- Wiadomości
MON poszukuje następcy czołgów T-72?
MON ogłosił warunki dialogu technicznego w sprawie Wozu Wsparcia Bezpośredniego (WWB) i zunifikowanego z nim Wozu Zabezpieczenia Technicznego (WZT). Oba pojazdy będą zbazowane na Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej (UMPG).

Wymogiem w tych dialogach technicznych jest realizacja produkcji pojazdów w oparciu o możliwości polskiego przemysłu. Ze względów bezpieczeństwa i wrażliwości danych na temat tego typu pojazdów, dokładne wymagania techniczne pozostają niejawne, jednak koncepcja kształtowała się od dawna. Można więc z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć kilka rzeczy na temat Wozu Wsparcia Bezpośredniego.
Pojazd Wsparcia Bezpośredniego będzie składał się z podwozia Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej i modułu bojowego z wieżą wyposażoną w działo kalibru 120 mm oraz uzbrojenie pomocnicze. Masa pojazdu ma nie przekraczać 35 ton. Wyposażenie będzie obejmować modułowe opancerzenie, systemy aktywnej i pasywnej samoobrony, oraz układy obserwacyjno-celownicze umożliwiające operowanie w każdych warunkach.
Wóz Wsparcia Bezpośredniego ma być zdolny do zwalczania czołgów i wozów bojowych przeciwnika, oraz wspierać własne pododdziały zmechanizowane. Zapotrzebowanie na pojazdy tego typu szacowane jest na ponad 300 pojazdów.
Razem z Wozem Wsparcia Bezpośredniego Inspektorat Uzbrojenia chce pozyskać zunifikowane z nim Wozy Zabezpieczenia technicznego. Dość wyraźnie wskazuje to na zamiar sukcesywnej rezygnacji w najbliższych latach z eksploatacji czołgów z rodziny T-72 i bazujących na nich pojazdów specjalistycznych.
Inspektorat Uzbrojenia czeka na zgłoszenia do 15 stycznia 2014 roku. Dialog zaplanowano na dwa miesiące i powinien skończyć się w połowie marca. Oprócz możliwości opracowania prototypu uczestnicy winni reprezentować możliwości realizacji zamówień i wstępną wielkość planowanych dostaw.
Jeśli chodzi o uczestników, to największe szanse zdaje się mieć gliwicki OBRUM, który przez wiele miesięcy prowadził dialog technicznych z zespołem pancernym MON w temacie WWB. Ośrodek rozwijał też od wielu lat koncepcję pojazdów wsparcia i lekkich platform gąsienicowych. Początkowo w ramach projektu Anders, potem wraz z koncernem BAE Systems realizując demonstrator wozu wsparcia PL-01 Concept. W grudniu OBRUM i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju planują podpisać kolejną umowę finansowania projektu demonstratora WWB Gepard w kwocie około 90 mln złotych. Prototyp Wozu Wsparcia Bezpośredniego Gepard ma powstać w 2016 roku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS