Reklama
  • Wiadomości

Raport: Program F-35 kosztuje więcej niż 3 nowe samoloty spełniające te same zadania

Program F-35 Joint Strike Fighter, którego celem było wprowadzenie zunifikowanej konstrukcji na uzbrojenie US Air Force, US Navy i US Marines okazał się bardziej kosztowny niż zaprojektowanie i produkcja trzech różnych samolotów. Dodatkowo zakładana unifikacja okazała się znacznie niższa niż zakładano. Do takich wniosków doszli eksperci renomowanego think tanku RAND Corporation. 

Para F-35 podczas lotu - czy to najbardziej kosztowna pomyłka Pentagonu? - fot. USAF
Para F-35 podczas lotu - czy to najbardziej kosztowna pomyłka Pentagonu? - fot. USAF

RAND (co jest skrótowcem od "Research ANd Development") zanalizował dotychczasowe koszty programu, cenę jednostkową i koszty eksploatacji, dochodząc do wniosku, że w zasadzie program nie spełnił żadnego ze swych założeń. Zgodnie z nimi opracowanie jednego typu samolotu miało zapewnić niższy koszt opracowania, produkcji i eksploatacji. Duża unifikacja miała też ułatwić logistykę, serwisowanie i szkolenie.

Początkowo planowano unifikację 80% elementów płatowca we wszystkich trzech wersjach F-35 JSF. Do 2008 roku, zgodnie z analizami RAND, poziom zgodności spadł do poziomu 27-43% z powodu trudności z pogodzeniem różnych wymagań, takich jak zdolność do pionowego startu czy katapultowania i lądowania na lotniskowcach. 

Sprzeczność pomiędzy maksymalną unifikacją i spełnieniem specyficznych wymagań jest nazbyt duża. W wariantach pionowego startu (dla US Marines i RAF) i pokładowym (dla marynarki), które są znacznie bardziej złożone, trudniej o oszczędności i unifikację. 

Skutkiem tego koszt programu jest niewspółmierny do realnych oszczędności i znacznie przekroczył nakłady które wystarczyłyby dla opracowania trzech różnych typów maszyn, ja miało to miejsce dotychczas. 

Dodatkowo, jak podkreśla RAND, zwycięstwo koncernu Lockheed Martin w programie "jedynej maszyny dla wszystkich" umocniło pozycję tej firmy, potencjalnie powodując stagnację poprzez wstrzymanie prac nad alternatywnymi opcjami. Utrudnia też zmniejszenie kosztów i zwiększa presję na realizację programu F-35 bez względu na jego niezgodność z założeniami. 

Pentagon szacuje koszt budowy 2443 samolotów F-35 wszystkich wersji na 391,2 miliarda dolarów. Oznacza to wzrost o 68% względem szacunków z 2001 i to przy redukcji zakupów o 409 maszyn.

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama