Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Zmodyfikowany H145 zabierze większy ładunek

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Podczas amerykańskich targów Heli Expo 2019 w Atlancie koncern Airbus Helicopters zaprezentował zmodyfikowany wariant śmigłowca H145, którego udźwig zwiększono o 150kg. Było to możliwe dzięki zastosowaniu nowego, pięciołopatowego wirnika głównego. Maszyna w tej konfiguracji była testowana od 2017 roku, a w pierwszym kwartale 2020 roku ma uzyskać certyfikat EASA i trafić do pierwszych klientów.

Rdzeniem modernizacji jest nowy bezprzegubowy wirników główny z pięcioma kompozytowymi łopatami o niższym poziomie wibracji niż dotychczas stosowany w H145 model. Średnica wirnika, dzięki większej liczbie łopat, została zmniejszona o 20 cm, co ułatwia manewrowanie w wąskich przestrzeniach. Dodatkowo łopaty są składane, co ułatwia obsługę maszyn, ale też umożliwia ich użycie np. na jednostka pływających. Podobne rozwiązanie stosowano już w H145M należących do marynarki wojennej Tailandii.

Nowa głowica wirnika jest też o ponad 50 kg lżejsza od standardowej a przy tym prostsza w obsłudze a cały układ generuje mniejsze drgania, dzięki czemu możliwe było zmniejszenie masy tłumików wibracji. Wraz z poprawą parametrów nośnych umożliwiło to zwiększenie masy startowej do 3800 kg a ładunek użyteczny wzrósł o 150 kg i jest już równy masie własnej płatowca.

image
Nowy, pięciołopatowy wirnik H145. Fot. Airbus Helicopters

Obecnie koncern Airbus Helicopters posiada dwa prototypowe śmigłowce z nowym wirnikiem, na których prowadzone są loty w różnych warunkach klimatycznych i środowiskowych. Maja one za sobą m. in. loty na dużych wysokościach w Pirenejach, jak też w Finlandii podczas testów w niskiej temperaturze. W bieżącym roku planowane są testy w Boliwii. Maszyny mają uzyskać w pierwszym kwartale przyszłego roku certyfikat typu europejskiej agencji EASA, co umożliwi dostawę pierwszym klientom, wśród których już znalazło się np. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy. Władze w Kijowie zamówiły 8 maszyn H145 z nowym wirnikiem i dwie klasyczne.

Airbus Helicopters planuje zastosować nowy wirnik zarówno w maszynach H145 jak i w wersji wojskowej H145M. Możliwe będzie nie tylko zamówienie śmigłowców z nowym wirnikiem pięciołopatowym ale również instalacja go we wcześniej wyprodukowanych śmigłowcach. H145 jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w swojej klasie. Koncern Airbus Helicopters szczególnie intensywnie rozwija uzbrojony wariant H145M wyposażony w system HForce. Dla tej wersji maszyny szczególnie istotna jest możliwość zwiększenia masy ładunku i składane łopaty wirnika. 

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. Gort

    Kiedy zostaną zmienione łopaty wirnika i silniki plz-W3 SOKÓŁ?

    1. tajk majson

      ma to tyle sensu co tunning trabanta zeby wystawic go wyscigach ulicznych. mozna, ale po co? osiagow subaru to miec nie bedzie a stracisz mnostwo kasy i czasu. nie lepiej wymienic ten zlom i przy okazji majace prawie pol wieku mi2 na cos nowego?

  2. w

    tak sie rozwija śmigłowiec ( i nie tylko). A u nas w ramach "rozwoju, najpierw sekowano przez 30 lat WSK Świdnik, a pozniej go sprzedano. Wiedzac ze bedą nam potrzebne smiglowce ( za cene 5 szt Black Hawk). Bravo polskojezyczne rzady III RP

    1. Cała twoja spiskowa narracja się posypała bo śmigłowce kupują u Sikorskiego a nie Leonardo.

Reklama