Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Miecznik MSPO

MSPO 2022: Infrastruktura do Miecznika powstanie na czas [RELACJA]

Na salonie MSPO przedstawiciele konsorcjum PGZ Miecznik zaprezentowali postępy i aktualną mapę drogową programu Miecznik. Najważniejsze daty - rozpoczęcia produkcji i oddania klientowi wszystkich trzech fregat – pozostały bez zmian. Na ukończeniu są prace projektowo-koncepcyjne, a za chwilę rusza budowa infrastruktury.

Reklama

Cezary Cierzan, dyrektor Biura Projektów Morskich PGZ ogłosił na wstępie spotkania, że wstępny etap projektowania Miecznika już się zakończył, a okręt jest już skonfigurowany. Klient potwierdził już także konfigurację uzbrojenia. Pozostać ma już do określenia konfiguracja systemu walki elektronicznej i „kilka innych małych elementów".

Reklama

„To projekt i niekoniecznie w trakcie budowy wszystko musi już być. Najlepszym przykładem są wyrzutnie VLS 41. Na okręcie będzie możliwa instalacja od ośmiu do 32 takich wyrzutni, ale użytkownik może podjąć decyzję czy montować je wszystkie od razu.  Okręty będzie można łatwo doposażyć. To filozofia „zaprojektowany do, ale nie wyposażony" – tłumaczył Cezary Cierzan.

Kamienie milowe Miecznika
Harmonogram prac programu Miecznik
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Jednocześnie dyrektor programu potwierdził skład konsorcjum z PGZ, PGZ Stocznią Wojenną i Remontową Shipbuilding jako budowniczymi polskich fregat i Thalesem UK (system dowodzenia), MBDA (uzbrojenie) i Babcockiem (projekt okrętu, know how związany z budową i przygotowaniem infrastruktury), jako partnerami strategicznymi.

Reklama

Nad rozplanowaniem przebiegu prac pracuje 50-osobowy zespół koordynatorów z PGZ.

Cezary Cierzan podkreślił, że program pięciu brytyjskich fregat siostrzanego typu Arrowhead 140 jest o dwa lata przed programem polskim. Dzięki temu Brytyjczycy torują drogę polskiemu przedsięwzięciu i polski program będzie mógł się ustrzec błędów, jakie mogą się pojawić przy budowie jednostek prototypowych. Budowa trzech polskich jednostek równolegle z pięcioma brytyjskimi ma dać także efekt synergii powiązany z ekonomią skali.

Czytaj też

Dyrektor Cierzan przedstawił grafikę z mapą drogową programu Miecznik, zastrzegając, że pewne „kamienie milowe" mogą ulec zmianie w wyniku uściślania szczegółów bądź nieprzewidzianych wydarzeń. Zaznaczył, że główne daty: rozpoczęcia budów poszczególnych fregat i ich oddania – pozostają niezagrożone.

Miecznik
Podział prac przy Mieczniku
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Ciekawostką byłam infografika przedstawiająca które segmenty będą budowane przez PGZ Stocznię Wojenną a które przez Remontową Shipbuilding. Ta ostatnia wybuduje bloki rufowy i dziobowy, podczas gdy firma należąca do PGZ – blok centralny i dokona następnie integracji całości.

Czytaj też

„Jesteśmy na etapie pracy, której nie widać. Przygotowujemy kompleksową dokumentację na budowę infrastruktury" – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes Zarządu PGZ Stoczni Wojennej. Dodał, że do 27 października jego firma otrzyma ukończony projekt przewidywanej infrastruktury i jeszcze tego samego dnia złoży wniosek o pozwolenie na budowę. Podziękował partnerom ze strony samorządu, którzy „okazali nam duże wsparcie z poziomu miasta Gdyni", a także ministerstwom, które wnioski ws. Programu Miecznik traktują priorytetów, dzięki czemu sprawnie udaje się uzyskań niezbędne pozwolenia do budowy infrastruktury. Zaprezentował m.in. wizję głównej hali wraz z towarzyszącym biurowcem, w której będzie odbywał się montaż końcowy.

Jej budowa ma rozpocząć się na początku 2023 roku i potrwać 16 miesięcy. Równolegle będzie budowana druga hala, a także prowadzona budowa poszczególnych segmentów pierwszego okrętu, które w tym czasie nie będą wymagały tak wielkiej hali.

PGZ Stocznia Wojenna opracowuje też proces zarządzania i realizacji programów na terenie stoczni w zakresie technologii IT. Trwa współpraca z „największymi  graczami" w tej branży i wybrane zostały rozwiązania typu cloud co ma usprawnić zarządzanie produkcją.

Projekt hali dla Miecznika
Projekt hali PGZ Stocznia Wojenna
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Dariusz Jaguszewski, dyrektor handlowy Remontowa Shipbuilding – przedstawił dotychczasowe osiągnięcia swojej firmy a następnie odniósł się do jej udziału w programie Miecznika.

„Jesteśmy członkiem biura zarządzania projektem. Uczestniczymy w zdecydowanej większości zespołów w ramach naszego biura projektowego, które współpracuje z na zasadzie podwykonawcy" powiedział. Następnie przedstawił prowadzoną modernizację infrastruktury i inwestycje w maszyny prowadzone specjalnie w celu wsparcia prac nad fregatami programu Miecznik. Przedstawił także infrastrukturę, w tym budynki zapewniające izolowaną atmosferę dla produkowanych segmentów konstrukcji.

Po spotkaniu dowiedzieliśmy się także, że PGZ prowadzi już rozmowy na temat planów wykorzystania powstałej infrastruktury już po wybudowaniu fregat. Prawdopodobnie będą tam budowane okręty na eksport we współpracy z brytyjskimi partnerami.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Boczek

    „...Najlepszym przykładem są wyrzutnie VLS 41. Na okręcie będzie możliwa instalacja od ośmiu do 32 takich wyrzutni, ale użytkownik może podjąć decyzję czy montować je wszystkie od razu." MK-41 to blok 8 komór zatem od 1-4 . Na 6.000 i 140 m - oczywiście kosztem miejsca w hangarach. Jescze jest ktoś kto mi nie wierzy, że okręt ma fatalny design (balkony na SSM) i służy do wożenia powietrza? "kamienie milowe" mogą ulec zmianie w wyniku uściślania szczegółów bądź nieprzewidzianych wydarzeń." - Przewidywalne jest, że SW nie ma i za rok też nie będzie miała Hali i warsztatów.. Remontowa,, zdolna pod względem organizacji i doświadczenia do budowy całości, też jescze nie podjęła inwestycji. Ergo. Wszystko wskazuje na to, że okręty będą budowane w UK., ...albo niestety wcale.

    1. Valdore

      @bOczek Mieczniki mają mieć po 7200ton a nie 6000 i bez problemu zmieszcvzą sie na nich 32vLS mk 41 bez redukcji czegokolwiek, bo tyle miejsca jest przewidziane w projekcie na starcie. Jakos na mniejszych fregatach wchodziło po 48 VLS Mk-41.

    2. Boczek

      Valdore, 9 wrzesień (12:31) Czyli jest jescze gorzej. Co do miejsca to ty nie widzisz że nie ma miejsca? AH140 był projektowany pod inne zadania.

  2. AdSumus

    Czy ta hala ma powstać w Radomiu?

    1. Wojciech65

      Z pewnością tak będzie . Specjalnie po to, by zwodować tam w finale taki obiekt (dokładnie jak "AdSumus") i wysłać go na Morskie Oko jako patrolowiec (z całym naturalnym zasobem jego sztucznej "enteligencji"). A jak się nie podoba - to - "go to hell"., gościu !

  3. Otas

    Na razie wszystko wygląda pozytywnie. Oby tak do samego końca :)

Reklama