Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy: Ponad 8 mld euro na modernizację Eurofighterów i okręty modułowe MKS 180

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Komisja budżetowa niemieckiego Bundestagu zatwierdziła finansowanie programu modernizacji radarów samolotów bojowych Eurofighter Typhoon i zakupu 4 nowych wielozadaniowych, modułowych okrętów MKS 180 z opcją na kolejne dwie jednostki tego typu. Łączna wartość tych dwóch programów to około 8,4 mld euro.

Decyzje zapadły podczas posiedzenia komisji budżetowej niemieckiego Bundestagu 17 czerwca 2020 roku i wynikają z systemu finansowania niemieckiego ministerstwa obrony. Wszystkie projekty których wartość przekracza 25 mln euro wymagają aprobaty przed zawarciem umów. Jest to element kontroli parlamentarnej nad Bundesministerium der Verteidigung (BMVG).

2,8 mld euro ma kosztować modernizacja samolotów Eurofighter Typhoon, w ramach której otrzymają one nowe oprogramowanie i wielozakresowe radary ze skanowaniem fazowym AESA typu Captor-E. Znacznie zwiększy to możliwości bojowe maszyn, w tym umożliwi jednoczesne realizowanie zadań powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Łącznie modyfikacja ma objąć 110 maszyn Eurofighter Typhoon należących do Luftwaffe. O planowanej modernizacji już w listopadzie ubiegłego roku mówił Kurt Rossner, szef działu samolotów bojowych Airbus Defence and Space.  W ten sam typ radaru będą prawdopodobnie wyposażone maszyny dostarczane Luftwaffe w ramach programu „Kwadryga”, którego celem jest zastąpienie myśliwców pierwszej transzy oraz częściowo wycofywanych samolotów Tornado.

Kolejne środki - wg resortu obrony do 5,6 mld euro - zostaną przeznaczone na budowę dla niemieckiej marynarki wojennej 4 modułowych okrętów wielozadaniowych MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180) wraz z infrastrukturą, w tym symulatorami, z opcją na następne dwie jednostki. Okręty powstaną w kooperacji niderlandzkiej stoczni Damen Schelde Naval Shipbuilding B.V. z Vlissingen, która wygrała przetarg, z niemiecką stocznią Blohm&Voss z Hamburga. To nowy projekt o dość rewolucyjnej konstrukcji. Budowa okrętów ma rozpocząć się w 2023 roku, po około trzyletniej fazie projektowej, a dostawy przewidywane są w latach 2027-2031.

Bazowy wariant to fregata o długości co najmniej 155 m i wyporności 9 tys ton, jednak oprócz stałego wyposażenia ma ona posiadać trzy sloty na wymienne moduły, które umożliwią prowadzenie różnego typu działań (zarówno ekspedycyjno-stabilizacyjnych, jak i typowo bojowych). Obecnie planowane są trzy typy modułów: do zadań ZOP, rozminowania, prowadzenia prac przez nurków oraz eskorty antypirackiej i dozoru obszarów morskich. Całość ma zostać tak zaprojektowana aby moduły mogły być wymieniane i uruchamiane szybko i na całym świecie, bez ingerencji w konstrukcję okrętu i bez pomocy zakładów stoczniowych (a więc tylko w portach).

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.