Reklama
  • Wiadomości

Południowoafrykański "Rosomak" wkrótce w służbie

Program pozyskania nowej rodziny kołowych wozów bojowych Hoefyster, znanych szerzej pod anglojęzyczną nazwą Badger (Borsuk) powoli dobiega szczęśliwego końca po szeregu opóźnień z przyczyn finansowych. Program ten ma wzmocnić nie tylko potencjał południowoafrykańskiej armii, ale także lokalnego przemysłu obronnego, który jest zaangażowany w ten program.

Kołowy bojowy wóz piechoty Badger. Fot. JMK/CC BY-SA 3.0
Kołowy bojowy wóz piechoty Badger. Fot. JMK/CC BY-SA 3.0

Początek programu pozyskania nowych kołowych wozów bojowych dla armii południowoafrykańskiej sięga 1995 roku, kiedy to zdecydowano się na pozyskanie nowej rodziny tych wozów. Szybko jednak okazało się, że z powodów budżetowych i priorytetu modernizacji marynarki wojennej i sił powietrznych program został odłożony na kolejnych 10 lat. W 2005 roku rozpoczął się przetarg na pozyskanie nowych pojazdów tego typu o kryptonimie "Projekt Hoefyster", gdzie do rywalizacji stanęło ośmiu lokalnych i 4 zagranicznych dostawców.

Ostatecznym zwycięzcą okazało się konsorcjum złożone z fińskiej Patrii i europejskiej EADS (European Aeronautic Defence and Space Company, dziś Airbus Group) oraz lokalnych zakładów takich jak Denel Land Systems (DLS), Land Mobility Technologies (LMT) i Olifant Manufacturing Company (OMC), które zaproponowało rodzinę kołowych wozów bojowych AMV 8x8 (ich zmodyfikowana odmiana jest produkowana w Polsce pod nazwą KTO Rosomak) w pięciu wersjach. Patria została dostawcą technologii samego pojazdu, EADS/Airbus dostawcą technologii poszczególnych podzespołów pojazdu, a DLS dostawcą systemu wieżowego i uzbrojenia, LMT integratorem wozów do lokalnych wymagań, a OMC producentem kadłubów bazowych. Łączny budżet programu opiewał na 780 mln USD.

W maju 2008 roku DLS otrzymało polecenie przygotowania do badań i testów po jednym prototypie każdej z pięciu wersji Badgerów na podstawie dostarczonych przez Patrię gotowych wozów bazowych. Po pomyślnym zakończeniu badań i testów spółka rozpoczęła produkcję pierwszych 22 egzemplarzy partii przedprodukcyjnej. Ostatecznie w 2013 roku ministerstwo obrony RPA zatwierdziło realizacje programu "Projekt Hoefyster".

Pierwotnie kontrakt opiewał na 264 Badgerów, który zredukowany następnie do 238, po czym ostatecznie stanęło na 244 egzemplarzach, a w tym: 97 kołowych bojowych wozach piechoty, 70 wozach dowodzenia, 41 moździerzach samobieżnych, 14 wozów wsparcia ogniowego, 14 niszczycielach czołgów i 8 wozach ewakuacji medycznej.

Pierwszy batalion liczący 88 egzemplarzy Badgerów miał według planów zostać dostarczony w 2019 roku, a pozostałe do 2022 roku. Głównym odbiorcą tych wozów miały być 1 batalion piechoty zmotoryzowanej z Bloemfrontein i 8 batalion piechoty zmotoryzowanej z Upington. Pozostałe wozy w wersjach specjalistycznych mają trafić do pododdziałów dowodzenia i artylerii. Obecnie południowoafrykańska armia eksploatuje 178 egzemplarzy (84 w linii i 94 w rezerwie) kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Rooikat oraz 1200 (534 w linii i 666 w rezerwie) kołowych bojowych wozów piechoty Ratel (w kilku wersjach), a także 52 samobieżne rakietowe niszczyciele czołgów Ratel ZT-3. Wszystkie te pojazdy są już mniej lub bardziej przestarzałe, w najbliższych latach będą wymagały stopniowego wycofywania ze służby, z powodu wyczerpania resursów i zastąpienia nowymi konstrukcjami.

Program Badger ma także w założeniu pozwolić na intensywny rozwój południowego przemysłu zbrojeniowego poprzez współpracę ze światowymi liderami w zakresie wozów bojowych oraz duży transfer technologii, oraz know-how. RPA była i nadal jest niekwestionowanym potentatem w zakresie produkcji zbrojeniowej na kontynencie afrykańskim, a także liczącym się podmiotem na rynku międzynarodowym. Programy takie jak Badger pozwalają na bliską współpracę z innymi światowymi potentatami zbrojeniowymi oraz przyjęcie nowych technologii niezbędnych do podtrzymania dotychczasowej pozycji i dalszego intensywnego rozwoju lokalnych zdolności przemysłu zbrojeniowego na rzecz zarówno krajowego odbiorcy, jak i tych eksportowych.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama