USA rezygnują ze starszych Apaczy

Pentagon planuje przeprowadzić głęboką transformację U.S Army, w tym poprzez rezygnację z zakupów niektórych typów sprzętu wojskowego. Wśród nich znajdują się m.in. pojazdy terenowe HMMWV i JLTV oraz starsze warianty śmigłowca szturmowego AH-64D Apache.
W ramach transformacji Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych wysocy rangą urzędnicy Pentagonu zarządzili, aby U.S. Army zrezygnowała z zakupów części dotychczas wykorzystywanego sprzętu wojskowego, uznając go za przestarzały, drogi w utrzymaniu i nieperspektywiczny.
Ma to odbyć się w ramach wielkiej reformy ogłoszonej przez sekretarza obrony USA Pete’a Hegsetha pod nazwą „Army Transformation Initiative”. Wycofane mają zostać przestarzałe typy uzbrojenia. Zakupy mają obejmować nowe i perspektywiczne systemy takie jak broń precyzyjna, artyleria dalekiego zasięgu oraz systemy przeciwlotnicze.
Wśród sprzętu, którego mają dotknąć redukcje, wymieniono m.in. lekkie pojazdy taktyczne HMMWV oraz JLTV, a także część śmigłowców szturmowych AH-64 Apache.
Zgodnie z notatką Pete Hegsetha z 30 kwietnia US Army ma stać się szczuplejsza, elastyczniejsza i bardziej śmiercionośna. Redukcja dotknąć ma m.in. eskadr kawalerii powietrznej. Według portalu „Flightglobal” ATI przewiduje likwidację 11 dywizjonów kawalerii powietrznej, które dziś wspierają ogniowo i rozpoznawczo lądowe brygady U.S Army. Eskadry te wyposażone są w śmigłowce AH-64. Większość czynnych brygad lotnictwa bojowego US Army miała do niedawna dwa bataliony Apache: jeden śmigłowców uderzeniowych i drugi oznaczony jako kawalerii, dawniej wyposażony w śmigłowce OH-58D Kiowa Warrior. Te ostatnie jednostki zostaną najprawdopodobniej rozformowane lub zastąpione przez bezząłogowce. Dziś w służbie US Army jest około 800 śmigłowców Apache, z czego ponad 60 proc. stanowią maszyny w wersji E. „Zredukujemy i zrestrukturyzujemy formacje śmigłowców szturmowych i uzupełnimy je niedrogimi rojami dronów, które pozwolą na przytłoczenie przeciwnika” – czytamy w komunikacie Pentagonu.
U.S. Army zamawia zarówno fabrycznie nowe śmigłowce szturmowe AH-64E Apache, jak i maszyny przebudowane ze starszych AH-64D. Pierwszą umowę na wiropłaty ochrzczone AH-64E Remanufacture podpisano w 2010 roku. Wyznaczone do modernizacji płatowce są poddawane przebudowie w miejscowości Mesa w stanie Arizona, w tym samym zakładzie Boeinga, w którym budowane są nowe Apache. W służbie pozostaje istotna liczba AH-64D, których dotąd nie poddano gruntownej modernizacji. Maszyny te nie młodnieją, a niższy poziom gotowości do działań bojowych w stosunku do nowych AH-64E nie powinien dziwić, bo wiek i zużycie robią swoje. Zapowiedzi U.S. Army wskazują na zamiar wycofania starszych platform z użycia, co powinno zredukować koszty utrzymania floty śmigłowców szturmowych. Obecnie nie wiadomo, czy część schodzących ze stanu AH-64D zostanie zamieniona na nowe lub modernizowane AH-64E.
Antoni Walkowski, redaktor Defence24.pl
Według szefa sztabu generalnego U.S. Army generała Randy’ego George’a starsze Apache są kosztowne w utrzymaniu, a rezygnacja z nich może podnieść poziom gotowości bojowej wojska. Ale redukcja ma dotyczyć również zakupów starych typów bezzałogowców.
„Zrezygnujemy z zakupów przestarzałych platform załogowych w formie AH-64D (…) oraz przestarzałych bezzałogowców jak MQ-1 Gray Eagle. Będziemy również nadal anulować programy, które dostarczają przestarzałe, spóźnione, przewartościowane lub trudne do utrzymania zdolności. Wczorajsza broń nie wygra jutrzejszych wojen.” - można przeczytać w notatce Dana Driscolla, sekretarza U.S Army oraz generała Randy’ego George’a, szefa sztabu U.S Army.
Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach umowy z 2024 roku zakupiło 96 śmigłowców AH-64E Guardian na rzecz Sił Zbrojnych RP za kwotę ponad 10 mld dolarów. Dostawy śmigłowców mają być realizowane w latach 2028-2032.
szczebelek
Po prostu chcą się pozbyć sprzętu, który ma największy przebieg i skupić na zakupach nowego. Sytuacja AH64D wygląda tak, że część maszyn nie nadaje się do przebudowy, a zastąpienie każdej z nich nową z fabryki jest zbyt drogie.
Opornik
Zanim rozwiną się komentarze. Rezygnują nie z platformy apache tylko z najstarszych jego wersji. I nie nie przerzucają się wyłącznie na drony.
Jac
Ale redukują znacznie posiadaną ilość. Więc może nam starczy 24 sztuki i reszta kasy na srony
Al.S.
Chcą i dronów i Apaczów. Dron kierowany ze śmigłowca niweluje podstawową wadę dronów sterowanych z ziemi- jego operatora nie zlikwidujesz przywalając w jego stanowisko dronem , albo pociskiem artyleryjskim. Z kolei droniarze drugiej strony będą mieć trudne zadanie, aby się ukryć przed czujnikami emisji radiowych na śmigłowcu. Tu jest proste równanie- najmniejsza emisja radiowa w strefie działań oznacza ściągnięcie na siebie Ognia Piekielnego, po angielsku Hellfire.
ANDY
sami redukują , pozbywają się zastępując je dronami a nam "wciskają" mega drogie śmiglaki które pogrążą nas finansowo ...!!!
Gen X
jak by nam podarowali te stare apache to i tak była by to przepaść sprzętowa porównując do mi-24
Davien3
A po co nam te starocie jak kupujemy najnowszą wersję?
kurczak
Tak z innej ale lotniczej beczki, Bułgarzy właśnie podali że F-16 jakie co odebrali nie nadaje się do latania. Posiada/posiadają wady to uniemożliwiające . Ewentualna naprawa wymaga wymiany fabrycznie nowych elementów, nie wiadomo czy da się to zrobić w Bułgarii .
Grom2137
Źródło?
Rusmongol
Jakie to wady?
Sandowitzer
Jasne...
Pucin:)
Trochę dziwne, że ograniczają zakup pojazdów terenowych HMMWV i JLTV.
[email protected]
Niee ?? Ale dziwne ze dekady temu USA zrezygnowały tez z dalszych zakupów F-22 i B-2. Poza tym rezygnacja z zakupu to nie znaczy wycofanie posiadanych a tych maja tysiące w lini :)
sign1
Na całe szczęście znajdą się chętni, którzy przytulą ten cały przestarzały złom. Przy okazji grubo przepłacą za niego, zaciągając lichwiarskie kredyty na całe dziesięciolecia ...
Davien3
A kto kupi przestarzałe pierwsze wersje Apache? Chyba że Trump sprzeda je Rosji gdzie byłyby potęznym krokiem w przód w porównaniu do ich złomów.
user_1076044
Umowa na 96 Apache i 8 sztuk w leasingu była już podpisana wcześniej jeszcze przed 2024 i tylko dzięki Błaszczakowi są te śmigłowce
Davien3
Nie było nic podpisane, jedynie poszło zapytanie do USA Była zgoda i na tym się skończyło, nawet umowy ramowej nie było podpisanej ani na AH-64E ani na maszyny pomostowe.