Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Armia 2023: "Budżetowy Bumerang" oficjalnie zaprezentowany

Autor. Michael Jerdev

Podczas wystawy Armia 2023 pokazany został oficjalnie nowy typ kołowego bojowego wozu piechoty, jaki ma zostać wdrożony do rosyjskiej armii jako następca pojazdów rodziny BTR-60/70/80/82/90. Jest on często określany mianem „budżetowego Bumeranga”, czyli pojazdu, który kilka lat temu został naznaczony jako następca wspomnianej grupy kołowych KTO/KBWP.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Nowy pojazd pierwotnie typowany jako BTR-87 2.0 nie posiada ujednoliconej nazwy, ponieważ pojawiają się tutaj dwa sprzeczne nazewnictwa. Pierwszym, widocznym chociażby na panelach informacyjnych jest BTR-22, drugim zaś określeniem na nowy rosyjski pojazd kołowy jest BTR-82 "ulepszony", co ma wskazywać na jego powiązanie z dobrze już znanym rosyjskim wozem. Nie wiemy, czy nowy kołowy bojowy wóz piechoty bazuje bardziej na rozwiązaniach BTR-82/87 czy może Bumeranga. Na pewno jest to pojazd znacznie nowocześniejszy od dotychczas używanych przez Rosjan konstrukcji, które były nieergonomiczne dla załogi oraz przedstawiały gorszy poziom ochrony.

Czytaj też

Wieża pojazdu to dobrze znana BPPU-1 wyposażona w armatę automatyczną 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach, posiada dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 (z noktowizorem i dalmierzem laserowym), pozwalający na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km. Masa tego bezzałogowego modułu bojowego wynosi około 1700 kg. Zatem tutaj widzimy brak zmian względem używanych obecnie BTR-82A, co wskazuje na uznanie osiągów wspomnianego wyżej uzbrojenia za wystarczające.

Reklama

Czytaj też

Wóz posiada inny kształt kadłuba względem dotychczas używanych BTR-60/70/80/82/90, czerpiąc sporo z prototypowych Bumerangów, co zapewne poprawiło jego odporność zwłaszcza w przedniej półsferze z racji na inny kąt nachylenia pancerza. Został podniesiony także strop kadłuba, co zwiększy komfort użytkowania pojazdu przez załogę, jak i desant. Silnik przemieszczono na przód pojazdu, co jest dużą nowością dla rosyjskich konstruktorów, którzy zastosowali rozwiązania ze "zgniłego zachodu". Co więcej, pojazd nie ma możliwości pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania, zatem widzimy rezygnację z niegdyś kluczowej dla Rosjan zdolności dla tego typu pojazdów. Zapewne możliwa jest też integracja na nim różnego typu pancerzy dodatkowych, jakie zostały zastosowane, chociażby na pokazywanych w czasie targów pojazdach jak 2S25 Sprut-SDM1 czy BT-3F.

Czytaj też

Czytaj też

Reklama

Komentarze (5)

  1. Buczacza

    Tradycyjnie już nie ma analoga w mirje...

    1. Chyżwar

      Niemniej jednak postroili KTO mającego silnik z przodu i drzwi z tyłu. Choć długo im to zajęło przyznać trzeba, że się uczą.

  2. Sybilla

    Piekło zamarzło w Rosji, bo zrezygnowali z wymogu pływalności. Zmądrzeli. A polskie wojsko dalej jest ogłupione wymogiem pływalności i nie dba o bezpieczeństwo polskich żołnierzy. Mamy pod dostatkiem mięsa armatniego? W Rosji już zaczynaja o tym myśleć.

    1. Davien3

      @Sybilla i ich niepływajacy klon BTR-a jest gorzej opancerzony od naszego pływajacego Rosomaka wiec skończ te fantazje.

    2. kapusta

      @Sybilla - piekło to zamarznie, gdy ignoranci przestaną pisać głupoty o wymogu pływalności. Dla Sowietów był to wymóg, bo szykowali się do wojny w północnej części Europy, gdzie pojezierzy, bagien i rzek jest od groma. W tym samym obszarze Zachód miał się bronić, i stad np. zdolność do głębokiego brodzenia Leoparda2 której próżno szukać np. u Abramsa. Na takim też terenie (Podlasie, Mazury, Kujawy) będziemy się bronić, jeśli orki i na nas napadną. Póki co jednak napadli na Ukrainę i walczą na stepach, gdzie pływalności nie daje żadnych atutów. Porównywanie sytuacji Polski i Rosji w tym kontekście jest zatem zwyczajną głupotą.

    3. USdown

      @Davien3 / skończ te fantazje < Daj więc dobry przykład i sam zastosuj się do życzliwej inaczej rady. Natomiast jak już o czymś piszesz - to nie zapominaj o konkretnych faktach, w miejsce propagandowych sloganów!

  3. Wuc Naczelny

    Warto zobaczyć zdjęcia wnętrza. Rury klimatyzacyjne na śrubkach, hub intenret owy na wkręty, kable wiszą zaczepione do ścian jak w Indiach, gopro na śrubkach. A potem zerknąć na wnętrze Rosomaka. Ten bumeran to jest taki przedprototyp, podczas jazdy w terenie to wszystko będzie się urywać bo ktoś karabinem zahaczy itd..

  4. youkai20

    Nowy (albo raczej "nowy") czy nie, i tak prezentuje się biednie. Taki "KTO na złe czasy".

  5. Davien3

    Z kształtu przypomina Boxera albo VBCI ale w srodku to pewnie stary dobry BTR 80:)

Reklama