- Wiadomości
Silniki do fregat Miecznik zamówione
Przedstawiciele PGZ Stoczni Wojennej i firmy Rolls-Royce Solutions podpisali umowę na dostarczenie zespołów napędowych do trzech fregat typu Wicher, które mają zostać wybudowane w Polsce w ramach programu Miecznik.

Autor. PGZ
Chodzi o trzy zestawy w składzie: cztery silniki napędu głównego MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW), cztery agregaty prądotwórcze MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW) oraz system sterowania i monitoringu MTU. Warto dodać, że producent jednostek, firma MTU Friedrichshafen GmbH, jest podmiotem zależnym Rolls-Royce Solutions, który z kolei należy do Rolls Royce Holdings plc z siedzibą w Londynie.
Według komunikatu PGZ do podpisania umowy doszło jeszcze 20 grudnia. Wartość umowy nie została podana. Zamówione jednostki napędowe są przewidziane w projekcie Arrowhead 140, a zatem tym, na bazie którego powstają fregaty w programie Miecznik. Nie będzie więc rewolucji, jeżeli chodzi o układ napędowy, co przełoży się na szybkość budowy okrętów i nie spowoduje dodatkowych kosztów po stronie polskiej. Okręty typu Wicher będą posiadały układ napędowy w konfiguracji CODAD (ang. Combined Diesel and Diesel), w którym na każdą z dwóch śrub będą przypadały po dwa silniki główne. Cztery agregaty będą pełnić funkcję pomocniczą, zasilając w prąd systemy pokładowe.
20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech fregat #MIECZNIK.#pgz #PGZSW @MON_GOV_PL @MarWojRP pic.twitter.com/peA9S7gHMK
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) December 22, 2023
Palenie blach pod pierwszą z trzech fregat programu Miecznik, ORP Wicher, rozpoczęto w sierpniu bieżącego roku. Planuje się, że okręt wejdzie do służby w 2026 r. Palenie blach pod drugą fregatę, ORP Burza, planowane jest na lato 2025 r., a trzeciej, ORP Huragan, na drugą połowę roku 2026. Drugi i trzeci okręt zostaną przekazane Marynarce Wojennej w latach 2030 i 2031.
W przeciwieństwie do dawnych planów obecnie składane są zamówienia z myślą nie o jednej, ale o wszystkich trzech fregatach, żeby zapewnić ciągłość projektu, a przypuszczalnie także po to, by wynegocjować lepsze ceny jednostkowe na kluczowe podzespoły.
Zobacz też

Autor. Rolls-Royce plc / Flickr
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]