Przemysł Zbrojeniowy
Wraca produkcja F-16. Rollout pierwszego egzemplarza
W zakładach Lockheed Martina w Greenville w Południowej Karolinie dokonano rolloutu samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. To pierwsza fabrycznie nowa maszyna tej wersji i pierwsza wyprodukowana na nowej linii produkcyjnej, po jej przenosinach z Fort Worth.
Linię produkcyjną F-16 zaczęto przenosić w 2017 roku, kiedy Lockheed Martin skupiał się w Fort Worth na rozbudowywaniu linii produkcyjnych F-35. Uważano wówczas, że przenosiny tak naprawdę ratują linię F-16 przed likwidacją. Oficjalnie podkreślano wówczas wprawdzie, że F-16 ma jeszcze potencjał na kilkaset zamówień, ale uważano go raczej za typ schodzący. W ciągu ostatnich pięciu lat Lockheed Martin zebrał zamówienia na 128 samolotów.
Czytaj też
Zaprezentowana maszyna jest pierwszą z 16 produkowanych dla Bahrajnu. Oprócz tego zamówienia złożyły także Słowacja, Bułgaria, Tajwan i „nieujawniony klient" czyli Maroko. Obecnie spodziewane są także kolejne zlecenia, m.in. od Jordanii i kolejne od Bułgarii. Nad dokupieniem F-16 zastanawia się dzisiaj także Polska. Zainteresowanie to nie dziwi biorąc pod uwagę, że F-16 Block 70/72 to konstrukcja cechująca się dobrym stosunkiem koszt efekt, szczególnie jeżeli chodzi o koszt godziny lotu.
Otwarcie przeniesionej linii produkcyjnej opóźniało się, więc oddanie obecnie pierwszego samolotu, który ma zostać oblatany na początku 2023 roku jest dużym sukcesem i przełamaniem swego rodzaju fatum. Czas pokaże jakie zamówienia zbierze jeszcze F-16 i, co najważniejsze, ile tych maszyn będzie mogło rocznie powstawać w Greenville. Obywa te współczynniki będą od siebie nawzajem zależne.
Pirat
F16 zawsze aktualną konstrukcją pomimo samolotów 5e generacji.
Al.S.
O to chodzi, że już nie jest. To konstrukcja z lat '70, która choć doskonała aerodynamicznie w swoich założonych parametrach lotu- na średnim pułapie i manewrując z prędkością poddźwiękową, to już coraz bardziej odstaje od nowszych konstrukcji. Płatowiec nie był w ogóle optymalizowany do obniżenia sygnatury radarowej i nie da się już zejść poniżej obecnych 1,2m2. Manewrowanie powyżej 1 Mach powoduje szybki spadek prędkości. Nowsze samoloty manewrują na supersonicznej bez tak dużej utraty energii. Sam konstruktor F16, Harry Hillaker, powiedział, że wiedząc że ten samolot, z rasowego myśliwca zostanie z czasem dostosowany do roli maszyny wielozadaniowej, zaprojektowałby go zupełnie inaczej. Nie mam na myśli, że to zła maszyna. To bardzo dobry samolot, wciąż jeszcze nie odstający wyraźnie od konkurencji z Europy lepszy od maszyn WWS.. Ale to jego ostatnia dekada i trzeba o tym wiedzieć. Za 15 lat będzie już tylko gap-fillerem.
Anty 50 C-cali
to zawsze okaże się-w walce, niestety. F-5 onegdaj uważano za "zchodzący", w usa. Stąd Kariera EKSPORTOWA. Bo za wolny, a jeden Irańczyk zaliczył sobie zestrzelenie szybkiego Su-20. Jakim Nasi UW straszyli innych nad Bałtykiem. Jak inni nadal-----Cena F-5 to 1/2 F-15 , wtedy, ale 1-pilot wobec załóg 2-osobowych "koni roboczych NATO" F-4. Zwalczały MiGi-23, następnej generacji, Iraku
Al.S.
Bo też MiG28 ;-) bardzo udanym samolotem był, a jego duch lata dziś wciąż w F/A-18 E,F, który jest de facto jego wersją rozwojową.. Ale to były inne czasy. Lekki myśliwiec miał szansę podejść do większej zwierzyny i stoczyć z nią walkę kołową. Dzisiaj szanse na taki deal są znikome, stąd liczą się inne rzeczy., takie jak choćby sensory i niska SPO.
Filemon19
Podsumowując F16 block 70 to 8 nowych elementów jak AESA ADTE EGI JHMCS2 itd czyli full wypas Kluczowa jest cena ponieważ Bahrain ma 16 sztuk zaległych od 2018 a zapłacił 1,1 mld USD Czyli 69 mln USD sztuka
Wojtekus
"Rolloutu"-jak widac wszystko mamy amerykanskie.
Anty 50 C-cali
Koszt godziny lotu to w pokoju ważne. Po takiej naparzance jak Niedaleko- na "odległość" coraz bardziej - to niechaj "potencjalny" widzi rosnące szeregi standartowego "konia roboczego". Zwłaszcza w krajach "frontowych" od Norwegii, na wschód----i dalej, Helsinki itp. Niech odstraszanie "tylko - zaciemnieniem" potencjalnie niech czycha od Piotrogradu, nie tylko w Biełgorodzie. Bo czy F-16 dostarczy bomby grafitowe to nie wiem. Nie zapominam wraku F-16 Izraela, udupionym ewidentnie przez opk wroga. To nie czasy rajdu na reaktor Osirak.
Nasz swój
Dobrze że Polacy tam pojechali to od razu im robota ruszyła
kaczkodan
F-16 to samolot dla krajów, które nie mogą kupić F-35 - i tyle w temacie. W Polsce wszystkie wakaty na samoloty generacji 4.5 zajęły FA-50. Dla nas sens ma obecnie wyłącznie dokupowanie F-35 - nawet w stosunku 1:2 ma większą siłę bojową w porównaniu do F-16. Porównywanie kosztu godziny lotu to aberracja - liczy się wyłącznie koszt uzyskania możliwości bojowych w stosunku do TCO, i F-35 już wygrywa z F-16 pod tym względem. F-35 przewozi 10 ton uzbrojenia, tj. 8 ton podwieszeń pod skrzydłami i 2 w komorze, wiec może pełnić rolę "głupiej cieżarówki na bomby" w cenie za kilogram wcale nie gorszej od F-16, Do tego opracowywane są zasobniki stealth do przenoszenia broni, i można oczekiwać że zmieści się w nich co najmniej 6 ton ładunku. A to oznacza że efektywność kosztowa ataków poprawi się czterokrotnie.
Ein
Zamawiać, Najlepiej dwie eskadry, co wraz z FA-50 zamknęłoby temat wyposażenia SP. Bydgoszcz robi pełen przegląd konstrukcji wraz z MLU, także V (70) już u nas dla posiadanej floty. Na co czeka ten MON? Przecież zamówienie MLU dla naszych eFów to powinien być temat na tapecie z wykrzyknikiem...
PatriotW
Pytanie ile byśmy na nie czekali... ale chyba zamawianie F-16 miałoby największy sens.
Prof Ciekawski
Zapłacisz ze swoich?
bc
Dwie eskadry ale F15. Nowe F16 nie mają sensu gdy F35 to już jest standard w NATO a produkcja się rozkręciła.
Prawdziwy Polak
To nie jest tak, uruchomienie produkcji a uzyskanie pełnych mocy produkcyjnych to dwa różne tematy, przed nami są inni, może okazać się tak że dodatkowe z F35 możemy dostać szybciej niż 16, dla LM F16 to produkcja poboczna
bc
Dokładnie, szczególnie że jest rumor że USA przesuwają cześć środków na B21, może by się zwolniły np 4 wolne sloty ze 150 rocznie.