Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wraca produkcja F-16. Rollout pierwszego egzemplarza

F-16 dla Bahrajnu
F-16 dla Bahrajnu
Autor. Lockheed Martin

W zakładach Lockheed Martina w Greenville w Południowej Karolinie dokonano rolloutu samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. To pierwsza fabrycznie nowa maszyna tej wersji i pierwsza wyprodukowana na nowej linii produkcyjnej, po jej przenosinach z Fort Worth.

Reklama

Linię produkcyjną F-16 zaczęto przenosić w 2017 roku, kiedy Lockheed Martin skupiał się w Fort Worth na rozbudowywaniu linii produkcyjnych F-35. Uważano wówczas, że przenosiny tak naprawdę ratują linię F-16 przed likwidacją. Oficjalnie podkreślano wówczas wprawdzie, że F-16 ma jeszcze potencjał na kilkaset zamówień, ale uważano go raczej za typ schodzący. W ciągu ostatnich pięciu lat Lockheed Martin zebrał zamówienia na 128 samolotów.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Zaprezentowana maszyna jest pierwszą z 16 produkowanych dla Bahrajnu. Oprócz tego zamówienia złożyły także Słowacja, Bułgaria, Tajwan i „nieujawniony klient" czyli Maroko. Obecnie spodziewane są także kolejne zlecenia, m.in. od Jordanii i kolejne od Bułgarii. Nad dokupieniem F-16 zastanawia się dzisiaj także Polska. Zainteresowanie to nie dziwi biorąc pod uwagę, że F-16 Block 70/72 to konstrukcja cechująca się dobrym stosunkiem koszt efekt, szczególnie jeżeli chodzi o koszt godziny lotu.

Otwarcie przeniesionej linii produkcyjnej opóźniało się, więc oddanie obecnie pierwszego samolotu, który ma zostać oblatany na początku 2023 roku jest dużym sukcesem i przełamaniem swego rodzaju fatum. Czas pokaże jakie zamówienia zbierze jeszcze F-16 i, co najważniejsze, ile tych maszyn będzie mogło rocznie powstawać w Greenville. Obywa te współczynniki będą od siebie nawzajem zależne.

Reklama

Komentarze (8)

  1. Pirat

    F16 zawsze aktualną konstrukcją pomimo samolotów 5e generacji.

    1. Al.S.

      O to chodzi, że już nie jest. To konstrukcja z lat '70, która choć doskonała aerodynamicznie w swoich założonych parametrach lotu- na średnim pułapie i manewrując z prędkością poddźwiękową, to już coraz bardziej odstaje od nowszych konstrukcji. Płatowiec nie był w ogóle optymalizowany do obniżenia sygnatury radarowej i nie da się już zejść poniżej obecnych 1,2m2. Manewrowanie powyżej 1 Mach powoduje szybki spadek prędkości. Nowsze samoloty manewrują na supersonicznej bez tak dużej utraty energii. Sam konstruktor F16, Harry Hillaker, powiedział, że wiedząc że ten samolot, z rasowego myśliwca zostanie z czasem dostosowany do roli maszyny wielozadaniowej, zaprojektowałby go zupełnie inaczej. Nie mam na myśli, że to zła maszyna. To bardzo dobry samolot, wciąż jeszcze nie odstający wyraźnie od konkurencji z Europy lepszy od maszyn WWS.. Ale to jego ostatnia dekada i trzeba o tym wiedzieć. Za 15 lat będzie już tylko gap-fillerem.

    2. Anty 50 C-cali

      to zawsze okaże się-w walce, niestety. F-5 onegdaj uważano za "zchodzący", w usa. Stąd Kariera EKSPORTOWA. Bo za wolny, a jeden Irańczyk zaliczył sobie zestrzelenie szybkiego Su-20. Jakim Nasi UW straszyli innych nad Bałtykiem. Jak inni nadal-----Cena F-5 to 1/2 F-15 , wtedy, ale 1-pilot wobec załóg 2-osobowych "koni roboczych NATO" F-4. Zwalczały MiGi-23, następnej generacji, Iraku

    3. Al.S.

      Bo też MiG28 ;-) bardzo udanym samolotem był, a jego duch lata dziś wciąż w F/A-18 E,F, który jest de facto jego wersją rozwojową.. Ale to były inne czasy. Lekki myśliwiec miał szansę podejść do większej zwierzyny i stoczyć z nią walkę kołową. Dzisiaj szanse na taki deal są znikome, stąd liczą się inne rzeczy., takie jak choćby sensory i niska SPO.

  2. Filemon19

    Podsumowując F16 block 70 to 8 nowych elementów jak AESA ADTE EGI JHMCS2 itd czyli full wypas Kluczowa jest cena ponieważ Bahrain ma 16 sztuk zaległych od 2018 a zapłacił 1,1 mld USD Czyli 69 mln USD sztuka

  3. Wojtekus

    "Rolloutu"-jak widac wszystko mamy amerykanskie.

  4. Anty 50 C-cali

    Koszt godziny lotu to w pokoju ważne. Po takiej naparzance jak Niedaleko- na "odległość" coraz bardziej - to niechaj "potencjalny" widzi rosnące szeregi standartowego "konia roboczego". Zwłaszcza w krajach "frontowych" od Norwegii, na wschód----i dalej, Helsinki itp. Niech odstraszanie "tylko - zaciemnieniem" potencjalnie niech czycha od Piotrogradu, nie tylko w Biełgorodzie. Bo czy F-16 dostarczy bomby grafitowe to nie wiem. Nie zapominam wraku F-16 Izraela, udupionym ewidentnie przez opk wroga. To nie czasy rajdu na reaktor Osirak.

  5. Nasz swój

    Dobrze że Polacy tam pojechali to od razu im robota ruszyła

  6. kaczkodan

    F-16 to samolot dla krajów, które nie mogą kupić F-35 - i tyle w temacie. W Polsce wszystkie wakaty na samoloty generacji 4.5 zajęły FA-50. Dla nas sens ma obecnie wyłącznie dokupowanie F-35 - nawet w stosunku 1:2 ma większą siłę bojową w porównaniu do F-16. Porównywanie kosztu godziny lotu to aberracja - liczy się wyłącznie koszt uzyskania możliwości bojowych w stosunku do TCO, i F-35 już wygrywa z F-16 pod tym względem. F-35 przewozi 10 ton uzbrojenia, tj. 8 ton podwieszeń pod skrzydłami i 2 w komorze, wiec może pełnić rolę "głupiej cieżarówki na bomby" w cenie za kilogram wcale nie gorszej od F-16, Do tego opracowywane są zasobniki stealth do przenoszenia broni, i można oczekiwać że zmieści się w nich co najmniej 6 ton ładunku. A to oznacza że efektywność kosztowa ataków poprawi się czterokrotnie.

  7. Ein

    Zamawiać, Najlepiej dwie eskadry, co wraz z FA-50 zamknęłoby temat wyposażenia SP. Bydgoszcz robi pełen przegląd konstrukcji wraz z MLU, także V (70) już u nas dla posiadanej floty. Na co czeka ten MON? Przecież zamówienie MLU dla naszych eFów to powinien być temat na tapecie z wykrzyknikiem...

    1. PatriotW

      Pytanie ile byśmy na nie czekali... ale chyba zamawianie F-16 miałoby największy sens.

    2. Prof Ciekawski

      Zapłacisz ze swoich?

    3. bc

      Dwie eskadry ale F15. Nowe F16 nie mają sensu gdy F35 to już jest standard w NATO a produkcja się rozkręciła.

  8. Prawdziwy Polak

    To nie jest tak, uruchomienie produkcji a uzyskanie pełnych mocy produkcyjnych to dwa różne tematy, przed nami są inni, może okazać się tak że dodatkowe z F35 możemy dostać szybciej niż 16, dla LM F16 to produkcja poboczna

    1. bc

      Dokładnie, szczególnie że jest rumor że USA przesuwają cześć środków na B21, może by się zwolniły np 4 wolne sloty ze 150 rocznie.

Reklama