Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy i Hiszpania modernizują Eurofightery. Nowe radary

Fot. MagentaGreen/CC BY-SA 3.0
Fot. MagentaGreen/CC BY-SA 3.0

Koncern Airbus podpisał kontrakt na przygotowanie, dostarczenie i integrację z myśliwcami wielozadaniowymi Eurofighter Typhoon 115 radiolokatorów Captor-E. Głównym odbiorca będzie Luftwaffe, ale sygnatariuszem umowy jest także Hiszpania.

Producent nie pochwalił się kwotą kontraktu w komunikacie, ale z rządowych źródeł niemieckich wiadomo, że niemieckie radary wraz z integracją i oprogramowaniem mają kosztować Berlin 2,8 mld EUR. Ostateczna wartość całego kontraktu może oscylować wokół 3 mld EUR, ponieważ Niemcy mają odebrać 110 radarów Captor-E, natomiast dla Hiszpanii przeznaczonych jest tylko pięć, co ma stanowić partię wstępną. Urządzenia mają być zabudowane na eksploatowanych już maszyn wersji Tranche 2 i Tranche 3 jak również w samolotach fabrycznie nowych, dostarczanych Luftwaffe w ramach programu "Kwadryga". Wszystkie radary mają zostać dostarczone przed rokiem 2023.

Captor-E to nowoczesny (jak twierdzi konsorcjum Eurofighter najlepszy z dostępnych na rynku) radar z elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (ESCAN). Radary będą produkowane przez poddostawców Airbusa, firmy Hensoldt i Indra, a lotniczy gigant będzie odpowiedzialny za ich integrację z płatowcami, co odbędzie się w zakładach Manching w Niemczech i Getafe w Hiszpanii.

Kontrakt na radar Captor-E do główne przedsięwzięcie aby wyekwipować Eurofightery w sensory, które zapewnią im dominację nad wszelkimi możliwymi scenariuszami zagrożeń w przyszłości. Za pomocą Eurofightera Niemcy i Hiszpania inwestują w silny kręgosłup europejskiej obrony powietrznej i we wiodący projekt europejskiego przemysłu zbrojeniowego

Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space

Captor-E należy do najbardziej zaawansowanych rozwiązań tej klasy na świecie. Jednocześnie duża część nosowa Typhoona  (i zapewniane przez samolot możliwości jeżeli chodzi o dostarczaną energię i chłodzenie) umożliwiają zastosowanie największego obecnie elektronicznie sterowanego szyku antenowego na świecie. Ma to umożliwiać przeszukiwanie większej przestrzeni jednocześnie. Oprócz tego Captor-E ma wykrywać i śledzić cele na „bardzo dużych” odległościach, umożliwiając ich zwalczanie spoza zasięgu broni przeciwnika. Ma też umożliwiać prowadzenie zaawansowanej walki radiolelektronicznej. Jego rozwój i doświadczenia z nim związane mają przyczynić się do stworzenia docelowego rozwiązania dla francusko-niemiecko-hiszpańskiego myśliwca przyszłości FCAS/SKAF.

Reklama
Reklama

Komentarze (29)

  1. Davien

    Widzisz trollu ale dyskusja dotyczyła porównania F-104 z F-4F a nei roku 1973 wiec znowu zrobiłęs z siebie... A bryxxiu pisał:"bryxx wtorek, 15 października 2019, 16:53 Ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120." Masz cos jeszcze trollu do dodania?:)

  2. Davien

    No popatrz jaka wtopa funku:) Po pierwsze niejaki David Axe jako autor, a jego wiarygodnośc jest zerowa, po drugie:"But the American pilots insisted their planes had gone undefeated against the French during the November exercise — that, in fact, the F-22s had “shot down” Rafales in six one-on-one engagements. Five other simulated battles ended in draws, the Americans said. The U.S. pilots copped to just one loss in the war game — an F-22 defeated by a Mirage 2000 flown by an Emirati aviator." po drugie nie ma nigdzie nic o tym zwyciestwie Growlera poza bajkami Davida Axe . I znowu rozniesli cie funku w pył:) Twoje dowody sa warte jak widac mniej od zera:)

  3. Davien

    Juz wszedł trollu i to dawno ale jak widac GRU ci w gotowcu nie napisało:)

  4. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    I co powiesz trollu? Powinienes wrocic i przeprosic Pana, ktory juz 105 razy udowodnil ci niewiedze. A ty jak zwykle, nogi za pas i udajesz "ich tam niet".

  5. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Ja ci udoiwodnilem trolliku spontaniczny celebryto:).

  6. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    No i co tam znowu wkleiles Jacusiu. Jakis stary gotowiec, bo nie chce mi sie czytac? Rozmowa o F-35 a ty znowu wklejasz gotowce o Su-35S? Jacusiu, ostatnio o F-35 slyszy sie tylko w kontekscie albo usterek, albo wypadkow. Podeslali cie zeby troche opinie podratowac? Ale widze ze dzialasz w swoim starym stylu, zakrzeczec niewygodne fakty poprzez wklejenie gotowca nie zwiazane z tematem dyskusji. A prblem wykryto w 14 na 24 skontrolowane samoloty, czyli 58,3 procenta. Pelny sukces 14 lat po oblocie. Po raz druki zakaz lotow w burzy.

  7. Jaca

    Panie trollu... ochłonij trochę bo Ci się już z desperacji mózg przegrzewa. Walisz jeden post za drugim zupełnie bez sensu, jeden glupszy od drugiego. Dla jasności jeszcze cytat z Justina Bronka z RUSI. Ekspert wypowiadał się o szansach rosyjskiego Su-35 w konfrontacji z najlepszymi maszynami zachodnimi w tym Typhoona i Raptora."The Su-35 has a significantly greater Radar Cross Section (RCS) than Typhoon due to its large intakes without effective fan-blade shielding, vertical dual stabilizers and thrust vectoring jet nozzles, as well as the latter’s greater use of radar absorbent materials and signature management for canards. The Su-35’s larger size and the canted position of the engines and greater thrust required also contribute to a heat signature that is significantly greater than Typhoon’s. In terms of radars, the Su-35S’s Irbis-E PESA radar provides extremely high power levels allowing target detection beyond 300km (although without weapons which can engage at this range), as well as claimed advances in detecting low-observable threats such as stealth fighters at significantly beyond visual range. However, the downside to this is that the Irbis-E has to operate at extremely high power levels to achieve this performance and so is easily detectable and track-able at ranges beyond those at which it can track. All radars except AESAs with very low probabilities of intercept such as the F-22’s APG-77 suffer from this paradox but it is worse for the Su-35 because of the latter’s very large RCS and IR signature which means it must rely on out-ranging its opponents at BVR rather than trying to sneak up on them whilst relying on passive tracking." Koniec cytatu. Jest to analiza znanego brytyjskiego eksperta z RUSI dotycząca szans rosyjskiego Su-35 w bezpośredniej walce z najlepszymi myśliwcami zachodnimi. Justin Bronk jest naukowcem z dziedziny nauk wojskowych w Royal United Services Institute. To wybitny specjalista z dziedziny lotnictwa. Su-35 to świecący na radarach myśliwców zachodnich jak latarnia morska cel. Wielki RCS i ślad termiczny, gorsze WRE i radar PESA Irbis-E który pracuje z taką mocą, że zostanie szybko wykryty i zagłuszony. Powtorze jeszcze raz za Bronkiem, że o ile z nowymi samolotami zachodniej produkcji gen. 4 plus jak Eurofighter, F-15, Rafale i Gripen E, Su-35 miałby jeszcze jakieś szanse w walce na bliską odległość WVR to w BVR nie ma żadnych. Z F-22 nawet w WVR ma marne szanse ze względu na mniejszą moc silników i gorszą prędkość kątową.. Taka jest opinia brytyjskiego specjalisty z RUSI którą potwierdzają niezależni eksperci z całego świata. Systemy wykrywania i identyfikacji F-22 nawet bez IRST i HMDS są tak zaawansowane, że nie będą miały żadnych problemów z wykryciem Suchoji z odległości grubo ponad 100 km na kursie spotkaniowym. Pytanie dziennikarza do Justina Bronka: "Are there tactics which would enable a Su-35 force to take on a F-22 formation?" "Simply put – no." Czy istnieje taktyka dla Su-35 pozwalającą pokonać F-22? Nie ma takiej - krótko odpowiada Justin Bronk. Dla każdego znającego temat naprawdę nie potrzeba tlumaczeń eksperta panie "znawco" od latawców. Tak samo jest z F-35. Problem z systemem OBIGGS wykryto jak sam piszesz tylko w niektórych maszynach F-35 w czasie rutynowego przeglądu w F-35A w bazie Hill. F-35 w odróżnieniu od siermiężnej, a tym samym prostej technologii w rosyjskich samolotach jest maszyną niezwykle zaawansowaną technicznie i skomplikowaną, dlatego takie drobne usterki mogą się jeszcze pojawiać. O tym wie każdy interesujący się lotnictwem panie kolego. Ograniczenia lotu są tylko chwilowe i do czasu rozwiązania problemu (prędzej wcześniej niż później to nastąpi) wprowadzono restrykcje w wykonywaniu lotów. U Rosjan takimi problemami nikt się nie przejmuje - taka ich mentalność.

  8. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    dejvidku, ponizej ci udowodnilem, ze jednak F-22 zostal pokonany w symulowanych walkach WVR przez Rafale i Growlera.

  9. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Takich jak ty czy davien nic nie zniecheci, nawet jak sie im przedstawi niezbite dowody ich bredni.

  10. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    No to juz ci udowadniam dejvidku, trollu spontaniczny, ekspercie od AIM-120 z 1973 roku i innych cudow. The National Interest, artykul z 4 kwietnia 2019 pod tytulem: "This is How France 'Shot Down' America's Stealth F-22 Raptor". Cytuje: "The French victory over the F-22 occurred in November 2009. A squad of F-22s from the Air Force’s 1st Fighter Wing in Virginia flew to Al Dhafra, in the UAE, to train with French air force Rafale fighters and Typhoon jets from the British Royal Air Force. The following month, the French Ministry of Defense released video captures from a Rafale’s forward-facing camera showing an F-22 in a disadvantageous dogfighting position, implying the French plane had won at least one round of pretend fighting. Even before the Emirati and French wins in 2009, the Americans knew the F-22 could be beaten, although they rarely mentioned this uncomfortable fact. During the Raptor’s first-ever major air exercise in 2006, an Air Force F-16 most likely dating from the 1980s managed to “kill” an F-22. A Navy Growler jet,designed to jam enemy radars, repeated the feat in 2008 or early 2009." Growler wygral nawet dwa razy. I znowu zostales zmiazdzony!!!

  11. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Widzisz trolliku, cala dyskusja ktora zacytowalem, zaczyna sie o 1973 roku, a wtedy Luftwaffe F-4E jak najbardziej mialo. Nawet tego nie wiesz, ekspercie od AIM-120 z 1973 roku.

  12. Davien

    I znowu potwierdzasz moje słowa ze sami to sobie z bryxxem wymysliliscie i to o zgrozo w 1972r kiedy nawet nei było F-4F w Luftwaffe:)) Ile razy jeszcze chcesz sie skompromitować:)

  13. Davien

    Wow jak widze dalej masz ostre halucynacje i ci się jedynie pogarsza:)

  14. Jaca

    No proszę uderz w stół a nożyce się odezwą. Czy nie widzisz trollu jaki jesteś żałosny? Miotasz się w swojej bezradności a wiedzy jak na lekarstwo. Taki troll jak Ty przyjacielu swoimi kłamstwami nie jest w stanie zniechęcić mnie ani myślę Daviena do pisania na forum, dlatego twój wysiłek psu na budę.

  15. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Dokladnie, dejvidek nie rozroznia symulowanej walki od walki. Davien dejvidkiem zwany stracil swoja wiarygodnosc wypisujac o AIM-120 z 1973 roku, kotlach opalanych oparami benzyny, referendum w Polsce o przystapieniu Polski do NATO, konwencji Chicagowskiej ktora ma zstosowanie w przypadku samolotow wojskowych, dejvidkowych opowiesci o nieistniejacych F-15AE.

  16. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Widocznie zbyt wiele wkleilem i nie jestes w stanie ogarnac. Ale ty wiesz ze sie nie wykrecisz. Temat dyskusji otworzyl F-4E i 1973 rok, czego dowodze ponize cytatem z artykulu na portalu Defence 24 "Jednak Super Hornet dla Luftwaffe". poniedziałek, 14 października 2019, 18:12 "Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. " Davien wtorek, 15 października 2019, 01:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:) bryxx wtorek, 15 października 2019, 16:53 Ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120."

  17. Davien

    Chyba tylko w twoich halunach trollu.

  18. Davien

    Dawo wiec zwyczajnie udowodnij swoje bajki bo twoje słowa maja mniejsza wartość od zeszłorocznego śniegu.

  19. rmarcin555

    Tak przy okazji. Amerykanie ruszają z 6tą generacją. Co ciekawe USAF i Navy ideą oddzielnie ze swoimi programami. Czyżby F35 nie było takim sukcesem jak na slajdach? Mówię przede wszystkim o unifikacji części między wersjami. O skuteczności ciężko dyskutować, bo nie ma danych.

    1. Davien

      US Navy zawsze usiłowała chadzac własnymi drogami, patrz sprawa z F-16 i F-18 a powstający dla nich samolot w ramach F/A-XX nie ma zastepować F-35B/C ale F-18E/EA-18G. Podobnie powstająca maszyna dla USAF ma zastapić F-22 i F-15 a nie F-35A. a o skuteczność F-35 to zapytaj izraelczyków

  20. mobilny

    Jeśli byłoby to z korzyścią dla przemysłu i wiązało się z podpisaniem współpracy nad maszyną nowej gen. To wybrałbym EF2000. LM nas wydoi nie dając nic w zamian. Wiem tak nowa generacja mega tani i prawie za darmo a świstak zawija w sreberka

  21. Dawo

    Davien. Ty jesteś naprawdę ograniczony. Info ze growler ustrzelił F-22 pojawiła się na tym portalu i łatwo ja odszukać. F-22, wielokrotnie w symulowanych pojedynkach był zestrzeliwaniu. I co z tego? W realnej walce prawdopodobnie by to się nigdy nie wydarzyło. Zastanów się chłopie trochę, bo przez twoje bronienie do upadłego produktów mase in USA jesteś całkowicie niewiarygodny.

  22. Davien

    F-22 przegrał jedna silnie ustawiona walke w WVS z EF-2000 wygrywajac wszyskie inne. A teraz do roboty i kiedy to niby Raptor przegrał z F-16 czy Growlerem??

  23. Davien

    I znowu potwierdzasz moje słowa ze to ty z bryxxem wymysliliście sobie te AIM-120 i to o zgrozo w 1972r:) Choc jest poprawa bo juz c sie zwiduja w 1973r, jeszcze troche i ....

  24. jowisz

    W dobie samolotów 5 generacji ,te samoloty to starocie. Dziś liczy się tylko F-35.

  25. 2zddk

    Z tym radarem Eurofighter to obecnie najlepszy myśliwiec na świecie.