- Wiadomości
Zmodernizowane F-35 opóźnione
Lockheed Martin poinformował, że nie będzie w stanie jeszcze w 2023 roku wywiązać się z zaplanowanych dostaw samolotów F-35 Lightning II w konfiguracji TR-3. Nowe dostawy mają się rozpocząć pomiędzy kwietniem i czerwcem 2024 roku – informuje Reuters.

Autor. Lockheed Martin
Amerykański producent samolotów Lockheed Martin poinformował, że firma nie będzie w stanie na czas dostarczyć samolotów F-35 Lightning II w konfiguracji TR-3. Powodem takiego stanu rzeczy są opóźnienia u dostawcy L3Harris Technologies – odpowiedzialnego za modernizację systemów pokładowych F-35.
Zobacz też
Jak prognozuje firma w tym roku, dostarczy 97 samolotów działających w oparciu o istniejącą technologię w konfiguracji TR-2, w porównaniu ze 100-120 odrzutowcami, które wcześniej prognozował. Jeśli chodzi o konfigurację TR-3 firma przewiduje dostawę pierwszego samolotu TR-3 między kwietniem a czerwcem 2024 roku. Firma Lockheed powiedziała także, że produkuje odrzutowce w tempie 156 sztuk rocznie i spodziewa się utrzymać to tempo podczas prac nad sfinalizowaniem rozwoju i testowania oprogramowania TR-3.
Według Bloomberga, Pentagon spodziewał się, że średnio dziewięć F-35 TR-3 będzie dostarczanych miesięcznie, a do 1 lipca 2024 r. dostarczonych zostanie łącznie 101 sztuk. Przedłużające się opóźnienie oznacza teraz, że wiele, jeśli nie praktycznie wszystkie z budowanych samolotów może zostać zmagazynowanych do czasu zakończenia prac nad TR-3, w którym to momencie Pentagon ostatecznie odbierze dostawę.
Zobacz też
Opóźnienia w dostawach F-35 dla Siły Powietrznych USA stanowi problem, ponieważ spodziewano się szybkiego i pewnego zastąpienia samolotów, które zapowiedziano w tym roku wycofać. Ogólnie w planach USAF jest wycofanie 310 statków powietrznych, co jest znacznie większą rewolucją niż rok temu, kiedy proponowano wycofanie 150 maszyn, ale ostatecznie Kongres zatwierdził tylko 115 z nich. W planach jest wycofanie: 32 - F-22A Raptor; 57 - F-15C/D Eagle i wycofanie wszystkich tych samolotów do 2026; 42 - A-10C Thunderbolt II i planuje się wycofanie wszystkich do 2029. Kongres w zeszłym roku zablokował pierwszą próbę Sił Powietrznych wycofania 33 F-22A.
Zobacz też
Konfiguracja TR-3 (Technology Refresh 3) reprezentuje jak dotąd najbardziej znaczącą ewolucję możliwości F-35, w tym wzrost: mocy obliczeniowej, potencjału sensorów, przenoszonego uzbrojenia i innych funkcjonalności. Co ważne odnotowania Polska zakupiła 32 F-35 w wariancie Block 4 właśnie w konfiguracji Technology Refresh 3 (TR-3).
Obecnie użytkownikami F-35 jest Australia, Dania, Holandia, Izrael, Japonia, Republika Korei, Norwegia, USA, Wielka Brytania, Włochy. Polska zamówiła 32 egzemplarze w kwietniu pojawiły się informacje pierwszy F-35 Lightning II od Lockheed Martin dla Polskich Sił Powietrznych formalnie wszedł do produkcji na linii montażowej płatowca centralnego F-35 w mieście Marietta w stanie Georgia. Harmonogramy przewidywały dostarczenie pierwszych F-35 dla Polski w 2024 roku (teraz po nowych informacjach można się spodziewać pewnych opóźnień) dostawy mają być kontynuowane do 2030 roku. Pierwsze polskie F-35 dotrą do Bazy Lotniczej w Łasku w 2026 roku. Strona polska zabiega teraz jednak o przyspieszenie terminów dostaw.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]