Reklama
  • Wiadomości

Rosyjski BTR z nową wieżą

W mediach społecznościowych pojawiło się zdjęcie przedstawiające propozycję nowego rosyjskiego kołowego bojowego wozu piechoty BTR-82U/22 wyposażonego w zmodernizowany system wieżowy Balista.

Autor. Michael Jerdev
Reklama

Oficjalna prezentacja BTR-82U/22 miała miejsce podczas targów Armia 2023, gdzie określano go jako budżetowego Bumeranga. Sam wóz jednak był widoczny znacznie wcześniej podczas transportu na zestawie niskopodwoziowym w okolicach czerwca. W obu przypadkach pojazd posiadał wieżę BPPU-1 znaną, chociażby z jego poprzednika w postaci BTR-82A. Wydawało się, że rozwiązanie to z racji na swoją budżetowość i konieczność pójścia na kompromis w rosyjskiej armii pozostanie jako to docelowe. Jednak już niedługo po prezentacji BTR-82U/22 pojawiały się informacje o chęci integracji pojazdu z systemem wieżowym Balista. Był on wcześniej proponowany jako modernizacja dla wspomnianego BTR-82A podczas targów Armia 2020/2021 oraz tegorocznej edycji.

Reklama

Zobacz też

Reklama
Reklama

Wieża, którą widzimy na zdjęciu, jest tożsama z tegorocznym wariantem zaprezentowanym na targach Armia 2023. Oprócz dodatkowych płyt pancerza na burtach posiada ona dwie wyrzutnie (po jednej na stronie) przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs 9M113M mogących przebijać do 800 mm RHA. Uzbrojenie główne stanowi dobrze znana armata automatyczna 2A42 kal. 30 mm, z którą sprzężony został karabin maszynowy PKTM kal. 7,62 mm. Tym samym Balista przedstawia większe zdolności rażenia od dotychczas używanej wieży BPPU-1, która nie posiadała, chociażby wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych. Przy okazji warto wspomnieć, że jest ona pochodną systemu wieżowego stosowanego na pojazdach Typhoon-WDW K-4386.

Zobacz też

Przechodząc do samego podwozia, posiada ono inny kształt kadłuba względem dotychczas używanych BTR-60/70/80/82/90, czerpiąc sporo z prototypowych Bumerangów, co zapewne poprawiło jego odporność zwłaszcza w przedniej półsferze z racji na inny kąt nachylenia pancerza. Został podniesiony także strop kadłuba, co zwiększy komfort użytkowania pojazdu przez załogę, jak i desant. Silnik przemieszczono na przód pojazdu, co jest dużą nowością dla rosyjskich konstruktorów, którzy zastosowali rozwiązania ze "zgniłego zachodu". Co więcej, pojazd nie ma możliwości pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania, zatem widzimy rezygnację z niegdyś kluczowej dla Rosjan zdolności dla tego typu pojazdów. Zapewne możliwa jest też integracja na nim różnego typu pancerzy dodatkowych, jakie zostały zastosowane, chociażby na pokazywanych w czasie targów pojazdach jak 2S25M Sprut-SDM1 czy BT-3F.

Reklama

Zobacz też

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama