Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Shadow Rider - bezzałogowy BWP z Turcji

Fot. FNSS
Fot. FNSS

Jak poinformowała turecka spółka FNSS, na międzynarodowych targach zbrojeniowych IDEF-2021 zaprezentowano najnowszą wersję bojowego bezzałogowego pojazdu lądowego Shadow Rider. Stanowi on odpowiednik bojowego wozu piechoty ze względu na zainstalowany bezzałogowy moduł bojowy uzbrojony w armatę automatyczną kal. 25 mm.

Po raz pierwszy ten turecki ciężki robot bojowy został zaprezentowany na IDEF 2019. Obecny wariant jest znacząco udoskonalony względem poprzednio prezentowanego dzięki kolejnym modyfikacjom wprowadzonym po przeprowadzeniu dotychczasowych prób. Konstruktorzy z FNSS deklarują, że został opracowany z uwzględnieniem najnowszych technologii w dziedzinie robotyki i systemów autonomicznych, aby sprostać najnowszym wymaganiom współczesnego pola walki.

Co warte podkreślenia Shadow Rider został wyposażony w pełni autonomiczny zestaw sterowania, który pozwala mu poruszać się w kilku różnych trybach jazdy. Wśród nich można wymienić: patrol, podążanie za żołnierzem oraz klasyczny autonomiczny tryb ruchu. Dzięki otwartej architekturze tego systemu istnieje możliwość szybkiej adaptacji zmian obecnych oraz zupełnie nowych trybów. Jego uzbrojenie z kolei stanowi wspomniana bezzałogowa wieżyczka z armatą kal. 25 mm, która jest cały czas nadzorowana przez operatora systemu, który osobiście podejmuje decyzję o otwarciu ognia.

image
Reklama

Oprócz wspomnianej wersji Shadow Rider Combat, czyli bezzałogowego odpowiednika bojowego wozu piechoty dzięki modułowej konstrukcji tego pojazdu istnieje możliwość stworzenia wielu innych wersji specjalistycznych. Wśród nich można wymienić wersje wsparcia ogniowego, rozpoznania, obserwacji czy transportowej. Istnieje także możliwość stworzenia wielu innych wariantów w zależności od potrzeb użytkownika. Według deklaracji producenta jest on także zdolny do działania w zróżnicowanych warunkach terenowych i atmosferycznych, a także do wykonywania różnego rodzaju misji bojowych.

Bazą dla tego pojazdu jest, co ciekawe, podwozie amerykańskiego transportera opancerzonego M113. Dzięki zastosowaniu tego wszechstronnie sprawdzonego i niezwykle popularnego nadal nośnika firma mogła skupić się głównie na rozwoju jego autonomicznych zdolności. W związku z tym jego parametry techniczne są w znacznym stopniu zbieżne z oryginalnym nośnikiem, który został jedynie zmodyfikowany i zabudowany nowym nadwoziem. Jego prędkość maksymalna na drodze wynosi 50 km/h, a zasięg 450 km. Jego ładowność wynosi z kolei 4500 kg, a pojazd może być opcjonalnie obsadzony przez załogę w analogiczny sposób jak oryginalny M113.

Reklama
Reklama

Komentarze