Reklama
  • Wiadomości

Produkcja Su-57 wstrzymana?

Produkcja najnowocześniejszego samolotu bojowego Federacji Rosyjskiej - Su-57 - miała zostać wstrzymana – twierdzi gazeta The Telegraph.

Su-57
Su-57
Autor. Mirosław Mróz\Defence24.pl

Zdaniem autora artykułu produkcja Su-57 (kod NATO: Felon) zaczęła napotykać coraz większe trudności w kolejnych latach trwającej wojny. Przyczyną są zachodnie sankcje, które uniemożliwiają, a co najmniej poważnie utrudniają pozyskanie podzespołów elektroniki, niezbędnych do produkcji maszyny. Podzespoły te to m.in. niemieckie moduły do urządzeń łączności MPPU-50, a przynajmniej niektóre ich elementy.

Reklama

Obecnie te i inne urządzenia nie są dla Rosjan niemożliwe do pozyskania, ale można je kupić jedynie nielegalnie poprzez różnego rodzaju pośredników. Sprawie to, że poszczególne podsystemy są dla Moskwy znacznie droższe i trzeba czekać na nie dłużej niż w przypadku legalnego handlu. Czas ich dostaw jest też zapewne nieprzewidywalny, co w produkcji lotniczej, w której planowane są poszczególne etapy budowy statku powietrznego, jest na dłuższą metę niedopuszczalne.

Zobacz też

Rewelacje The Telegraph bazują m.in. na ustaleniach ukraińskiego think tanku Frontelligence Insight, co oczywiście zmniejsza ich wiarygodność. Szczególnie, że np. przemysł rosyjski twierdzi, że podejmuje działania mające na celu zwiększenie produkcji Su-57.

Wydaje się jednak, że w historii tej jest przynajmniej ziarno prawdy. Produkcja Su-57 nie notuje bowiem w ostatnich latach wzrostu. Zgodnie z dostępnymi danymi w tym roku nastąpił wręcz jej spadek. O ile w latach 2022 -2023 oddawano do służby odpowiednio cztery i sześć samolotów (choć wedle niektórych szacunków nawet po około 10 rocznie), to w tym roku poinformowano tylko o jednej dostawie Su-57, która opiewała na dwie lub trzy maszyny. Dostawa ta miała miejsce w październiku, więc nie wiadomo czy jeszcze w tym oku uda się przeprowadzić drugą dostawę.

Reklama

Można z tego wysunąć wniosek, że produkcja Su-57 zamiast rosnąć w miarę zdobywania doświadczenia przez zakłady, to utrzymuje się na tym samym niskim poziomie, bądź wręcz w tym roku maleje.

Zobacz też

Obecnie flota Su-57 liczy około 20 samolotów produkcji seryjnej, a zatem jest to liczba symboliczna, biorąc pod uwagę rosyjską flotę samolotów bojowych szacowaną na około tysiąc samolotów. Wydaje się, że Rosja nigdy oficjalnie nie ogłosi wstrzymania produkcji Felonów, bo byłby to zbyt duży cios wizerunkowy dla ekipy Władimira Putina. Co jakiś czas prawdopodobnie będzie pojawiało się doniesienie o kolejnych dostawach Su-57, jednak będą to doniesienia rzadkie,a liczba oddanych samolotów nie będzie przekraczała kilku egzemplarzy rocznie.

Reklama

Frontelligence Insight twierdzi, że przy obecnych problemach z programem Su-57, uwaga może skupić się na produkcji MiGa-35, czyli maszyny wywodzącej się z MiGa-29. Rosja zapowiadała już powrót do tej konstrukcji wiosną 2023 roku i wówczas wydawało się, że chodzi o zastąpienie tą konstrukcją programu lżejszego myśliwca Su-75 Checkmate. Nie jest więc wykluczone, że zamiast Su-57 i Su-75, Rosja będzie musiała oprzeć się na tandemie o generację niższym, np. Su-35 i MiG-35.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama