Reklama
  • Wiadomości

22% udziału Polski w europejskim programie latających tankowców?

Polska, Holandia i Norwegia złożą do końca czerwca zapytanie ofertowe (Request For Proposal) w sprawie wspólnego zakupu samolotów tankowców-transportowców Airbus A330 MRTT. Polski udział w tym programie ma wynieść 22%, proporcjonalnie do planowanego wolumenu lotów. Negocjacje w imieniu rządów prowadzi organizacja OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement  - Organizacja połączonej współpracy w dziedzinie uzbrojenia)

Fot. Airbus Defence & Space
Fot. Airbus Defence & Space

Zapytanie ofertowe RFP (request for proposal) do Wykonawcy zostanie wysłane przez Agencję OCCAR (w imieniu uczestników Programu MMF - Multinational MRTT Fleet, m.in Polski). Nastąpi to po ostatecznym uzgodnieniu treści dokumentu RFP. Prawdopodobnie w pierwszej połowie br.

Poinformował rzecznik prasowy MON płk. Jacek Sońta

Zapytanie ofertowe stanowi wstęp do negocjacji na temat liczby i ceny zakupu maszyn, które będą eksploatowane wspólnie przez wymienione wcześniej kraje. Zgodnie z planami, samoloty do tankowania w powietrzu mają osiągnąć gotowość operacyjną w 2019 roku. Do programu mogą też w przyszłości przystąpić inni uczestnicy. Według obecnego porozumienia, poziom finansowania programu przez każdego z trzech uczestników jest proporcjonalny do liczby zakontraktowanych godzin lotu.

Polska, zgodnie z projektem Porozumienia (MoU) przewiduje wniesienie 22% udziału. Udział w programie jest proporcjonalny do liczby zakontraktowanych godzin lotu.

Jak poinformował płk. Jacek Sońta, rzecznik MON

Jak zostaliśmy poinformowani, w razie zakończenia sukcesem negocjacji z producentem i zawarcia umowy, strona polska wyasygnuje odpowiednie środki. Plan zakłada podpisanie umowy na początku 2016 roku i wdrożenie maszyn do służby w połowie 2020 roku. 

Nadzór nad całym programem i koordynacją wszystkich działań zajmuje się organizacja OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en Matière D'armement  - Organizacja połączonej współpracy w dziedzinie uzbrojenia) przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA) która uznała zdolność do tankowania w powietrzu za jeden ze swoich priorytetów. 

Utworzona w 1996 dla realizacji programów zbrojeniowych we współpracy państw europejskich OCCAR zarządza obecnie ośmioma programami zbrojeniowymi krajów UE, wśród których znalazł się m. in.: samolot transportowy Airbus A400M, śmigłowiec bojowy TIGER, fregaty wielozadaniowe FREMM, czy ciężki kołowy transporter opancerzony Boxer. Polska jest jednym z pięciu krajów uczestnicączych w programach OCCAR, pomimo że nie należy do jej członków. 

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama