Przemysł Zbrojeniowy

Polskie pojazdy na Eurosatory 2018 [FOTO]

DINO LTMPAV 519, prezentowany po raz pierwszy w Paryżu. Fot. M. Dura/Defence24.pl.
DINO LTMPAV 519, prezentowany po raz pierwszy w Paryżu. Fot. M. Dura/Defence24.pl.

Polska spółka Concept prezentuje podczas Eurosatory 2018 trzy kompletne pojazdy przeznaczone dla sił zbrojnych: samochody terenowe DINO w dwóch odmianach oraz lekki wóz Wirus IV, przeznaczony dla wojsk rozpoznania i jednostek specjalnych. Ten ostatni został w ubiegłym roku zamówiony dla polskich sił zbrojnych.

Concept prezentuje na targach Eurosatory 2018 pojazdy Wirus IV oraz dwie wersje cięższych DINO: nieopancerzonego LTMPV 319 i opancerzonego LTMPAV 519. Ten ostatni prezentowany jest w zmodyfikowanej konfiguracji, z podniesionym podwoziem. Zmienił się też profil pojazdu. Paryskie targi wybrano więc jako miejsce premiery dla obecnej konfiguracji DINO LTMPAV 519.

Pojazdy rodziny DINO opracowane zostały w kooperacji Conceptu, Mercedes-Benz oraz austriackiej firmy Oberaigner. Są one oparte na podwoziu Mercedesa Sprintera 4x4, tzw. „rolling chassis”, z permanentnym układem napędowym firmy Oberaigner. Natomiast nadwozie polskiej konstrukcji zostało zbudowane z kompozytów.

image
DINO w wersji opancerzonej. Fot. M. Dura/Defence24.pl

Prezentowany po raz pierwszy pojazd DINO LTMPAV 519 jest opancerzony na poziomie 1 według STANAG 4569, ale jest możliwość podniesienia do poziomu 2 kosztem około 250 kg masy. Dopuszczalna masa całkowita całego pojazdu to 4,6 t, z czego od 0,7 do 1 tony – w zależności od konfiguracji – może stanowić ładunek.

W przedniej części pojazdu znajduje się „podwójna” opancerzona kabina dla kierowcy i czterech żołnierzy, natomiast w tylnej można zamontować skrzynię ładunkową, zabudowę kontenerową lub platformę. W skład wyposażenia kabiny wchodzi też system filtrowentylacji.

image
Pojazd DINO LTMPV 319 w wersji standardowej. Fot. M. Dura. 

Z kolei „bazowy” DINO LTMPV 319 ma dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony, z czego do 1 tony może stanowić ładunek. Pojazd jest dostosowany do przewozu kierowcy, ośmiu żołnierzy i ich wyposażenia indywidualnego. Jest również możliwość wykorzystania cięższej odmiany DINO (o DMC 4,6 tony) jako bazy dla wersji nieopancerzonej, wtedy masa ładunku wzrośnie do około 2 ton. To zwiększa możliwość zastosowania tego pojazdu w wersjach specjalistycznych, na przykład wozu łączności, dowodzenia, logistycznego czy ambulansu.

DINO został pierwotnie opracowany z myślą o polskim programie Mustang, ale już od dłuższego czasu jest promowany również na rynkach zagranicznych. Zainteresowanie tym pojazdem wyraziła austriacka armia. Concept prezentował go również na innych rynkach w Europie i poza nią.

image
Wirus IV. Fot. Paweł K. Malicki/Defence24.pl

Z kolei lżejszy Wirus IV jest przeznaczony dla jednostek dalekiego rozpoznania. Całkowita masa to 2,6 t, z czego 1,7 t to masa własna, a do 900 kg może stanowić ładunek. Pojazd jest przystosowany do instalacji różnego rodzaju uzbrojenia – karabinów maszynowych różnych kalibrów (na Eurosatory prezentowany jest z uzbrojeniem strzeleckim), a także granatników automatycznych 40 mm.

Dysponuje też sprzętem łączności, może także otrzymać optoelektroniczny system obserwacji. Wyposażenie pojazdu Wirus ma zapewniać możliwość prowadzenia autonomicznych działań przez grupy rozpoznawcze przez co najmniej 7 dni. W trakcie MSPO 2017 konsorcjum PHO i Conceptu podpisało umowę na dostawę 118 pojazdów Wirus IV dla polskich Sił Zbrojnych, w ramach programu Żmija.

Przedstawiciele Concept podkreślają, że prezentacja w Paryżu wszystkich trzech kompletnych pojazdów służy zwiększeniu zainteresowania potencjalnych użytkowników eksportowych. Są też otwarci na dostosowywanie poszczególnych pojazdów pod potrzeby nowych użytkowników.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.