Amerykanie przyspieszają produkcję F-15EX

Autor. Boeing
Boeing szykuje się na dobrą koniunkturę, jeżeli chodzi o zamówienia na myśliwce F-15EX. Do 2026 roku zdolności do ich produkcji mają wzrosnąć do 24 maszyn rocznie. W perspektywie kontrakty amerykańskie i… izraelski.
Boeing już od dawna zapowiadał wzrost wolumenu produkcji F-15EX. Zapowiedzi te wiązały się z planami zakupu około setki (informacje na temat liczby planowanych do zakupu samolotów cały czas się zmieniają) samolotów tego typu dla US Air Force. Oprócz tego Izrael zamówił 25 F-15 podobnej wersji, czyli F-15IA (Israeli Advanced).
Dodatkowym bodźcem są z pewnością plany gabinetu prezydenta Trumpa. Biały Dom zapowiedział dodatkowe środki dla Pentagonu na kolejny rok w kwocie około 150 mld USD. W najbliższym roku fiskalnym z tej kwoty 7,2 mld USD miałoby zostać przeznaczone na dodatkowe zakupy samolotów lotnictwa taktycznego, w tym 3,1 mld USD – na większe zakupy F-15EX. Jeżeli pomysł ten przejdzie przez Kongres, wówczas będzie to oznaczało domówienie od 32 do 34 dodatkowych F-15EX. Choć nie jest jasne, czy maszyny te byłyby przyspieszonymi statkami powietrznymi z 90-100 zapowiedzianych już teraz i rozpisanych na sześć transz produkcyjnych, czy samolotami dodatkowymi, to i tak będzie oznaczało to zwiększenie zdolności linii produkcyjnej F-15EX.
Czytaj też
Nie jest wykluczone, że dodatkowe środki na domawianie F-15EX będą przyznawane co roku przez kilka kolejnych lat. Do czasu, kiedy np. rozpoczną się zamówienia seryjnych F-47. Wszystko w celu zwiększenia zdolności Stanów Zjednoczonych do wywalczania przewagi w powietrzu. F-15EX nie ma wprawdzie cech stealth i jest zaliczany do generacji 4+ (czy jakby oznaczyli go Rosjanie: 4++), ale USA częściowo finalizuje programy, a częściowo już produkuje nowe typy amunicji lotniczej dużego zasięgu. Uzbrojenie to znacząco podniesie wartość F-15EX, który posiada wysokiej klasy sensory i awionikę, a z dużej odległości będzie mógł działać z wysoką skutecznością.
Możliwość korzystania z dodatkowej linii produkcyjnej F-15EX, oprócz tej dostarczającej co roku F-35A/B/C to także dodatkowa zaleta z punktu widzenia Pentagonu. Umożliwi bowiem szybsza modernizację floty samolotów bojowych. A jest co zastępować. Do lamusa w lotnictwie taktycznym trafiają A-10, wykrusza się flota F-16, a F-15E Strike Eagle także mają swoje lata. Na te ostatnie zresztą także przewidziano dodatkowe środki w celu utrzymania ich w służbie.
Jak na razie Boeingowi udało się dostarczyć dziewięć samolotów, czyli całą pierwszą transzę programu F-15EX. Trwa produkcja transzy drugiej, która obejmuje 12 maszyn i ma zostać w całości dostarczona do końca tego roku. Zwiększenie zdolności do wytwarzania samolotów USAF będzie wynikało nie tylko z rozwoju linii produkcyjnej. Poza zamówieniem izraelskim nie zdobyto bowiem kolejnych kontraktów eksportowych, dzięki czemu moce produkcyjne mogą zostać przekierowane w dużej mierze na potrzeby krajowe.
TasJI
F-15K używa silnika F110-GE-129(229). A F-15EX również używa tego samego silnika! Tak mówi Wikipedia. Wygląda też tak samo jak F15-EX. Koreański F-15K nazywa się Slam Eagle. Data powstania tej nazwy to 12 grudnia 2005. A rok, w którym otrzymali myśliwiec F-15K i rozpoczęli jego eksploatację, to 2008. Tę modernizację można podzielić na przód i tył... Mówią, że zmieniają cały przód. Obecnie jest w toku. A tak przy okazji, dzisiejsza data to 28 maja 2025. Davien3, skąd wziąłeś informację, że poziom modernizacji F-15K to poziom F-15AE?
TasJI
1. Korea ma obecnie 59 samolotów F-15. Zakupiła ich łącznie 62, ale 2 się rozbiły. Korea obecnie przebudowuje je do poziomu F-15EX. Jednak koszt jest... podobny do kosztu modernizacji F-16, który Polska płaci Stanom Zjednoczonym, jest zbliżony do ceny, za którą Korea kupiła F-15. 2. F-35 to najnowszy myśliwiec. F-15 gromadzi dane od dłuższego czasu, więc jest bezpieczny. Jednak trudno jest zastosować technologię stealth. Inną zaletą F-15 jest to, że można go wyposażyć w 12~13 ton broni. Jednak wiele krajów obecnie produkuje myśliwce stealth. To pokazuje, że jeszcze nie pokonaliśmy technologii stealth.
Davien3
Korea swoje F-15K przebudowuje nie do F-15EX ale do F-15AE będącego podstawą do F-15EX Udźwig koreańskich F-15K wynosi 10400kg a nie 12-13 ton, tyle to ma F-15EX
DanielZakupowy
24 maszyny rocznie to pewnie tyle ile produkcja su-57 i Rafale razem wzięta xD A jeszcze f-16, F-18, f-35... :)
R88
Rafale ma od przyszłego roku powstawać 30 sztuk rocznie.
DanielZakupowy
R88 Oby bo Indie mają spore zużycie :)
Davien3
@Daniel Jeden zestrzelony z 36 jakie mieli to na serio wg ciebie spore zużycie?
KrzysiekS
Jedno jest pewne zarówno EF jak i F-15EX pomimo przypisania do samolotów wielozadaniowych ich głównym celem w tworzeniu było oczyszczanie z innych samolotów przestrzeni powietrznej. Polska potrzebuje tych 32 szt. któregoś z nich (ja stawiał bym na F-15EX mamy ciąg logistyczny z USA. Nawet FAFIK w dużej mierze to części z F-16). Zakup FAFIKA nie rozwiązał problemu a 32 szt. F-35 są raczej do innych celów niż "zamiatanie powietrza".
Luunapark7Marek
Pełna zgoda kolego
Davien3
Co do EF to zgoda zaczynał jako mysliwiec przewagi powietrznej ale F-15EX wywodzi się z maszyny uderzeniowej czyli z F-15E FA-50 NIE MA nic wspólnego z F-16 poza układem kabiny cała reszta jest zupełnie inna i od innych producentów
Flaczki
Polska powinna kupic 32 sztuki i dodatkowe 16 F35
Luunapark7Marek
Dobrze prawisz
Antoni
Oby trafiły do nas. Zamiast homeopatycznych ilości euroczegoś.
santaclous
Zrezygnować z zabawki FA-50 i dokupić kolejne F-35