Przemysł Zbrojeniowy

Trzy konsorcja w programie lekkich fregat dla Royal Navy

Model fregaty type 31e pokazywany na stoisku BAE Systems podczas targów Euronaval 2018, fot. Andrzej Nitka
Model fregaty type 31e pokazywany na stoisku BAE Systems podczas targów Euronaval 2018, fot. Andrzej Nitka

Brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło, że w ramach prowadzonego przetargu, trzy konsorcja otrzymały zadanie przygotowania wstępnego projektu nowych fregat rakietowych typu 31e. Każde z nich otrzyma na ten cel 5 mln GBP, zaś przygotowane w ramach konkursu projekty mają zostać porównane, a najlepszy z nich wybrany do realizacji, co ma nastąpić pod koniec przyszłego roku.

W ramach programu Royal Navy chce pozyskać pięć nowych, lekkich fregat rakietowych, które w latach 2023-2028 uzupełnić mają bardziej skomplikowane a tym samym znacznie droższe jednostki typu 26. Koszt pojedynczego okrętu typu 31e ma się zamknąć kwotą 250 mln GBP, co osiągnięte ma zostać między innymi poprzez wykorzystania części wyposażenia i uzbrojenia pozyskanego z planowanych do wycofywania fregat typu 23.

image
Duńska fregata rakietowa typu Iver Huitfeldt, fot. Andrzej Nitka

Pierwszym pretendentem jest konsorcjum koncernu BAE Systems i przedsiębiorstwa stoczniowego Cammell Laird, które oferują Royal Navy zakup okrętów typu Leander opartych na projekcie omańskich korwet typu Khareef. Ich konkurentem będzie konsorcjum Team 31, w skład którego wchodzą: Babcock, Thales, Odense Maritime Technology, BMT oraz stocznie Harland & Wolff z Belfastu i Ferguson Marine z Clyde, oferujące okręty Arrowhead 140 powstałe w oparciu o duńskie fregaty rakietowe typu Iver Huitfeldt.

image
Fregata MEKO A-200, Fot. Andrzej Nitka

Niespodziankę stanowi trzecie konsorcjum na czele którego stoi Atlas Elektronik UK i niemiecki koncern thyssenkrupp Marine Systems (tkMS). Co ciekawe w przypadku zwycięstwa tego sojuszu budowa samych okrętów realizowana byłoby przez stocznie Harland & Wolff i Ferguson Marine, które jak wspomniano wyżej są również partnerami konsorcjum Team 31. Ten zespół najprawdopodobniej zaproponuje projekt oparty na fregatach typu MEKO A-200, zbudowanych w Niemczech dla Algierii i Republiki Południowej Afryki.

Komentarze