- Wiadomości
Niemcy: rusza budowa fabryki dla F-35
Na terenie Niemiec przy udziale Northrop Grumman, Lockheed Martin i Rheinmetall powstaje fabryka kadłubów dla F-35A, które mają zaspokoić potrzeby niemieckiej armii, a potem krajów sprzymierzonych – informuje Rheinmetall w komunikacie.

Autor. Lockheed Martin/Facebook
Na terenie Niemiec w zachodnim mieście Weeze w powiecie Kleve w niemieckim kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia został wmurowany kamień węgielny na powstającą fabryką kadłubów do F-35A. Fabryka powstaje przy udziale Northrop Grumman, Lockheed Martin i Rheinmetall. Jak czytamy w komunikacie Rheinmetall „decyzja o lokalizacji fabryki została podjęta po przeanalizowaniu możliwych lokalizacji w całych Niemczech".
We joined @RheinmetallAG, @LockheedMartin and German officials for a groundbreaking ceremony in Weeze, Germany to establish a second F-35 center fuselage Integrated Assembly Line with Rheinmetall AG. Learn more about our support to the F-35 program: https://t.co/eI8jBHjo9y pic.twitter.com/ITmo7A5FrQ
— Northrop Grumman (@NGCNews) August 1, 2023
Według informacji prasowej fabryka ma produkować co najmniej 400 kadłubów F-35A dla sił powietrznych Niemiec i innych zaprzyjaźnionych krajów. Produkcja kadłubów rozpocznie się w 2025 roku. Jak napisał Deutsche Welle, koszt budowy fabryki szacuje się na 200 milionów euro (219 milionów dolarów), i będzie miała powierzchnię około 60 000 metrów kwadratowych. W początkowej fazie 450 pracowników będzie produkować centralne struktury kadłuba do produkcji wspomnianych 400 kadłubów, z których 35 jest przeznaczonych do użytku przez niemieckie siły zbrojne za 8,4 mld euro.

Autor. Lockheed Martin/Facebook
Pozostałe samoloty, których dostawa ma rozpocząć się w 2026 roku, zostaną prawdopodobnie zakupione przez innych partnerów NATO. Jak pisze niemiecka gazeta, pozostałe komponenty do samolotów mają zostać dostarczone przez innych producentów, co oznacza, że Rheinmetall otrzyma tylko niewielką część wpływów. W związku z budową fabryki może powstać około 1500 nowych miejsc pracy – jak zwraca uwagę Deutsche Welle.
Zobacz też
Niemieckie F-35A
W połowie grudnia zeszłego roku, Niemcy ogłosiły, że kupią amerykańskie samoloty wielozadaniowe 5. generacji F-35, stało się to wkrótce po opublikowaniu zgodny amerykańskiego Kongresu na sprzedanie tych maszyn Berlinowi.
Zobacz też
Niemcy otrzymali zgodę na nabycie 35 F-35A z bogatym pakietem logistycznym, który może się zamknąć w kwocie do 8,4 mld USD. Maszyny te mają zastąpić myśliwce bombardujące Panavia Tornado, które obecnie jako jedyne niemieckie maszyny mogą być nośnikiem broni jądrowej. Wcześniej Niemcy planowali zakup Eurofigther Typhoon w wersji, która będzie w stanie przenosić bomby atomowe typu B61, albo amerykańskie F/A-18E/F Super Hornet. Ostatecznie jednak, w wyniku zaostrzenia się sytuacji międzynarodowej wybór padł na nowocześniejsze F-35A.
Zobacz też
W ostatnim czasie F-35 z reguły jest wybierany przez państwa, którym jest proponowany. Ostatnie sukcesy eksportowe tej konstrukcji zostały odniesione w Kanadzie w Szwajcarii i Finlandii, Czechach, a nawet Niemczech, które zarzekały się, że ich nie kupią. Nieco wcześniej Lightninga II wybrały Singapur, Polska i Belgia.
F-35 zawdzięcza swój sukces nie tylko parametrom technicznym oraz faktowi, że jest jedynym dostępnym w sprzedaży samolotem 5. generacji, w dodatku pod wieloma względami najlepszym. Sekretem jest także ekonomia skali, która powoduje, że cena za egzemplarz i cena za godzinę lotu nie odbiega a nawet jest niższa niż w przypadku części konstrukcji generacji 4+.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu