Przemysł Zbrojeniowy
Silniki do fregat Miecznik zamówione
Przedstawiciele PGZ Stoczni Wojennej i firmy Rolls-Royce Solutions podpisali umowę na dostarczenie zespołów napędowych do trzech fregat typu Wicher, które mają zostać wybudowane w Polsce w ramach programu Miecznik.
Chodzi o trzy zestawy w składzie: cztery silniki napędu głównego MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW), cztery agregaty prądotwórcze MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW) oraz system sterowania i monitoringu MTU. Warto dodać, że producent jednostek, firma MTU Friedrichshafen GmbH, jest podmiotem zależnym Rolls-Royce Solutions, który z kolei należy do Rolls Royce Holdings plc z siedzibą w Londynie.
Według komunikatu PGZ do podpisania umowy doszło jeszcze 20 grudnia. Wartość umowy nie została podana. Zamówione jednostki napędowe są przewidziane w projekcie Arrowhead 140, a zatem tym, na bazie którego powstają fregaty w programie Miecznik. Nie będzie więc rewolucji, jeżeli chodzi o układ napędowy, co przełoży się na szybkość budowy okrętów i nie spowoduje dodatkowych kosztów po stronie polskiej. Okręty typu Wicher będą posiadały układ napędowy w konfiguracji CODAD (ang. Combined Diesel and Diesel), w którym na każdą z dwóch śrub będą przypadały po dwa silniki główne. Cztery agregaty będą pełnić funkcję pomocniczą, zasilając w prąd systemy pokładowe.
20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech fregat #MIECZNIK.#pgz #PGZSW @MON_GOV_PL @MarWojRP pic.twitter.com/peA9S7gHMK
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) December 22, 2023
Palenie blach pod pierwszą z trzech fregat programu Miecznik, ORP Wicher, rozpoczęto w sierpniu bieżącego roku. Planuje się, że okręt wejdzie do służby w 2026 r. Palenie blach pod drugą fregatę, ORP Burza, planowane jest na lato 2025 r., a trzeciej, ORP Huragan, na drugą połowę roku 2026. Drugi i trzeci okręt zostaną przekazane Marynarce Wojennej w latach 2030 i 2031.
W przeciwieństwie do dawnych planów obecnie składane są zamówienia z myślą nie o jednej, ale o wszystkich trzech fregatach, żeby zapewnić ciągłość projektu, a przypuszczalnie także po to, by wynegocjować lepsze ceny jednostkowe na kluczowe podzespoły.
Chyżwar
I dobrze. Skoro zamówiono sensory, uzbrojenie i napęd te okręty ze względu na horrendalne kary finansowe związane ze zrywaniem takich kontraktów nie powinny podzielić losu korwety, która niestety stała się patrolowcem. A wbrew temu, co niektóry tutaj wypisują Mieczniki choć gwiazdami śmierci nie są, to bardzo ładnie zbilansowane uniwersalne fregaty. Ciekawe tylko jakie torpedy zamówią. Najlepiej by było, żeby zamówiono takie, które potrafią zwalczać inne torpedy.
Boczek
Chyżwar 23 grudzień (18:29) Nie, nie zamówiono uzbrojenia. Jedynie część. Innego wcale i nawet nie podjęto kroków jego integracji. Kary to są fistaszki w porównani do miliardów które przepłacamy. Ponadto żadnych by nie było bo zamówiony sprzęt zostanie przejęty na inny projekt.
GGG BBB
Jakoś tak coś mi mów, że to wejście do służby w 2026 to się nie wydarzy- zostało 3 lata i mnóóóóstwo roboty. Jak MW dostanie okręt w 2027r to będzie dobrze, a realne wejście do służby tak ok. 2028r
Boczek
GGG BBB 23 grudzień (22:35) Oczywiście, że nie. Na te silniki trzeba czekać ~2 lata., a to znaczy, że nie będzie można zamknąć siłowni następnymi pokładami..
Odyseus
Odnośnie uzbrojenia to wybór armaty już mówi samo za siebie .... ale niech budują żeby cokolwiek było i nie za 20 lat jak z Gawronem , Oni już doprowadzili do takiego stanu Polską Marynarkę Wojenną że człowiek nawet by się ucieszył z okrętów podwodnych z kartonu byleby jakiekolwiek były ...
Z prawej flanki
Szkoda tylko, że to CODAD a nie coś bardziej wyrafinowanego. Gdyby tak długo nie zwlekano z zamówieniem fregat, to w ich dzisiejszej cenie MW dostała by wypasione okręty z siłowaniami CODLAG.
[email protected]
Każdy rodzaj napędu ma swoje wady i zalety tak jak w motoryzacji są rożne rodzaje silników i każdy kupuje to co chce i co mu odpowiada . A marynarka od zawsze optowała za typem Iver Huitfeldt który jest protoplasta fregat typu 31 i miecznika i ma taki sam napęd. Tak ze cóż marynarka dostanie to co chciała. A jak tobie szkoda to cóż życie :)
Z prawej flanki
Zaletą siłowni typu CODAD jest wyłącznie cena- niższa niż bardziej zaawansowanych układów. Nic więcej.
QVX
Dobrze, że nie mędrkowano z napędem jak przy Gawronach. Tam wstawili siłownię z turbinami, ale na uzbrojenie zabrakło wyporności.
szczebelek
Byle nie oszczędzać na uzbrojeniu...
[email protected]
@szczebelek Ojj o uzbrojeniu już wiadomo praktycznie wszystko :) A MK41 w wersji strike czyli największej definiuje cala resztę bo można tam wsadzić wszystko co ma US Navy jeśli Polska będzie chciała i zapłaci za integracje z miecznikami. Od strony sprzętowej jeśli chodzi o wyrzutnie poszliśmy na max.
Essex
Ssb...daruj dobie te propagandowe brednie bo to vo tam mozesz wsadzic okresla radar jaki bedzie instalowany na tym okrecie. Niestety do Aegis i Spy nawet sie nie umywa i nie wsadzisz tego co ma tam USNavy. Dwie armatki 35mm bedace 15 letnią starą licencyjną konstrukcją to chyba zart, szkoda ze tam nie ma 23mm Wrobli....czemu 76mm a nie 127? Smiglowcow nawet nie wybranio....z czym do ludzi
Davien3
@[email protected] jedyne co tam mozesz do tych VLS Mk-41 wsadzic z efektorów OPL uzywanych w Stanach to ESSM bo cała reszta wymaga AEGIS+SPY I to tyle z twoich teorii bo SM-2 MR Bl IIIA nie jest uzywany w US navy:) A to jedyny SM-2/3/6 jaki moga przenosic okrety bez AEGIS+SPY. Hiszpańskie F100/110 moga zabrac WSZYSTKIE pociski jakie sa do Vls Mk-41`
bezreklam
KIedys bylem w Gdyni na okrecie Muzeam "ORP BYlasawica" - bardzo ciekawy i pzecdzac byl opis np silnikow "ZOstaly zamowine w UK, Kosztowaly ttle a tyle." - potem byla wzmianka ze Niszczciel brobil wielkie Bryryani bardzie niz POlski (Jeszcze musiano za to placic POlskim zlotem) Oby histria sie nie powatrzala - choc SILNIK czy SILOWNIA robily wrazenie...
Paweł P.
Szkoda, że skali na fotce tego silnika nie ma, np. do człowieka czy samochodu..
Vixa
Engines 20V 8000 M71R/71/71L for Vessels with High Load Factors (1B) Dimensions and Masses 20V 8000 Dimensions (LxWxH) mm (in) Mass, dry kg (lbs) M71R/M71/M71L 6645x2040x3375 (261.6x80... Ja szybciej wyguglałem rozmiary tego silnika niż ty pisałeś swój koment🤣🤣🤣
logan
Obyśmy dożyli momentu kiedy te trzy fregaty zostaną przekazane MW w pełni wyposażone i uzbrojone. Mam nadzieję, że nie skończą tak jak Gawron.
Rusmongol
Niestety gawron umarł z tego co pamiętam za obecnej władzy.
[email protected]
Gawron to była porażka wszystkich od strony finansowej i Marynarki wojennej. Budowa okrętu z minimalnym finansowaniem bez wyraźnie określonego wyposażenia czyli wybudujcie nam kadłub a potem spróbujcie wsadzić to co my kiedyś będziemy chcieć nawet jeśli to nie będzie pasować ;:) Teraz określono finansowanie i zaprojektowano wszystko tak jak powinno być a potem zgodnie z projektem zamówiono .
Z prawej flanki
@Rusmongol - To źle pamiętasz. Program umarł rok po jego rozpoczęciu, gdy w 2002 roku zdecydowano o budowie tylko jednej jednostki (z planowanych siedmiu). Kolejna decyzja, że budujemy bez uzbrojenia, "które kiedyś się domówi", zapadła w 2005 roku.
Essex
Wybrali najgorsze dilnoki i przestarzsly naped, jak te okrety bedą wchodzic do linii będą już złomem. Zlom za 25 mld ale kto bogatemu zabroni. W tym czasie w Hiszpani będą plywaly uzbtojone po zęby fregaty Aegis F110.
Szwejk85/87
Sprawa ruszyła z kopyta i bardzo dobrze ! Naszej MW należy się wreszcie "siedem lat tłustych".