Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Redback wygra w Australii?

Fot. Hanwha Defense

Wedle niepotwierdzonych oficjalnie informacji, armia australijska stoi na stanowisku, iż nowym bojowym wozem piechoty ma być konstrukcja opracowana przez firmę Hanwha z Republiki Korei.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Australijski dziennik The Australian, opublikował na swoich łamach artykuł, w którym informuje, że armia australijska (Australian Defence Forces) jako faworyta na swój nowy bojowy wóz piechoty, widzi koreański bwp AS21 Redback.

Czytaj też

Australijczycy poszukują nowego bojowego wozu piechoty w ramach programu Land 400 Phase 3. Nowy bwp wraz ze swoimi wersjami specjalistycznymi ma zastąpić wysłużone transportery opancerzone M113.

Reklama

W ramach programu Land 400 Phase 3, konkurują ze sobą firmy: Hanwha oferująca bojowy wóz piechoty AS21 Redback, opracowany przy wykorzystaniu podzespołów z armatohaubicy samobieżnej K9 Thunder oraz firma Rheinmetall oferująca bojowy wóz piechoty KF41 Lynx.

Czytaj też

Jak podają źródła nieoficjalne, KF41 ma mieć w Australii problemy, głównie związane z jego jednostką napędową - silnikiem wysokoprężnym firmy Liebherr o mocy 1140 KM, który ma generować nadmierny hałas oraz wibracje wewnątrz wozu.

Program Land 400 Phase 3 zakłada zakup do 450 bojowych wozów piechoty oraz 17 wozami wsparcia. Całość warta jest 18 mld USD.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (9)

  1. kskiba19

    Ok. Czyli wraca temat przekombinowania niemieckiego sprzętu pancernego. Nic się nie nauczyli. Panzer2000, Puma, a teraz Lynx. To wychodzi na to że Leopard2, mimo swoich wad (osłabienie bocznych ścian kadłuba) jest chlubnym wyjątkiem.

    1. QVX

      Leo2 powstawał jednak w czasach Zimnej Wojny...

  2. Wuc Naczelny

    Efekt będzie następujący: Korea dopracuje AS-21 Korea będzie niechęta dopracowaniu ciężiego na bazie K9 Korea w rezultacie nie wezmie ZSSW-30 w żadnej formie. W rezultacie: -my będziemy dumni jak paw -Izrael dostanie zamówienia eksportowe na wieżę -Korea dostanie zamówienia eksportowe -sytuacja długoterminowa będzie taka że Ciężki na bazie K9 będzie nietypowy, hiperdrogi i w ogóle masakra. -Australijczycy i tak nam nie pomogą bo ich wieże będą kiepskie zimą -Australijczycy nie pomogą w operacjach desantowych na Pacyfiku, bo będą mieli ciężkie BWP Zasadniczo Australia kupuje świetne BWP na konflikt a Afryce i na Bliskim Wschodzie.

    1. LMed

      A może Osama ten bwp na bazie podwozia K9 (opracowany w kraju) to bujda dla gawiedzi zwykła?

    2. QVX

      Drogi Usamo (prawidłowa transkrypcja:-)). AS-21 ma podwozie pochodzące z K9, więc pewnie dopracowane przez KOR i PL podwozie AS-21 to zmienione podwozie K9 będzie równocześnie. ZSSW-30 wezmą, bo walczą o kontrakt w USA (razem z Oskosh), gdzie wymagają wieży bezzałogowej a Rafael jakoś nie może swej dopracować. PL-21 i OMFV będą bardzo zbliżone.

    3. Davien1

      QVX podwozie AS21 to przerobione podwozie z K21 jedynie z elementami z K9. ZSSW-30 nie wezmą do USA bo tam wymagane jest działko 50mm a to oznacza nową wieżę. Aha w USA wygra zapewne wersją BWP z BAE bo już wybrali lekki czołg od nich

  3. szczebelek

    Tak przy okazji te niemieckie bewupy, w które rozwój wywalono tyle pieniędzy to niezły problem wizerunkowy...

  4. Box123

    Czy ktoś wie czy nasz ciężki borsuk będzie zaprojektowany w oparciu o doświadczenia z korzystania z koreańskich podwozi i przy ewentualnym zastosowaniu koreańskich podzespołów czy będzie to po prostu przeróbka koreańskiego podwozia i za każdą sztukę będziemy płacić Korei jak za podwozia do krabów?

    1. WołanieNaPuszczy

      Niestety to drugie i nie rozumiem tego. Powinno się dopancerzyć Borsuka, nawet jakby trzeba było zrobić pewne modyfikacje w konstrukcji. Byłyby one mniejsze i szybsze do wdrożenia niż w takim nowym ciężkim BWP na podwoziu K9, bo to praktycznie projektowanie pojazdu od nowa, mając jedynie jako punkt wyjścia podwozie K9. Niestety jest to droga licencja i nie widzę uzasadnienia. Czasowo będzie to trwać nawet dłużej niż zmodyfikowanie Borsuka, do tego traci się korzyści wynikające z unifikacji z Borsukiem i brakiem licencji, przez to np. łatwiejszym eksportem

    2. RGB

      Ma to być autorski projekt HSW z wykorzystaniem części z podwozia K9. Czyli że nie ma to być prosta przeróbka, ale nowy projekt wykorzystujący układ jezdny cięższej platformy niż Borsuk. Płacić pewnie będziemy musieli.

    3. Pitbull

      Byloby nonsensem nie uzycie podwozia Borsuka lekkiego do produkcji Borsuka ciezkiego. Po pierwsze to odpornosc przeciwminowa Borsuka ponoc jest wyzsza niz odpornosc przeciwminowa K2 czy K9.

  5. rwd

    Ach ci Australijczycy oni chyba nic nie wiedzą o Redback, nasi rozgryźli go migiem. Australio uwierz w Borsuka!

  6. kskiba19

    To jest dla mnie zagadka. Czym się różni to co przywieziono do Polski z tym co niby wygrywa w Australii? Czymś musi się różnić.

    1. WołanieNaPuszczy

      W Polsce na testach, była wersja przygotowana dla Australii. Problem w tym, że konkurencja byłą jeszcze gorsza, te wszystkie BWP ładnie wyglądają na zdjęciach i parametry techniczne na papierze. A potem jest jak z Pumą... Zresztą AS21 Redback, jest na etapie wczesnego prototypu, tam brakuje wielu rzeczy, które należy doprojektować, zbudować następny prototyp, przetestować, zobaczyć co wyszło, a co nie. Znów poprawić projekt, zbudować kolejny prototyp i wtedy może będzie wyglądał bardziej jak produkcyjny. My na to nie mamy czasu, sensu też niema finansować dopracowanie projektu Koreańczyków, jak możemy zbudować własny

    2. RAF

      Niczym sie nie rozni,. Po prostu nie sprawdza sie w trudnych zimowych warunkach, ale i tak jest lepszy niemieckiego "cudenka".

    3. Krzysztof Jerzyna

      z Pumą, z Ajaxem...

  7. Kalrin

    Ciekawe tyle osób tutaj na forum pisało jakoby w Polsce podczas testów maszyna okazała się porażką a Australijczyków jest numerem jeden? Szkoda że brak jakiegoś oficjalnego wycieku z tego co się u nas na poligonie działo.

    1. WołanieNaPuszczy

      AS21 Redback jest wczesnym prototypem, u nas porównywano go z Borsukiem i pod wieloma względami ten pierwszy wyszedł tragicznie. Tam brakuje takich podstaw jak układ chłodzenia spalin i wydech jest wyprowadzony bezpośrednio w bok, przez co świeci jak latarnia w termowizji. Australijczycy za bardzo nie mięli wyboru, to wybrali lepsze zło

    2. RGB

      Problemem była przede wszystkim celność ognia. Redback ma w izraelskiej wieży sama armatę Bushmaster jak jest w wieży ZSSW30. Wyniki Redbacka były całkowicie dyskwalifikujące. Dodatkowo sygnatura termalna była nie do zaakceptowania. Pojazd w termowizji świecił jak choinka.

    3. QVX

      Przecież te spaliny na gorących pustyniach w australijskim interiorze za bardzo nie przeszkadzają, a my testowaliśmy na bagnach w listopadzie. :-)

  8. RGB

    Zabawne by było, gdyby niemiecka firma przegrała przetarg z konkurencją, tylko dlatego że ta konkurencja zastosowała lepszy niemiecki silnik. MTU, co by nie powiedzieć złego o ich modelu współpracy, to klasa sama w sobie.

  9. Chyżwar

    Ale jaja. Redback w Polsce przy Borsuku wypadł blado a wygląda, że niemieckie "wunderwaffe" w Australii wypadło jeszcze gorzej od "Koreańca".

    1. WołanieNaPuszczy

      Ja się nie dziwię, słyszałem jak Niemcy wysłali na "testy" Boxera do Australii, zrobili show i wyjechali, na właściwe testy nie pozwolili. Jeżeli tak samo było z KF41 Lynx, to niema się co dziwić wyboru. Koreańczyka przynajmniej mogli sobie przetestować i określić koszty i czas na dopracowanie projektu. Ogólnie dużo nowych BWP ma spore problemy. Ciężki wybór dla państwa, które nie produkuje własnego. Na świecie rysuje się tendencja, która przyszła z rynku oprogramowania i weszła do świata urządzeń technicznych, polegająca na wypuszczaniu na rynek niedopracowanych produktów, na bardzo wczesnym etapie, tak aby firma się mogła pochwalić, że ma już produkt i akcjonariusze nie nie wieszali psów na zarządzie, że koszty lecą, a produktu niema

Reklama