Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowy silnik dla czołgów Leclerc?

Francuskie plany do 2030 roku zakładają zmniejszenie dostaw czołgów Leclerc
Autor. M. Dura

Jak informuje francuski portal Zone Militaire, francuscy politycy rozważają kolejną modernizację czołgów Leclerc, tym razem dotyczącą ich zespołu napędowego.

Reklama

Ze względu na opóźnienia w pracach nad programem czołgu nowej generacji MGCS (Main Ground Combat System), obecnie przewiduje się, że najwcześniej dostawy nowych wozów bojowych mogą rozpocząć się dopiero w roku 2040, we Francji trwa dyskusja i rozważania nad możliwą alternatywą.

Reklama

Obecnie trwa program modernizacji czołgów Leclerc EMAT (État-major de l’armée de terre) w ramach programu XLR, co ma doprowadzić do wymiany elektroniki, elektrooptyki, poprawy osłony balistycznej, wymiany przestarzałych podzespołów, których zaczyna brakować w magazynach i nie są produkowane od lat.

Czytaj też

Modernizacja czołgów Leclerc EMAT jest problematyczna ze względu na starzejące się zespoły napędowe, które również nie są od dawna produkowane. Silniki się zużywają, brakuje części zamiennych, a do tego sama jednostka napędowa nie jest pozbawiona minusów.

Reklama

Czołgi Leclerc napędzane są dość specyficzną konstrukcją - zespołem napędowym, silnik wysokoprężny SACM/Cummins Wärtsilä V8X-1500 Hyperbar został sprzęgnięty z turbiną gazową Turboméca/Safran Helicopter Engines TM-307B. Rozwiązanie to sprawia że silnik główny jest stosunkowo kompaktowy i lekki, z drugiej strony spala więcej niż konwencjonalny silnik wysokoprężny.

Czytaj też

Francuski parlamentarzysta François Cormier-Bouligeon proponuje wymianę istniejącego napędu, na silnik wysokoprężny MTU MT883 Ka-500, który stosowany jest w czołgach Leclerc Tropicalisé wykorzystywanych przez wojska lądowe Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Jordanii. Zapewne wymiana silnika może oznaczać również wymianę przekładni głównej. W wozach Leclerc EMAT stosowana jest przekładnia SESM ESM 500, natomiast w czołgach Leclerc Tropicalisé zamontowana jest przekładnia RENK HSWL 295 TM.

Czytaj też

Jak podkreślają francuskie media, obecna sytuacja jest efektem błędnej i krótkowzrocznej polityki oszczędności, która doprowadziła do zamknięcia linii produkcji poszczególnych podzespołów. Przyniosło to co prawda oszczędności, ale w okresie krótkoterminowym, natomiast długoterminowo zwiększyło koszty zarówno bieżącej eksploatacji wozów jak i ich modernizacji.

Tutaj pojawia się jednak problem techniczny, wymiana zespołu napędowego może nie być tak prosta, jak się wydaje, albowiem czołgi Leclerc Tropicalisé mają nieco inny, dłuższy kadłub w porównaniu do czołgów Leclerc EMAT. Leclerc Tropicalisé ma kadłub długości 7,03 m, zaś Leclerc EMAT 6,88 m, co wynika właśnie z zastosowania innych zespołów napędowych i w efekcie może to utrudnić ich wymianę.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. QVX

    Proponuję poszukać filmów wyścigu Leclerca i Challengera 2 w Estonii (w końcu powolny czołg). O ile przy starcie z włączonego silnika Chally jest bez szans, to przy starcie z wYłączonego silnika Leclerc uruchamia się tak wolno, że potem przez 2 km nie może dogonić Challengera 2 (jeśli Leclerc miał włączoną turbinę, to kompromitacja wręcz). A przy hamowaniu Challenger lekko kiwnął, a lufa nieruchoma, a w Leclercu kiwanie takie, że stabilizator nie dał rady, więc lufa ze 2 metry w górę i dół poleciała. Nie dziwota zatem, że Emiraci woleli niemiecki powerpack (a teraz go rozważają sami Francuzi), a w Leoclercu napęd i zawieszenia wzięli z Leo 2.

    1. Davien3

      @QVX w EMBT całe podwozie jest z Leoparda 2 A co do tego kiwania to nie zapominaj ze Leclerc i Challenger 2 maja rózne zawieszenia, pewnie tak samo jak Leclerc beda sie zachowywac nasze K2 maja w końcu identyczne zawieszenie hydropneumatyczne.

    2. QVX

      @Davien3 EMBT - właśnie o to chodziło, że cały kadłub wzięli z Leo2. Kiwanie - jeśli wynika z samej konstrukcji zawieszenia, to hydropneumatyka w czołgach nie ma przyszłości i jest ślepą uliczką (czołg będzie musiał nie raz przyhamowywać). Jeśli natomiast z realizacji - to może K2 wypadną lepiej.

    3. Davien3

      QVX Bo nie za bardzo ma, zobacz Szwecje ich Strv 103 miały hydropneumatyke i co? Zamienili na Strv 122 czyli Leo2A5 z zawieszeniem na drążkach skretnych Podobnie masz we Francji czy w USA Przeciez MBT-70 miał hydropneumatykę i zarazem USA i Niemcy zrezygnowali z tego na rzecz drążków skretnych K2 ma hydropneumatyke z tego samego powodu co Strv-103 czyli warunków w jakich musiał działac Szwedzi wyrosli z tego Koreę to dopiero czeka

  2. Podszeregowy

    A skrzynie biegów dalej w układzie 4 biegi do tyłu i 1 do przodu?

    1. Dudley

      Jak kolega wyżej, zmien ksywkę na podinteligentny? Skoro zamiast zapoznać się z informacjami na temat przebiegu walk we Francj powielasz głupie stereotypowe anegdoty. Coś w rodzaju, że każdy Polak to głupek, pijak lub złodziej. Gratuluję poziomu wiedzy.

    2. QVX

      @Dudley Stereotyp wynikł z jednej skrajnie głupiej decyzji o rozejmie w Compiegne (czyli kapitulacji). Gdyby Francja walczyła dalej, nikt by nie pisał tak obecnie.. BTW. Spotkałem się z usprawiedliwianiem kapitulacji Francji tym, że gdyby nie to, to zaraz w Algerii wylądowałby Afrika Korps. Pewnie przeszedłby M. Śródziemne po dnie, bo Marine Nationale + Royal Navy oznacza, że Regia Marina poza Sycylię nie wypłynie.

  3. Franek Dolas

    Jak czytam takie artykuły pokazujące "potęgę" Francji czy Niemiec to zaczynam doceniać potencjał dwóch nowych członków NATO.

    1. Davien3

      Franek a niby w czym Finlandia czy Szwecja jest lepsza od Niemiec czy Francji?? Bo oba kupuja sprzet i broń u Niemców.

  4. szczebelek

    To kiedy informacja o tym, że Francja zostaje bez czołgów? Może będą, ale nie pojadą co najwyżej będą holowane...

    1. Odyseus

      @szczebelek , nie będzie , tajne prze poufne tak samo jak informacja ile czołgów jest na chodzie a ile poszło na części choć oficjalnie na papierze są , w Wlk. Brytanii przy przekazywaniu tych 14 Chelengerów wyszło na jaw bo był przeciek z armii że z około 200 szt. na chodzie jest sześćdziesiąt parę czyli przekazują 25% swojego realnego stanu ...

    2. MiP

      szczebelek My Polacy parę wieków temu byliśmy tak zaawansowani "technologicznie" 🙂 że ponoć uczyliśmy Francuzów jeść widelcem a dzisiaj oni mają własną broń atomową,czołgi,okręty podwodne itp. a my z tymi widelcami zostaliśmy

  5. Ma_XX

    teraz 12 biegów do tyłu i 3 do przodu?

Reklama