Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Umowa na Rosomaki z ZSSW-30 na dniach. Pasywne radary jeszcze w tym roku?

KTO Rosomak z wieżą ZSSW-30 na ćwiczeniu FEX-24 na poligonie w Nowej Dębie.
KTO Rosomak z wieżą ZSSW-30 na ćwiczeniu FEX-24 na poligonie w Nowej Dębie.
Autor. 21 Brygada Strzelców Podhalańskich

W wywiadzie dla Polsat News szef Agencji Uzbrojenia gen. Artur Kuptel zapowiedział kolejne umowy na zakupy sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP.

Pierwsza zapowiedź dotyczy umowy na kolejne kołowe transportery opancerzone (de facto kołowe bojowe wozy piechoty) Rosomak ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW-30. Umowa ma zostać podpisana w przyszłym tygodniu. Najprawdopodobniej będzie dotyczyć będzie 58 wozów jeszcze na standardowym kadłubie.

Natomiast w czwartym kwartale tego roku podpisana ma zostać umowa na kolejne 174 wozy, ale już w wariancie Rosomak-L z wydłużonym kadłubem. Rosomaki kupowane w obu postępowaniach będą wyposażone w nowy silnik Scania DC13. Starszy DI12 nie jest już produkowany. Dodajmy, że Wojsko Polskie odbiera już dostawy pierwszej partii transporterów Rosomak z wieżami ZSSW-30. To istniejące podwozia, które są integrowane z nowymi wieżami.

Czytaj też

Po tym, jak system wieżowy przeszedł pozytywnie badania kwalifikacyjne w końcu 2021 roku, w 2022 r. zawarto umowę wykonawczą na dostawę 70 transporterów z terminem do 2027 r. Pierwsze z nich są już w służbie w 21 Brygadzie Strzelców Podhalańskich. Warto przypomnieć, że transporter Rosomak w istniejącej wersji z wieżą ZSSW-30 przeszedł testy, z weryfikacją do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania włącznie. Jednak w ocenie wojskowych zapas pływalności okazał się zbyt niski, przez co ostatecznie pływalność wyłączono z wymogów.

Czytaj też

Z kolei Rosomak-L to transporter z kadłubem wydłużonym o 60 cm (łączna długość zwiększyła się z 7,8 do 8,4 m). Dysponuje też innymi usprawnieniami, w tym możliwością wzmocnienia opancerzenia. Jak widać, część pakietu modernizacyjnego (np. nowy silnik) zostanie włączona do nowo produkowanych transporterów w istniejącej wersji.

Czytaj też

Gen. Kuptel zdradził także, że jeszcze w tym roku ma zostać podpisana umowa na System Pasywnej Lokalizacji (SPL) PET/PCL (Passive Emitter Tracking/Passive Coherent Location). Zestaw ten będzie elementem systemów obrony powietrznej Wisła i Narew i uzupełni aktywne systemy radarowe.

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama