Przemysł Zbrojeniowy
Zmodyfikowany H145 zabierze większy ładunek
Podczas amerykańskich targów Heli Expo 2019 w Atlancie koncern Airbus Helicopters zaprezentował zmodyfikowany wariant śmigłowca H145, którego udźwig zwiększono o 150kg. Było to możliwe dzięki zastosowaniu nowego, pięciołopatowego wirnika głównego. Maszyna w tej konfiguracji była testowana od 2017 roku, a w pierwszym kwartale 2020 roku ma uzyskać certyfikat EASA i trafić do pierwszych klientów.
Rdzeniem modernizacji jest nowy bezprzegubowy wirników główny z pięcioma kompozytowymi łopatami o niższym poziomie wibracji niż dotychczas stosowany w H145 model. Średnica wirnika, dzięki większej liczbie łopat, została zmniejszona o 20 cm, co ułatwia manewrowanie w wąskich przestrzeniach. Dodatkowo łopaty są składane, co ułatwia obsługę maszyn, ale też umożliwia ich użycie np. na jednostka pływających. Podobne rozwiązanie stosowano już w H145M należących do marynarki wojennej Tailandii.
Czytaj też: Dwa śmigłowce H145M dla Luksemburga
Nowa głowica wirnika jest też o ponad 50 kg lżejsza od standardowej a przy tym prostsza w obsłudze a cały układ generuje mniejsze drgania, dzięki czemu możliwe było zmniejszenie masy tłumików wibracji. Wraz z poprawą parametrów nośnych umożliwiło to zwiększenie masy startowej do 3800 kg a ładunek użyteczny wzrósł o 150 kg i jest już równy masie własnej płatowca.
Obecnie koncern Airbus Helicopters posiada dwa prototypowe śmigłowce z nowym wirnikiem, na których prowadzone są loty w różnych warunkach klimatycznych i środowiskowych. Maja one za sobą m. in. loty na dużych wysokościach w Pirenejach, jak też w Finlandii podczas testów w niskiej temperaturze. W bieżącym roku planowane są testy w Boliwii. Maszyny mają uzyskać w pierwszym kwartale przyszłego roku certyfikat typu europejskiej agencji EASA, co umożliwi dostawę pierwszym klientom, wśród których już znalazło się np. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy. Władze w Kijowie zamówiły 8 maszyn H145 z nowym wirnikiem i dwie klasyczne.
Airbus Helicopters planuje zastosować nowy wirnik zarówno w maszynach H145 jak i w wersji wojskowej H145M. Możliwe będzie nie tylko zamówienie śmigłowców z nowym wirnikiem pięciołopatowym ale również instalacja go we wcześniej wyprodukowanych śmigłowcach. H145 jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w swojej klasie. Koncern Airbus Helicopters szczególnie intensywnie rozwija uzbrojony wariant H145M wyposażony w system HForce. Dla tej wersji maszyny szczególnie istotna jest możliwość zwiększenia masy ładunku i składane łopaty wirnika.
Czytaj też: Pierwszy serbski H145M gotowy do służby
Gort
Kiedy zostaną zmienione łopaty wirnika i silniki plz-W3 SOKÓŁ?
tajk majson
ma to tyle sensu co tunning trabanta zeby wystawic go wyscigach ulicznych. mozna, ale po co? osiagow subaru to miec nie bedzie a stracisz mnostwo kasy i czasu. nie lepiej wymienic ten zlom i przy okazji majace prawie pol wieku mi2 na cos nowego?
w
tak sie rozwija śmigłowiec ( i nie tylko). A u nas w ramach "rozwoju, najpierw sekowano przez 30 lat WSK Świdnik, a pozniej go sprzedano. Wiedzac ze bedą nam potrzebne smiglowce ( za cene 5 szt Black Hawk). Bravo polskojezyczne rzady III RP
Cała twoja spiskowa narracja się posypała bo śmigłowce kupują u Sikorskiego a nie Leonardo.