Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Silniejsze wsparcie dla wojska. OBRUM w 2024 roku

W zakładach OBRUM przechowywany jest demonstrator technologii modułowej platformy gąsienicowej Anders.
W zakładach OBRUM przechowywany jest demonstrator technologii modułowej platformy gąsienicowej Anders.
Autor. OBRUM

Gliwicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) podsumował miniony rok. Na opublikowanych przez przedsiębiorstwo zdjęciach pojawił się dawno niewidziany publicznie gąsienicowy pojazd Anders.

Kluczowym dla OBRUM działaniem w 2024 roku były prace związane z realizacją wieloletniego kontraktu o wartości ok. 767 mln zł na dostawę 43 mostów samobieżnych MS-20 Daglezja-S na potrzeby Wojska Polskiego. Przekazywanie użytkownikowi tego kluczowego sprzętu będzie odbywało się w latach 2025-28. Równolegle z tym prowadzono modyfikację przęseł mostowych MS-20, dostosowując te zestawy do najnowszych wymogów operacyjnych. Wprowadzono choćby ulepszenia w sterowaniu układem siłowników. W efekcie poprawiono funkcjonalność oraz niezawodność konstrukcji.

Reklama

Inną działalnością ośrodka były prace remontowe i modyfikacyjne na dwóch maszynach inżynieryjno-drogowych MID. Dzięki zmianom takim jak wzmocnienie układu napędowego i hydraulicznego, dodanie kamer, wdrożenie systemu GPS, modyfikacja blokady zawieszenia oraz sterowania i pozycjonowania lemiesza, a także montaż dodatkowego osprzętu (m.in. pomocniczej jednostki zasilającej, tzw. APU), pojazdy te podniesiono do standardu MID-M. Zwiększy to ich skuteczność w realizowaniu różnego typu zadań, np. w trudnym terenie i w mało przystępnych warunkach atmosferycznych. Wojsko Polskie posiada łącznie dziewięć pojazdów MID, z czego poddanych modyfikacji zostanie przynajmniej pięć sztuk.

Przęsło mostowe MS-20 podczas rozkładania.
Przęsło mostowe MS-20 podczas rozkładania.
Autor. OBRUM

Gliwicki ośrodek uczestniczył także w doposażaniu laboratorium Centrum Szkolenia Sił Powietrznych w Koszalinie, aktywnie wspierając rozwój infrastruktury szkoleniowej w kraju. Mowa tutaj m.in. o dostarczeniu Kabiny Podantenowej jako platformy treningowej dla radiolokacyjnych systemów NUR-15. Ponadto, Ośrodek wznowił prace nad projektem Orlik (system szkolenia operatorów i obsługi bezzałogowych statków powietrznych) oraz wziął udział w konsultacjach dotyczących przęseł mostowych MG-20.

Zmodernizowana maszyna inżynieryjno-drogowa MID-M,
Zmodernizowana maszyna inżynieryjno-drogowa MID-M,
Autor. OBRUM

Jeżeli zaś chodzi o infrastrukturę OBRUM, to w 2024 r. zakończono remont hali produkcyjnej oraz zagospodarowano nowe magazyny. Zwiększyło to efektywność działań produkcyjnych i logistycznych, co poprawia wydajność ośrodka. Będzie to bardzo przydatne, zważywszy na fakt zawarcia przez OBRUM podczas MSPO 2024 protokołu ustaleń z koncernem Hyndai Rotem Company na opracowanie nowego mostu szturmowego. Ma wykorzystywać przęsło mostowe PM-20 oraz mechanizmy opracowane przez gliwicki ośrodek. Całość zostanie zintegrowana z podwoziem czołgu K2 Black Panther (K2PL). Takie pojazdy są bardzo potrzebne w Wojsku Polskim do zastąpienia używanych obecnie mostów BLG-67M2 oraz Biber.

OBRUM brał udział w wielu wydarzeniach branżowych, jak Polsecure, MSPO i Eurosatory, a także konferencjach takich jak Defence24DAY czy IDA Bootcamp: Autonomiczne Systemy dla bezpieczeństwa Polski. Podczas kieleckich targów zademonstrowano zwiedzającym wiele rozwiązań z zakresu szkolenia symulatorowego, w tym dla załóg wozów bojowych oraz mostów MS-20 Daglezja. Narzędzia te pozwalają na realistyczne odwzorowanie warunków pola walki, co przekłada się na efektywne szkolenie żołnierzy bez konieczności eksploatacji prawdziwego sprzętu wojskowego.

    Gliwicki ośrodek pokazał również platformę OBRTrain, która jest zaawansowanym narzędziem do interaktywnego szkolenia żołnierzy z zakresu obsługi technicznej sprzętu wojskowego. Oprócz tego w roku ubiegłym roku firma pokazała możliwości w zakresie projektowania wozów inżynieryjnych i platform bojowych. Demonstrowane technologie miały cieszyć się dużym zainteresowaniem zarówno krajowych, jak i międzynarodowych partnerów branżowych. Rok 2024 pokazał, że spółka stale pracuje nad poprawą swojej rozpoznawalności i efektywności, współpracując z partnerami krajowymi, jak i międzynarodowymi.

    W zakładach OBRUM przechowywany jest demonstrator technologii modułowej platformy gąsienicowej Anders.
    W zakładach OBRUM przechowywany jest demonstrator technologii modułowej platformy gąsienicowej Anders.
    Autor. OBRUM

    Warto wspomnieć o pewnej niespodziance, którą gliwicki Ośrodek zaprezentował na zdjęciach. Jest nim demonstrator technologii modułowej gąsienicowej platformy Anders. Wóz w kilku odmianach przez lata pokazywano na różnych targach oraz wydarzeniach branżowych. Pojazd wciąż znajduje się w OBRUM i może posłużyć do dalszych badań lub testów, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Dobrze by było, gdyby w pojazd zachowano w dobrym stanie technicznym, by z czasem mógł trafić do muzeum (np. Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu) lub został zachowany w zbiorach OBRUM.

    Reklama

    WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]

    Reklama

    Komentarze

      Reklama