Przemysł Zbrojeniowy
Pentagon: Boeing zawyżał koszty części zamiennych
Kontrolerzy Pentagonu wykryli, że koncern Boeing zawyżał koszty części zamiennych dla śmigłowców wykorzystywanych w amerykańskich wojskach lądowych.
Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim części zamiennych do śmigłowców CH-47 Chinook, za które wojsko płaciło jak za nowe, a otrzymywało używane lub regenerowane. Według informacji uzyskanych przez Bloomberg News zakłady Boeinga w St. Louis mogły uzyskać w ten sposób od 7,4 do nawet 16,6 miliona dolarów oszczędności. Raport Pentagonu wskazuje dodatkowo na „niejasności” dotyczące innych części zamiennych za 15,1 miliona dolarów.
Sposób działania był bardzo prosty. Specjaliści Boeinga zawyżali liczbę potrzebnych nowych części zamiennych, zamiast nich montowali stare i kazali sobie płacić jak za nowe. Koncern ma więc zapas nowych części, których nigdy nie zainstalowano i które są zapłacone przez US Army.
Boeing odrzuca zarzuty opublikowane w Bloomberg twierdząc, że nie widział raportu i że nie zgadza się z wnioskami dziennikarzy. Według rzecznika koncernu kontrakt na remont śmigłowców Chinook powracających z Iraku i Afganistanu był za z góry ustaloną i stałą ceną i zakłady musiały estymować tą cenę nie wiedząc jaka praca będzie musiała zostać wykonana na poszczególnych maszynach (które mogły być np. bardzo uszkodzone).
Tłumaczenie koncernu jest o tyle nielogiczne, że pretensje Pentagonu nie dotyczyły zawyżania kosztów prac, ale rejestrowania, że były kupowane i montowane nowe części, a w śmigłowce wkładano stare. Takie postępowanie Boeinga jest o tyle niezrozumiałe, że oszczędności są minimalne przy sumie kontraktu jaki został z nim podpisany w 2008 r. na remont śmigłowców Chinook (4,4 miliarda dolarów).
Rzecznik Pentagonu stał się nieuchwytny, według Bloomberg kontrakt z koncernem Boeing został przez wojsko tak nieumiejętnie podpisany, że nie musi on zwracać „zaoszczędzonych” w ten dziwny sposób pieniędzy.