Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Przeciwlotniczy Leopard pokazany w Szwajcarii

Zestaw przeciwlotniczy Skyranger 35 posadowiony na podwoziu czołgu Leopard 1.
Zestaw przeciwlotniczy Skyranger 35 posadowiony na podwoziu czołgu Leopard 1.
Autor. Rheinmetall

Niemiecki koncern Rheinmetall zademonstrował po raz pierwszy zestaw przeciwlotniczy Skyranger 35 posadowiony na podwoziu czołgu Leopard 1. Tego typu systemy przeciwlotnicze ma otrzymać Ukraina.

Demonstracja nowej konfiguracji Skyrangera 35 miała miejsce 18 i 19 września w czasie wydarzenia Skyranger System Demonstration 2024. Odbywało się ono na terenie poligonu Erprobungszentrum Ochsenboden w mieście Studen (kanton Schwyz w Szwajcarii). Jego celem było pokazanie osiągów systemów obrony powietrznej Skyranger, które w odmianie 30 i 35 zostały posadowione na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Boxer oraz czołgu Leopard 1. Wzięło w nim udział wiele zagranicznych delegacji, co zważywszy na stale rosnące zainteresowanie artyleryjskimi systemami przeciwlotniczymi, nie dziwi.

Reklama

Sam pomysł posadowienia systemu Skyranger 35 na podwoziu czołgu Leopard 1 pojawił się jesienią zeszłego roku, kiedy to niemiecki koncern Rheinmetall ogłosił chęć dostarczenia takiej konfiguracji na Ukrainę w liczbie 10 sztuk. Podwozia dla wspomnianych zestawów będą najpewniej pochodzić z zapasów belgijskiego przedsiębiorstwa OIP Land Systems Leopardy 1A5BE, od którego niemiecki Rheinemtall zakupił 50 sztuk, z czego 17 miało nie posiadać wieży. Wspomniane 10 kadłubów dla Skyrangera 35 może pochodzić właśnie z tej puli, a pozostałe zostaną przeznaczone na części zamienne lub wozy do przebudowy na pojazdy wsparcia.

Czy taka konfiguracja odniesie podobny sukces rynkowy jak stworzone przed paroma dekadami systemy Gepard? Wśród użytkowników czołgu Leopard 1 jest taka możliwość z racji na posiadane zaplecze, chociaż w związku z powiększającym się brakiem części zamiennych, ich utrzymanie staje się coraz bardziej problematyczne. Mimo to może on być rozważany przez takie kraje jak Grecja, Chile lub Brazylia, jako wzmocnienie zdolności przeciwlotniczych. Jeżeli chodzi o Ukrainę, to dostawa Skyrangera 35 najpewniej odbędzie się na zasadzie wsparcia ze strony rządu Niemiec. Kijów staje się jednym z największych użytkowników tego czołgu, zatem w tym przypadku konstrukcja ta wydaje się dalej perspektywiczna (nawet jeżeli części zamienne będą pozyskiwane na zasadzie kanibalizacji). Pozwolą one na uzupełnienie strat poniesionych w artyleryjskich systemach OPL, jak Gepard, Szyłka lub Tunguska.

Czytaj też

Skyranger 35 to artyleryjsko-rakietowy zestawy przeciwlotniczy bardzo krótkiego zasięgu możliwy do integracji na wielu platformach lądowych. Uzbrojenie główne stanowi armata rewolwerowa Oerlikon KCA kal. 35 mm zasilana amunicją 35x228 mm pozwalająca na skuteczną eliminację celów powietrznych i lądowych na dystansie 4000-5000 metrów. Jej szczytowa szybkostrzelność została określona na 1000 pocisków na minutę, chociaż nominalnie wynosi ona 200. Można z niej strzelać amunicją programowalną. Do zwalczania celów na dalszym dystansie przeznaczone są przeciwlotnicze pociski kierowane bardzo krótkiego zasięgu, jak Mistral, Stinger, Chiron umieszczone w czterokomorowej wyrzutni.

Reklama

Za wykrywanie celów odpowiedzialny jest radar AESA działający w paśmie S opracowany przez Rheinmetall Italia. Pozwala on na wykrycie takich celów jak samolot na dystansie do 20 km, w przypadku śmigłowców zasięg ten zmniejsza się do 12 km, zaś jeżeli chodzi o pociski rakietowe ma on wynieść 10 km. W kwestii wyszukiwania celów C-RAM oraz bezzałogowców zasięg ma wynosić 5000 metrów. Istnieje możliwość integracji Skyrangera 35 z dodatkowymi systemami wykrywającymi. Do samoobrony pojazd posiada uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm. W przyszłości system ten ma również mieć możliwość eliminacji celów za pomocą wiązki lasera. Masa zestawu ma wynosić 4,5 tony.

Zestaw przeciwlotniczy Skyranger 35 posadowiony na podwoziu czołgu Leopard 1.
Zestaw przeciwlotniczy Skyranger 35 posadowiony na podwoziu czołgu Leopard 1.
Autor. Rheinmetall
Reklama

Komentarze (5)

  1. Był czas_3 dekady

    Oczami wyobraźni widzę podobną ale naszą wieżę z nowoczesnym radarem TUGA: "radar Tuga jest całkowicie cyfrowym półprzewodnikowym urządzeniem bazującym na pracujących w centymetrowym paśmie X antenach AESA. Może ono obserwować cele oddalone maksymalnie o 50 km, a minimalnie o 50 m. Testy poligonowe potwierdziły, że radar jest w stanie wykrywać z 5 km drony mikro, których SPO wynosi 0,01 m2. Na MSPO PIT-Radwar zaprezentował Tugę w dwóch wersjach: jako niezależne i samodzielne urządzenie oraz zintegrowane z głowicą optoelektroniczną. I właśnie takie „combo” zostało zainstalowane w najnowszej konstrukcji przeciwlotniczej PGZ-etu, czyli w samobieżnym zestawie SA-35."

  2. Hoze

    Jaki jest sens umieszczania tego na kadłubie czołgu sprzed 50 lat, z kończącą się żywotnością i brakiem części zamiennych?

    1. Pucin:)

      @Hoze - taki sam jak używanie Flugabwehrkanonenpanzer Gepard.

    2. Davien3

      @Hoze taki że Ukraina ma kilkadziesiąt Leo1 a te czołgi są używane jeszcze w róznych innych państwach

  3. Steve72

    Jak do tego pojazdu wchodzi załoga? Przez właz kierowcy???

    1. Davien3

      A ilu tam masz z załogi? Maks 3 osoby bo wieża jest w pełni bezzałogowa. A najpewniej tylko kierowca i dowódca

  4. SZAKAL

    RHEINMETALL zamierza wymienić silniki i przekładnie w Leopardach 1 na nowoczesne co sprawi , że wozy te będą mogły działać jeszcze przez wiele lat. Leopard 1 jako system przeciwlotniczy z wieżą Skyranger 35 mm jest bardzo nowoczesnym systemem a nawet z czołgową wieżą z armatą 105 mm w dalszym ciągu jest wartościowym WWO , świetnie sprawdzającym się na Ukrainie. Leopard 1 będący bardzo szybkim i sprawnym w trudnym terenie pojazdem , doskonale spisuje się w walce z wojskami rosyjskimi. Leopard 1 wymaga oczywiście wymiany układu napędowego i pokrycia całej górnej półsfery płytkami pancerza reaktywnego a wtedy staje się dobrym lekkim czołgiem. Leopardy 1 wykorzystywane są przez wiele krajów np. Ukrainę , Grecję , Turcję i kraje Ameryki Południowej więc wszelkie ich modernizacje mają dużą przyszłość.

  5. LMed

    Idą jak burza prawie z tym swoim systemem, a my się grzebiemy jak zwykle. No cóż...tak to jest. Europa dwóch prędkości panie.

Reklama