Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: Rohde & Schwarz z łącznością dla wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych

NAVICS. Fot. Maciej Szopa/Defence24
NAVICS. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Firma Rohde & Schwarz jest znana w Polsce przede wszystkim z morskich urządzeń łączności powszechnie wykorzystywanych na okrętach Marynarki Wojennej RP. Salon MSPO 2019 jest jednak okazją by się przekonać, że oferta tej firmy obejmuje również rozwiązania dla statków powietrznych i różnego typu pojazdów.

Firma Rohde & Schwarz od drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych jest stałym dostawcą sprzętu łączności dla okrętów wykorzystywanych przez Marynarkę Wojenną RP. Urządzenia tej firmy obecne są na najnowszych polskich niszczycielach min typu Kormoran II i na patrolowcu „Ślązak”. W czasie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach producent skupił jednak szczególną uwagę na okrętowym zintegrowanym systemie łączności R&S NAVICS.

Rohde & Schwarz wyszedł tym systemem naprzeciw nowym tendencjom w łączności morskiej, które polegają przede wszystkim na zastąpieniu standardu multipleksowania z podziałem czasu TDM (time division multiplexing) metodami opartymi na protokole IP. To właśnie dzięki temu system R&S®NAVICS jest reklamowany jako podstawowy element zintegrowanych systemów łączności nowej generacji.

R&S®NAVICS to rozwiązanie oparte na technologii VoIP (Voice over Internet Protocol) zapewniające komunikację głosową i transmisję danych z użyciem praktycznych i intuicyjnych interfejsów użytkownika. W systemie dostępne są dwa rodzaje terminali głosowych wykorzystujące klawisze programowalne lub panel dotykowy. R&S®NAVICS pozwala również na integrację z systemami łączności bezprzewodowej opartymi na Wi-Fi (WCS), co daje pełną swobodę przemieszczania się użytkownika systemu po pokładzie okrętu. W tej aplikacji smartfony ATEX działają jako mobilne terminale głosowe i zapewniają nieprzerwaną komunikację nawet podczas roamingu między punktami dostępu Wi-Fi.

Zaletą całego rozwiązania jest programowe i elementowe oparcie się na komponentach dostępnych na rynku, co zmniejsza cenę i upraszcza kompletację, montaż oraz zabezpieczenie logistyczne. System R&S®NAVICS zapewnia przy tym doskonałą skalowalność, aby sprostać potrzebom zarówno małych okrętów, jak również dużych fregat. Zastosowanie technologii IP ułatwia rozbudowę systemu o dodatkowe usługi komunikacyjne, takie jak wideo przez IP / CCTV. Ponadto okrętowe podsystemy rozsiewcze i alarmowe (BAA) oraz urządzenia telefoniczne mogą być w pełni zintegrowane z systemem R&S®NAVICS. W rezultacie połączenia głosowe można nawiązywać za pomocą telefonów pokładowych lub za pośrednictwem łączności satelitarnej, a komunikaty i alarmy mogą być inicjowane bezpośrednio z terminali głosowych.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rozwiązanie firmy Rohde & Schwarz umożliwia bezpośrednią współpracę zarówno z najnowszymi radiostacjami z interfejsem IP, jak również z radiostacjami wyposażonymi w analogowe interfejsy audio. Te ostatnie integruje się w systemie przy pomocy bram medialnych w celu konwersji analogowego sygnału audio na VoIP i odwrotnie.

Poza rozwiązaniami morskimi firma Rohde & Schwarz na MSPO w Kielcach reklamuje rodzinę lotniczych i lądowych radiostacji programowalnych SDR (software-defined radio) SOVERON AR i SOVERON VR.  Radiostacja SOVERON AR (R&S SDAR AR5000) przeznaczona jest do montażu na dowolnej platformie latającej i pracuje w paśmie od 30 MHz do 512 MHz.

image
Fot. Maciej Szopa/Defence24.pl

 

Ważną cechą tego rozwiązania jest możliwość jego wykorzystania jako podstawowe radio w systemie kontroli ruchu lotniczego ATC (air traffic control). Według specjalistów firmy Rohde & Schwarz jest to jedyna, programowo definiowana, wojskowa radiostacja pokładowa dostępna na rynku, która spełnia również cywilne standardy bezpieczeństwa jeżeli chodzi o awionikę. Zapewnia to pełną niezależność i brak ograniczeń przy realizowaniu wspólnych operacji cywilno-wojskowych.

Programowalna radiostacja lądowa SOVERON VR (R&S SDTR VR5000) również pracuje w paśmie częstotliwości VHF/UHF (od 30 MHz do 512 MHz) z mocą do 50 W bez konieczności stosowania zewnętrznych wzmacniaczy. Jest to urządzenie spełniające restrykcyjne wymagania środowiskowe i kompatybilności elektromagnetycznej (MIL-STD), co pozwala wykorzystywać  je w ekstremalnych warunkach, jakie istnieją np. w opancerzonych transporterach kołowych oraz pojazdach gąsienicowych.

image
SOVERON AR. Fot. Maciej Szopa/Defence24.pl

 

Cechą charakterystyczną obu tych rozwiązań (SOVERON AR i SOVERON VR) jest zastosowana w nich architektura SCA 2.2.2 (Software Communications Architecture) – najnowszy standard rozwijany obecnie przez Rohde & Schwarz oraz technologia rozpraszania widma poprzez „skakanie” sygnału po różnych częstotliwościach FHSS Saturn (Frequency-hopping spread spectrum) – zwiększająca bezpieczeństwo łączności.

Do tego dołączone są zaawansowane technologie szyfrowania (z możliwością zaadoptowania własnych algorytmów kryptograficznych dających pełną niezależność), zdolność do realizowania jednoczesnej transmisji głosu i danych oraz wbudowana możliwość tworzenia ad-hoc sieci mobilnej MANET (mobile ad-hoc networking).

Czytaj też: MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO 2019 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Źródło:MSPO / Defence24
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama