Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PAS23: Nowe śmigłowce od TAI

T929 ATAK II
T929 ATAK II
Autor. Robert Czulda

Podczas Paris Air Show 2023 tureckie zakłady TAI (Turkish Aerospace Industries) przyciągnęły uwagę zwiedzających nowymi konstrukcjami. Wśród nich jest śmigłowiec bojowy T929, makieta wielozadaniowego śmigłowca T925 oraz bezzałogowiec do działań transportowych.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jednym z ciekawych elementów tegorocznej wystawy Turkish Aerospace Industries jest śmigłowiec szturmowy T929 ATAK II. Opiera się on na technologiach zarówno T129 – swego czasu oferowanego Polsce – jak i wielozadaniowego śmigłowca T625 Gökbey. ATAK II wykonał swój pierwszy lot w kwietniu tego roku.

    Dwuosobowy ATAK II to, podobnie jak T129, maszyna dwusilnikowa, która przeznaczona jest do szeregu operacji, w tym zwalczania pojazdów nieprzyjaciela, rozpoznania oraz walki radioelektronicznej. Według producenta ATAK II będzie mógł wykonywać także działania powietrze-powietrze (na przykład zwalczać bezzałogowce). Warto nadmienić, że w fazie rozwojowej maszyny wyposażono w ukraińskie silniki TW3-117 zakładów Motor Sicz. Moc każdego z nich to 2,5 tysiąca koni mechanicznych. Maksymalna masa startowa to 10 ton, a deklarowana prędkość maksymalna to 318 km/h.

    Reklama

    Projekt rozpoczął się w 2018 roku nie tylko jako potencjalna oferta eksportowa, ale także z myślą o tureckich siłach zbrojnych, w tym okrętu desantowego tureckiej marynarki wojennej TCG „Anadolu" (L-400), który wszedł do służby w kwietniu tego roku. W przypadku wykorzystania hangaru okręt ma być zdolny zabrać nawet 19 śmigłowców. ATAK II ma także służyć w wojskach lądowych.

    Model ATAK II zaprezentowano podczas tureckiej wystawy Teknofest (Teknofest Aerospace and Technology Festival) w 2019 roku.

    Reklama
    T929 ATAK II
    T929 ATAK II
    Autor. Robert Czulda
    Reklama

    W dziobowej części zamontowano armatę obrotową kal. 30 mm, a także głowicę FLIR do obserwacji i kierowania ogniem. Ma on zostać wyposażony w pokładowe systemy samoobrony, w tym detektory nieprzyjacielskich pocisków rakietowych oraz zamontowany w sekcji ogonowej system zakłócania pocisków rakietowych na podczerwień (DIRCM).

    T929 ATAK II
    T929 ATAK II
    Autor. Robert Czulda

    Wyposażony w cyfrowy kokpit i nowoczesną awionikę ATAK II otrzyma sześć punktów podwieszenia. Będzie mógł on przenosić standardowe rakiety kal. 70 mm (w tym HYDRA 70 i kierowane Cirit), przeciwpancerne kierowane pociski UMTAS (w tym laserowo naprowadzane L-UMTAS), a także rakiety do wspomnianych działań powietrze-powietrze: AIM-9 Sidewinder, Stinger lub Mistral. Wymienia się również Bozdoğan, a więc projekt rozwojowy TÜBİTAK SAGE, który ma przynieść Turkom cztery wersje nowej generacji rodzimych pocisków powietrze-powietrze, w tym na potrzeby nie tylko wielozadaniowych F-16, ale również krajowych samolotów Hürjet (zaawansowane szkolenie/lekki samolot bojowy) oraz TF-X (samolot przewagi powietrznej w technologii stealth).

    Reklama
    T925
    T925
    Autor. Robert Czulda
    Reklama
    T925
    T925
    Autor. Robert Czulda
    Reklama

    Prócz tego KAI zaprezentowało makietę śmigłowca wielozadaniowego T925. To międzynarodowy debiut konstrukcji, która ma mieć masę własną rzędu 11,5 tony i rampę załadunkową. Będzie mógł on przewozić do 21 osób. Docelowo maszyna ma mieć te same silniki, co ATAK II (o łącznej mocy 5 tysięcy koni mechanicznych). Maszyna ta ma być przystosowana do startowania i lądowania na pokładzie TCG „Anadolu". TAI chce promować ten śmigłowiec nie tylko na potrzeby sił zbrojnych, ale także na rynek cywilny. Firma planuje wykonać pierwszy lot testowy w 2024 roku.

    Transportowy bsl firmy TAI
    Transportowy bsl firmy TAI
    Autor. Robert Czulda

    Trzecią interesującą nowością tegorocznej edycji Paris Airshow jest póki co bezimienny projekt bezzałogowca do zadań transportowych. Jego deklarowana długość to 6,5 metra, a rozpiętość to 5,6 metra. Może on przenosić maksymalnie 80 kg ładunku lub sensory EO/IR. Przy maksymalnym obciążeniu maszyna może przebywać w powietrzu godzinę, a przy 50-kilogramowym ładunku nawet 3 godziny.

    Reklama

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Oksza

      Kiedy Polska doczeka się rozwijania WŁASNYCH, ambitnych wzorów uzbrojenia !? Kiedy pozbędziemy się kompleksów, tak jak Turcja !?

      1. Był czas_3 dekady

        Nigdy, już za późno. Zamawiamy sprzęt z półek i nie będzie miejsca na własne kluczowe projekty chociaż mamy zdolnych ludzi. Trzeba było rozmawiać przy kawie z Turkami już kilka lat temu.

      2. Był czas_3 dekady

        Wpisz w wyszukiwarkę: Śmigłowiec pzl Jastrząb

      3. zygix

        Ta..nasi nie potrafili zrobić modernizacji Mi24 a Wy chcecie produkować krajowe zaawansowane śmigła bojowe..

    Reklama