- Wiadomości
Rosyjski BTR z pancerzem specjalnym
Już jakiś czas temu w mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia przedstawiające rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty BTR-82A, jednak wyposażony w pakiet pancerza dodatkowego, podobnego do tego używanego na BMP-2. Czy Rosjanie wdrożą go seryjnie na swoich pojazdach?

Autor. Kirill Borisenko/Wikipedia
Opisywany pojazd, to BTR-82AT zauważony gdzieś w obwodzie ługańskim. Otrzymał on zestaw pancerza dodatkowego, który jednak nie jest żadnym dotychczas znanym rozwiązaniem jak choćby te przeznaczone dla BMP-2. Widzimy, że dzięki niemu pojazd otrzymał dodatkowe płyty pancerne w pewnej odległości od samego kadłuba, co tworzy tutaj naturalną przestrzeń to ewentualnego zakłócenia strumienia energii wytwarzanej przy uderzeniu w pancerz głowicy kumulacyjnej. Przed nimi znajduje się dobrze znany pancerz prętowy/listwowy który jest bardzo popularnym rozwiązaniem po obu stronach konfliktu, który ma za zadanie zwiększyć odporność pojazdu na wspomniane wcześniej typ efektorów. Nie wiemy na ilu BTR-82A Rosjanie zastosowali tego typu pancerz.
Zobacz też
Rosyjski BTR-82 AT z systemem opancerzenia 675-SB3KDZ gdzieś w obwodzie ługańskim. #Piterowski14 pic.twitter.com/MSPKcywmd8
— Historia konfliktów zbrojnych na świecie (@Piterowski1) June 20, 2023
BTR-82A to rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty powstały w oparciu o transporter opancerzony BTR-80. Najbardziej widoczną zmianą w BTR-82A jest moduł wieżowy BPPU-1 wyposażony w armatę 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach, posiada dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 (z noktowizorem i dalmierzem laserowym), pozwalający na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km, a nie jak armata 2A28, na dystansie kilkuset metrów. Masa tego bezzałogowego systemu wieżowego wynosi około 1700 kg.
Zobacz też
Transporter wyposażono w zmodernizowany system ochrony, zwiększający jego zdolność przetrwania. Zwiększono odporność na miny i ładunki improwizowane. Zastosowano absorbujące energię siedzenia, wykładziny przeciwodłamkowe oraz nowy system gaśniczy. W celu zwiększenia komfortu załogi BTR-82A został wyposażony w system klimatyzacji, który służy także do optymalizacji warunków pracy urządzeń elektronicznych pojazdu. Pojazd posiada także grubsze opancerzenie. Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy całkowitej pojazdu do 15,4 tony (BTR-80A ma masę 14,5 tony). Za napęd pojazdu odpowiada silnik o mocy 300 KM.
Zobacz też

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu