Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy Gripen E dla Brazylii

Fot. Saab
Fot. Saab

Firma Saab poinformowała o przekazaniu pierwszego samolotu Gripen E odbiorcy brazylijskiemu. Uroczystość odbyła się 10 września 2019 r. w Linköping, maszyna rozpocznie teraz program prób w locie.

Zgodnie z komunikatem przekazanym mediom, pierwsza faza prób w locie będzie wykonywana w Szwecji, natomiast pod koniec 2020 r. samolot zostanie przetransportowany do Brazylii, gdzie rozpocznie się druga część testów. Początek dostaw maszyn dla brazylijskich sił powietrznych zaplanowano na rok 2021.

W uroczystym przekazaniu pierwszego brazylijskiego egzemplarza samolotu Gripen E udział wzięli, m.in., minister obrony w rządzie Brazylii Fernando Azevedo e Silva, gen. por. Antonio Carlos Moretti Bermudez - dowódca brazylijskich sił powietrznych, brazylijski ambasador w Szwecji, szef sztabu brazylijskich sił powietrznych gen. bryg. Carlos Augusto Amaral Oliveira, a także szwedzki minister obrony Peter Hultqvist, dowódca szwedzkich sił powietrznych gen. Mats Helgesson i przedstawiciele producenta, w tym prezes Håkan Buskhe i jego zastępca Jonas Hjelm.

Prezes Saaba powiedział przy tej okazji, że jego firma dumna jest z budowania długoterminowej relacji o charakterze strategicznym z Brazylią i siłami powietrznymi tego państwa, które wkrótce otrzymają na swoje wyposażenie jeden z najnowocześniejszych samolotów myśliwskich na świecie. Buskhe dodał także, że dzięki transferom technologii Brazylia wkrótce będzie zdolna do samodzielnego rozwoju, produkcji i utrzymywania w gotowości bojowej naddźwiękowych samolotów myśliwskich.

Prezesowi producenta wtórował brazylijski miniater obrony Fernando Azevedo e Silva, zwracając w swym przemówieniu uwagę na ten sam fakt - transfer technologii pozwoli jego krajowi na przyspieszenie rozwoju sektora lotniczego przemysłu obronnego.

Z kolei dowódca brazylijskich sił powietrznych gen. Antonio Carlos Moretti Bermudez stwierdził, że dzięki wprowadzeniu Gripenów do służby zdecydowanie zwiększą się możliwości dowodzonego przez niego lotnictwa. Podkreślił też, że program brazylijskiego Gripena to doskonały przykład współpracy przemysłowej dwóch państw i wspólnie prowadzonych badań.

Program brazylijskiego Gripena rozpoczął się pięć lat temu wraz z podpisaniem kontraktu na opracowanie i produkcję 36 samolotów Gripen E/F przeznaczonych dla sił powietrznych tego państwa. Umowa obejmuje również wyposażenie pomocnicze i systemy związane z obsługą samolotu. Zgodnie z jej zapisami znaczna część badań, testów i produkcji wykonywana jest lub ma być - dzięki transferowi technologii - siłami przemysłu lokalnego. 

Istotnym elementem kontraktu jest nie tylko transfer technologii przemysłowych, lecz także bezpośredni udział brazylijskich inżynierów i techników w procesie rozwoju i produkcji samolotu. Ma to posłużyć przekazaniu praktycznych umiejętności, które zostaną potem przeniesione do zakładów brazylijskich, gdzie - począwszy od 2021 r. - ma odbywać się montaż piętnastu Gripenów.

W ramach współpracy część badań i rozwoju dwumiejscowej wersji F wykonywana jest w brazylijskim ośrodku Saaba w Brazylii. Dostawy tej wersji mają się rozpocząć w 2023 r.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. rekrut

    A mogli kupić f35

  2. antzet70

    To co fajnego w f16,to opcje fo przenoszenia harpoonow i broni atomowej.Ale nie mamy ani jednego ani drugiego.Pozostaje cena i brak offsetu.Pozatym Czesi i Wegrzy maja Gripeny razem ze Szwedami niezle bysmy sie uzupelniali.Do tego Brazylia bedzie robic Gripeny,czyli jakby co bezpieczna produkcja.Jesli do tego dochodzilby transfer technologii,wybor wydaje sie byc oczywisty na korzysc Gripena.Ktorego cena i tak bedzie nizsza niz F16V pewnie

  3. reno

    Uważam że nasze lotnictwo, zamiast F-35,oparte powinno być na najnowszych Gripenach, zdolnych do szybkich działań, mobilnych,ekonomicznych. Przy F-35,wszystko musimy tworzyć od podstaw. Min. Błaszczak nie słucha wojskowych, realizuje swoje ego, kosztem nas podatników. Taki Ericsson też ma w ofercie 5G sieć komórkową,ale lepiej wiązać się z Jankesami.

    1. JW

      Wybór F-35 to nie wymysl min. Błaszczaka tylko wynik zagranicznych i polskich analiz zebranych w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej programu Harpia, a decyzję zostały podjęte wraz z preferencjami wojskowych ekspertów z MON.

    2. prawda

      polska ma trochę inne położenie i trochę inną doktrynę działania lotnictwa niż Brazylia. Na dzień dzisiejszy nawet nie bardzo jest za czym innym się rozglądać. Gripen niestety nie bardzo ma szanse potencjalnie przetrwać w powietrzu w sytuacji gdy przeciwnik na dużą przewagę lotniczą jak i przeciwlotniczą w Polskiej przestrzeni powietrznej, a F-35 ma szanse dużo większe. Po kolejne no przepraszam ale Gripen nie ma zdolności przenoszenie części nowoczesnego uzbrojenia jakie mamy.

    3. Jestem tego samego zdania...

  4. d

    V generacja to nie jest, ale do walki z Su-30/Su-35 nadaje się świetnie (dużo mniejszy RCS, dużo lepszy radar AESA).