Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polskie F-35 coraz bliżej. Lockheed Martin z kolejną umową na produkcję samolotów

F-35A Lightning II Polska
Myśliwiec wielozadaniowy F-35A Lightning II wybrany w programie Harpia.
Autor. Lockheed Martin

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że Lockheed Martin otrzymał nowy kontrakt o wartości 30 miliardów dolarów na produkcję i dostawy 398 sztuk F-35 dla Sił Powietrznych USA, partnerów międzynarodowych i Foreign Military Sales (FMS) z serii Lot 15 i 16, z opcją dla serii Lot 17.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Według komunikatu Lockheed Martin oraz Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, amerykańska firma otrzymała kontrakt na produkcje i dostawę do 398 odrzutowców F-35 o wartości 30 miliardów dolarów, w tym jednostek dla USA, partnerów międzynarodowych i Foreign Military Sales (FMS) z serii Lot 15 i 16, z opcją dla serii Lot 17. Umowa obejmuje 145 myśliwców dla serii Lot 15, 127 jednostek dla serii Lot 16 i do 126 jednostek dla serii Lot 17, w tym pierwszy samolot F-35 dla Belgii, Finlandii i Polski.

Jak pisze portal Air Force Technology większość produkcji będzie realizowana w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie, gdzie mieści się główna linia produkcyjna.

Reklama

Czytaj też

Jak czytamy w komunikacie firmy „odrzutowce serii Lot 15-17 będą pierwszymi, które będą zawierać Technical Refresh-3 (TR-3), zmodernizowany sprzęt potrzebny do zasilania funkcji Block 4. TR-3 zawiera nowy zintegrowany procesor rdzeniowy o większej mocy obliczeniowej, panoramiczny wyświetlacz w kokpicie i ulepszoną jednostkę pamięci".

Według zapewnień politycznych pierwsze F-35A Lightning II mają zostać dostarczone Polsce w 2024 roku. Polska 31 stycznia 2020 roku zatwierdziła umowę dotyczącą zakupu 32 myśliwców F-35A Lightning II Block 4 wraz z systemem wsparcia i szkolenia. Stała się w ten sposób dziesiątym państwem NATO pozyskującym tego typu maszyny. Pierwsze osiem polskich samolotów F-35A będzie na początku służyć do szkolenia polskich pilotów w USA i zostaną one dostarczone w latach 2024-2025. Kolejne maszyny będą dostarczane już do Polski, do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, gdzie trafić ma pierwsza eskadra polskich F-35. Druga eskadra będzie najprawdopodobniej stacjonować w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Autor. Piotr Miedziński/Defence24.pl
Autor. Piotr Miedziński/Defence24.pl
Autor. Piotr Miedziński/Defence24.pl

Co ciekawe we wrześniu informowaliśmy na Defence24.pl, że pierwsze osiem polskich myśliwców 5. generacji F-35A, nie trafi do bazy Luke Air Force. Polscy piloci będą się szkolić w Fort Smith, gdzie w przyszłości szkolenie na tym samym typie samolotów przejdą m. in. piloci niemieccy i singapurscy. Decyzja o „przekierowaniu" polskich pilotów do innej bazy wynika m. in. ze znacznego obciążenia Bazy Lotniczej Luke, która jest głównym centrum szkolenia dla pilotów maszyn 5. generacji dla sił zbrojnych USA, i państw, które pozyskały wcześniej te maszyny.

Czytaj też

Za w sierpniu informowaliśmy, że polskie władze wysłały do amerykańskiej administracji zapytanie o cenę i dostępność (Letter of Request for Price and Availability, LOR P&A), dotyczące pakietu uzbrojenia dla myśliwców wielozadaniowych F-35, pozyskanych w programie Harpia.

Czytaj też

W ostatnim czasie jednak, a dokładnie 30 grudnia 2022 roku Lockheed Martin poinformował, że wstrzymał loty akceptacyjne i dostawy nowych F-35 Joint Strike Fighters w związku z dochodzeniem w sprawie przyczyny awarii F-35B na pasie startowym w Teksasie. To oznaczało, że firma nie dostarczyła zakładanych 148 sztuk w 2022 roku.

Czytaj też

W 2022 roku firma Lockheed Martin wyprodukowała 141 maszyn F-35. Flota odrzutowców F-35 liczy obecnie 894 maszyn, a uczestnikami programu jest 17 krajów. W 2022 roku udało się podpisać umowy tzn. LOA (Letter of Offer and Acceptance) z Finlandią, Niemcami i Szwajcarią na zakup F-35. Do tej pory przeszkolono ponad 1870 pilotów i 13 500 pracowników obsługi technicznej, a flota F-35 przekroczyła łącznie ponad 602 000 godzin lotu.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (6)

  1. krajan

    Pamiętajcie, cena dla rządu USA 1 szt F-35 to 75 mil $ wobec 150 mili $ płaconych przez Polskę Najwyższy czas by podzielić uzupełnienie bo wycofanych Mig-29 i zamówić dodatkowo kolejna eskadrę F-35 i eskadrę / dwie F-15/18 ostatecznie F-16 Czas by rozpocząć modernizacje posiadanych F-16 do wersji V Pozyskane FA-50 z Korei, nalezy przygotować jako niszczyciele sprzętu pancernego i artyleryjskiego/rakietowego

    1. StrateG

      Nie. FA-50 muszą mieć przede wszystkim zdolności zwalczania celów powietrznych. Oczywiście najlepiej aby były wielozadaniowe, natomiast na pewno nie tylko do CAS.

  2. krajan

    Najwyższy czas by wybudować lub zmodernizować kolejne bazy lotnicze w Polsce, w lokalizacjach Częstochowa/Rudniki, Kamień Śląski, Biała Podlaska oraz Inowrocław, Pruszcz Gd., Łęczyca/Leźnica, Tomaszów Maz/Glinnik Natomiast lotniska pasażerskie przystosować do operacji wojskowych i bazowania bojowych samolotów, podobnie jak Kraków/Balice, np., Radom/Sławków, Szczytno/Szymany czy Katowice/Pyrzyce, Wrocław/Strachowice, Rzeszów/Jesionka, Babimost oraz Lublin, Białystok, Suwałki,

  3. StrateG

    F-35 do Łasku a co z F-16, które już tam stacjonują? Przeniosą je gdzieś czy będzie razem ok 40 samolotów w jednej bazie?

    1. Al.S.

      Dwie eskadry to w Polsce 32 samoloty i tyle tam będzie - po eskadrze F16 i F35. Dziś stacjonuje tam na stałe 10ELT, wyposażona w F16, plus czasowo samoloty USAF.

  4. Monkey

    Oby wersja Block 4 była gotowa na czas. Dla Polski, inni mniej mnie obchodzą.

    1. X

      Rewelacja !

  5. GB

    894 wyprodukowanych F-35 do 8/9 Su-57 to jest jednak znaczna różnica.... Przy czym prawie wszyscy użytkownicy F-35 to potencjalni przeciwnicy Rosji.

    1. Ma_XX

      du57 nie jest żadnym odpowiednikiem maszyn V generacji, to jedynie półprodukt, 4,5 generacji, zanim ruskie to wpuszczą do serii (o ile w ogóle) to na zachodzie już będzie faza małoseryjna 6 gen

    2. Tomasz1979

      Jest to kolejny powód dla którego RUS właśnie teraz zaatakowała Ukrainę : obok kilku innych powszechnie już omawianych odchodzenia przez Europę i Zachód od RUS surowców czy ogólnie odchodzenia od paliw kopalnianych - to właśnie przezbrajanie się Zachodu na technologie i samoloty nowych generacji w ilościach o których RUS może tylko pomarzyć. RUS miała dosłownie okienko czasowe rzędu tych 2-5 lat teraz by użyć własnych sił zbrojnych. Jak opowiadał na swoim kanale np. Wolski już za 5-10 lat same kraje wsch ściany NATO będą miały setkę F-35. A cóż dopiero Wielka Brytania, a cóż dopiero USA. Trwa właśnie niebezpieczne około 5 lat gdzie RUS miała wycwiczona na manewraach Armie a Zachód sie jeszcze nie uzbroił. I to próbuje wykorzystać. Tym większa chwała Ukrainie, że rozbiłą RUS Armię.

    3. Reo

      Gdzie ten ruski złom do F-35. Nie żartuj sobie

  6. Flaczki

    Super ale zamalo tych F35. Jak Mon nie kupi F15 to musimy dokupic conajmniei 2/3 eskadry F35

Reklama