Reklama
  • Wiadomości

Więcej Huty Stalowa Wola w Stalowej Woli

W siedzibie Inkubatora Technologicznego w Stalowej Woli, podczas konferencji poświęconej szczegółowej informacji o dotacji dla Województwa Podkarpackiego i Miasta Stalowej Woli, udzielonej w ramach rządowego programu, znanego pod nazwą „Rozwój Terenów Przemysłowych”, prezes Huty Stalowa Wola SA Jan Szwedo odebrał decyzję o rozstrzygnięciu przetargu na nowe tereny inwestycyjne w obrębie Strategicznego Parku Inwestycyjnego Europark Stalowa Wola.

Autor. HSW SA
Reklama

Konferencja miała miejsce w poniedziałek, 17 października. HSW SA, stając się kolejnym wielkim inwestorem w obrębie specjalnej strefy przemysłowej w mieście, któremu w okresie budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego dała początek, za kwotę nieco ponad 41,019 mln zł nabędzie tereny inwestycyjne o powierzchni 37 hektarów. Na nich realizowana będzie w najbliższym czasie rozbudowa potencjału produkcyjnego tej wiodącej spółki PGZ. Jej skalę i charakter określono na razie ogólnikowym stwierdzeniem, iż HSW SA „na tej powierzchni będzie wdrażać nowoczesne rozwiązania przemysłowe i badawcze". Nie ujawniono skali finansowej i harmonogramu planowanych inwestycji.

Reklama
Jest mi niezmiernie miło, że możemy w dalszym ciągu rozwijać Hutę Stalowa Wola. Te tereny są nam niezbędne do dalszego rozwoju. Oczekiwania MON są coraz większa i żeby sprostać temu zadaniu, te tereny są niezbędne pod inwestycje. Nie jest tajemnicą, że cała Polska Grupa Zbrojeniowa ma to samo zadanie, czyli cały czas rozwój i większe możliwości produkcyjne dla polskiego MON
Jan Szwedo, prezes Huty Stalowa Wola
Reklama

Decyzja ta wpisuje się w ciąg działań mających na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych spółek PGZ w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na nowy sprzęt wojskowy i uzbrojenie.

Zobacz też

W przypadku HSW SA, która dla MON, a także na potrzeby zawartego kilka miesięcy temu kontraktu eksportowego na dostarczenie 54 sh 155 Krab Ukrainie, realizuje obecnie kilka strategicznie ważnych dla obronności kraju programów, już nawet obecne „obłożenie zamówieniami" jest wyjątkowo duże.

Reklama

Spółka jest albo ich finalnym realizatorem, samodzielnie lub w ramach kierowanych przez siebie konsorcjów (programy ZSSW-30, Rak, Regina i Borsuk, WPT 4x4 na potrzeby programów Gladius i Ottokar-Brzoza, a w przyszłości także kolejnych, oraz program Baobab), albo realizatorem bardzo ważnych komponentów innych programów (wyrzutnie M903 dla systemu Patriot w ramach programu Wisła, dostarczanie systemów jezdnych Jelcza dla innych programów, w tym programu Narew). Niezbędne będzie także uruchomienie produkcji nowego LPG Hydro na potrzeby nowych wozów dowódczych i dowódczo-sztabowych (WD i WDSz), dotychczas bazujących na głęboko przebudowywanych podwoziach sh 122 mm 2S1 Goździk, których zapasy w wojsku wyczerpują się.

Zobacz też

Grupa HSW SA, początkowo skoncentrowana całym swoim potencjałem produkcyjnym w Stalowej Woli, obecnie obejmuje także położone poza granicami Stalowej Woli podmioty przemysłowe – od 2012 r. fabrykę Jelcz (100 proc. udziałów posiada w niej HSW SA), od 2016 r. AUTOSAN (HSW SA posiada 50 proc. udziałów w tej spółce) oraz najnowszy nabytek, włączone w struktury Grupy z dniem 1 grudnia 2021 r. Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA w Dęblinie, które są obecnie oddziałem HSW.

Reklama

Huta Stalowa Wola ma za sobą kilkuletnią fazę bardzo intensywnego rozwoju i modernizacji, polegającą nie tylko na pozyskiwaniu nowych podmiotów, ale w pierwszej kolejności na rozwijaniu własnego potencjału produkcyjnego. W ramach tego programu znacząco rozbudowano i zmodernizowano lufownię, która obecnie posiada, oprócz wcześniejszych zdolności wytwarzania luf artyleryjskich w przedziale kalibrów od 30 do 155 mm i długości do 8 metrów, także możliwości produkcyjne dotyczące armat czołgowych 120 mm we współpracy z podmiotami z niemieckiego przemysłu zbrojeniowego. Nie ujawniono, czy HSW ma być wykonawcą armaty do K2, jeśli produkcja tego czołgu w Polsce dojdzie do skutku, ale wydaje się ze wszech miar logiczne, że tak się powinno stać.

Zobacz też

Stalowowolska spółka posiada także jedną z najnowocześniejszych w świecie zrobotyzowanych linii spawalniczych do produkcji ciężkich podwozi pancernych, na której wykonywane są podwozia samobieżnych haubic (sh) Krab. Przypomnijmy, że oprócz dostaw tych dział dla polskiego MON spółka ma w ciągu dwóch lat zrealizować zawartą w połowie roku umowę ukraińską na 54 Kraby oraz odpowiednią liczbę wozów towarzyszących, w tym głównie opancerzonych, gąsienicowych wozów dowódczych WD/WDSz. Już tylko to świadczy, że HSW musi realizować zadania produkcyjne o znacznie większej skali, niż wynikająca z zawieranych wcześniej umów z MON, który od 2016 r. zamawiał w HSW SA elementy DMO Regina z harmonogramem dostaw 2 baterii (czyli 16 sh Krab) rocznie.

Reklama

Przypomnijmy, że do zakontraktowanych do 2016 r. pięciu DMO Regina z terminem dostaw do 2024 r. na początku września tego roku MON „domówił" dwa kolejne DMO z ich dostawą w latach 2025-2027, co liczbę dotychczas zakontraktowanych przez polskie wojsko Krabów (łącznie z dwoma dla CSAiU) podniosło do 170, a łącznie z 54 zamówionymi przez Ukrainę (oraz 18 dostarczonymi w czerwcu z „zapasów" polskiego MON, które to ubytki należy uzupełnić) – do 242.

Do zadań związanych z seryjną produkcją systemów Regina i Rak (MON zamówił w HSW łącznie 15 KMO Rak liczących 120 wozów ogniowych i odpowiednią liczbę wozów towarzyszących) doszły już zadania związane z produkcją pierwszej partii 70 systemów wieży bezzałogowej ZSSW-30, za nieco ponad rok do produkcji seryjnej powinien trafić NP BWP Borsuk, który od lipca przechodzi intensywne badania kwalifikacyjne, a w HSW SA powstają pierwsze cztery wozy przedseryjne.

Reklama

Niezbędne jest także wypracowanie w obecnym potencjale produkcyjnym HSW „miejsca" na wykonywanie, we współpracy z Tatra Export, nowego Wielozadaniowego Pojazdu Taktycznego 4x4 Waran, w pierwszej kolejności na potrzeby programów zwalczania broni pancernych (Ottokar-Brzoza i Gladius), a następnie jako wozu dowodzenia dla artylerii, wozu rozpoznania dla artylerii i innych odmian specjalistycznych itd. W najbliższej zatem przyszłości, jak widać, potencjał jakim dysponuje HSW, będzie jednak zbyt skromny, aby podołać wszystkim, już zawartym i spodziewanym w najbliższej przyszłości, zamówieniom.

Rozbudowie HSW SA towarzyszyć ma olbrzymi, z sensie finansowym oraz rzeczowym, program rozbudowy i modernizacji sieci powiązań drogowych specjalnej strefy ekonomicznej z siecią istniejących dróg krajowych, w tym autostrady A4, istniejącej już drogi ekspresowej S19 i przyszłej drogi ekspresowej S74. Na inwestycje drogowe w obrębie strefy przemysłowej oraz miasta planuje się wydać pozyskane już 450 milionów złotych (200 mln zł stanowią środki, które miasto Stalowa Wola pozyskało na budowę nowych dróg strefowych, 250 mln zł to udział w tych inwestycjach województwa podkarpackiego) z bezzwrotnego wsparcia.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Pozyskanie nowych terenów pod rozwój HSW SA to nie jedyna ważna informacja dotycząca działalności spółki. Niedawne zmiany w składzie zarządu HSW SA (po dymisji prezesa Bartłomieja Zająca nowym prezesem został dotychczasowy członek zarządu Jan Szwedo, a tym samym zarząd został w swoim składzie uszczuplony o jednego członka) spowodowały konieczność uzupełnienia składu ścisłego kierownictwa spółki. W wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego na członka zarządu powołany został z dniem 5 października, na okres wspólnej XI kadencji zarządu, który kończy się w połowie 2023 r., Robert Pacana. Nowy członek zarządu HSW SA ukończył studia na Uniwersytecie Rzeszowskim, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunku Inżynieria Materiałowa, a także studia podyplomowe z Zarządzania Przedsiębiorstwem w Branży Zbrojeniowej na Akademii Sztuki Wojennej, a także uzyskał tytuł MBA Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie. Legitymuje się ponad 20-letnią praktyką w zarządzaniu w obszarze technicznym i handlu w firmach produkcyjnych z branży zbrojeniowej i lotniczej.

W przeszłości rozwijał swoją karierę w WSK PZL-Rzeszów SA, gdzie odpowiedzialny był za wdrożenie Lean Manufacturing, w Polskich Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. (jako zarządzający Centrum Prac Startowych i Serwisem w PZL Mielec zarządzał Programami Operacyjnymi Samoloty M28, Śmigłowce S-70i Black Hawk, Programem serwisowania Samolotów M28 Bryza dla Ministerstwa Obrony Narodowej), zarządzał i doradzał firmom z różnych branż w zakresie optymalizacji procesów produkcyjnych i biznesowych. Od 2018 r. związany był z Zakładami Mechanicznymi Tarnów SA, jako dyrektor ds. produkcji, dyrektor ds. operacyjnych a następnie pełniąc funkcję członka zarządu ds. techniczno-handlowych spółki.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama