Reklama

Brytyjczycy poinformowali, że dla wyeliminowania wpływu gazów spalinowych o wysokiej temperaturze, emitowanych przez nowe samoloty F-35B Lightning II podczas skróconego startu i pionowego lądowania, cały pokład lotniczy okrętu HMS „Queen Elizabeth” został pokryty innowacyjną, metaliczną powłoką opracowaną przez brytyjskie firmy skupione w konsorcjum Aircraft Carrier Alliance oraz spółkę Monitor Coatings. Powłokę tą nakładano na poszczególne sekcje kadłuba lotniskowca przy użyciu specjalnie opracowanego robota do natryskiwania.

Maszyna w trakcie pracy topiła sproszkowaną mieszaninę aluminium i tytanu za pomocą strumienia plazmy o temperaturze prawie 10000°C. Natryskiwane na pokład kropelki metalu były następnie spłaszczane, tak by szybko krzepnąc, „tworzyły twardą, ale szorstką powłokę grubości 2-2,5 mm, która jest związana ze stalą znajdującą się pod spodem. Z 19000 metrów kwadratowych pokładu lotniczego nową powłoką pokryte zostanie około 2000 metrów kwadratowych”. Dzięki temu pokrycie pokładu jest w stanie wytrzymać długotrwałe działanie temperatury do 1500° C, przez cały okres użytkowania lotniskowców.

fot. BAE Systems

Informacja przekazana przez koncern BAE Systems wskazuje wyraźnie, że HMS „Queen Elizabeth” będzie na pewno gotowy „konstrukcyjnie” do prób morskich w przyszłym roku i badań lotniczych w 2018 r. Podobną technologię wzmacniania pokładu Brytyjczycy zastosują również na drugim lotniskowcu HMS „Prince of Wales”.

Czytaj też: Futurystyczny niszczyciel USS „Zumwalt” wprowadzony do służby 

Reklama
Reklama

Komentarze