zbrojeniówki.

Plany łotewskiego resortu obrony zakładają przeznaczenie na ten cel budżetu w wysokości ok. 200 mln euro, który miałby zostać wydzielony w najbliższych latach. Od 60 do 70 mln euro miało by zostać w założeniu ulokowanych z tej pierwszej kwoty w łotewskich spółkach, które miałyby uczestniczyć, w tym programie począwszy od etapu prac badawczo-rozwojowych. Według optymistycznych założeń pierwsze wozy tego typu mogłyby trafić w ręce łotewskich żołnierzy jeszcze w tym roku.

W styczniu br. Finlandia i Łotwa ogłosiły chęć wspólnego opracowania nowych kołowych wozów bojowych na potrzeby pododdziałów piechoty zmotoryzowanej swoich armii. Jako bazę dla nowej konstrukcji wybrano nowy kołowy transporter opancerzony Patria 6 × 6, który jest rozwijany od kilku lat przez fińską spółkę Patria Oyj, która jak wszystko wskazuje, będzie głównym beneficjentem tego programu. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele rodzin pojazdów tego typu.

Łotewskie spółki natomiast pełniłby rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu. Estonia, która dołączyła do tego programu wiosną ub.r., wycofała się z niego już jesienią, a potencjalnym udziałem w tym programie jest zainteresowana Szwecja.

image
Reklama

Patria 6 × 6 to najnowsza konstrukcja fińskiej spółki Patria Oyj, która jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układ jezdny i inne kluczowe elementy). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu i kosztów powstania i produkcji tych wozów. Wóz ten może przewozić 10 osób, w tym dwóch członków załogi (w tym dowódca i kierowca) i do 8 żołnierzy desantu. Może zostać także wyposażony w dowolny zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogową obrotową wieżyczkę z wybranym uzbrojeniem.

W przypadku Łotwy jedynym wozem bojowym jej armii jest zakupiona w dwóch partiach w 2014 i 2019 roku rodzina wielozadaniowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) w liczbie łącznie 205 egzemplarzy. Pojazdy te pozwoliły osiągnąć pomostową zdolność, jednak docelowo wozy te będę musiał zostać zastąpione, a obecnie w służbie liniowej nie znajduje się żaden kołowy wóz bojowy. Z kolei Finlandia eksploatuje obecnie nadal cała rodzina kołowych wozów bojowych Partia Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203. Wozy te stopniowo są zastępowane i wycofywane ze służby na rzecz nowych Partia AMV XA-360 (produkowanych w Polsce na licencji jako KTO Rosomak), jednak część z nich ma zostać zastąpiona przez odpowiedniki z napędem 6×6.

Komentarze