Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Mielec wesprze wojskowe M-28 i An-28

PZL M-28 TD / Fot. B. Sulik
PZL M-28 TD / Fot. B. Sulik

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o wyborze firmy która będzie odpowiadać za utrzymanie w należytym stanie technicznym samolotów An-28 i M-28 znajdujących się na stanie Wojska Polskiego w latach 2019-2022. Wykonawcą będą zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin.

Wartość kontraktu wynosi 70,7 mln PLN netto. Procedura miała charakter negocjacyjny,  bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Jak czytamy w Dzienniku Urzędowym UE, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. to jedyny podmiot gospodarczy uprawniony do realizacji tej usługi - jest bowiem właścicielem dokumentacji w oparciu o którą wyprodukował dla MON samoloty będące przedmiotem serwisowania oraz posiada prawa wyłączne do prowadzenia na nich wszelkich prac obsługowo-naprawczych. Dysponuje też zdolnościami technicznymi oraz infrastrukturą które zapewniają realizację tego  zamówienia, a rozwiązanie o charakterze alternatywnym lub zastępczym nie istnieje. 

Przypomnijmy, że An-28 i M-28 są lekkimi samolotami transportowymi wykorzystywanymi w polskich siłach zbrojnych do zadań transportowych (w tym transportu medycznego i desantowej). Marynarka Wojenna wykorzystuje tę platformę również do misji poszukiwawczo-ratowniczych, monitoringu ekologicznego oraz patrolowo-rozpoznawczych. Samoloty rodziny M-28 są też używane za granicą (np. przez Nepal, Ekwador, czy Estonię).

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. Willgraf

    Zaklady Mielec i Świdnik zostaną odebrane obcym firmom po odzyskaniu Polski spid okupacji tzw. III RP, sprzedaż tych zakładów nastąpiła z naruszeniem prawa, a kupujący za ulamek wartości majątek Polski jest zwyklym paserem bez względu czy dotyczy to państwa czy korporacji

    1. Ja

      Akurat mieleckie zakłady zostały sprzedane za czasow poprzednich rządów PiS

  2. Olo

    A jeszcze niedawno szydzono z oblatanego Ił-112

    1. Davien

      Olo, biorac pod uwage ze Ił-112 to odpowiednik CASY i C-27J to znowu sie osmeiszyłeś:)

    2. 7plmb

      Szydzono bo jego masa własna jest zdecydowanie za duża co skutkuje kiepską ładownością i zasięgiem. I to właśnie MON FR jest niezadowolony z tej konstrukcji..Nie bez przyczyny wicepremier Borysow zwolnił dyrektora Iljuszyna z dniem 1.04.

    3. Olo

      A nasz post sowiecki An-28 czy M-28,Bryza,Skytruck czy jak mu tam jest oczywiście uniwersalny i bez odpowiednika

  3. Gts

    Brawo pis, oddajcie serwis i utrzymanie zagranicznym firmom to za srubke bedziemy płacic 25 dolarow i czekac na nią 2 lata. W tym czasie upadnie Bydgoszcz czy Łodź bo po co w lokować serwis w polskich firmach?!

    1. Taka prawda

      Chybiona złośliwość, gdyż tylko i wyłącznie te zakłady maja zarówno dokumentację jak i certyfikaty. Jest napisane to w artykule, nie doczytałeś? I PiS nie ma z tym nic do rzeczy. Daruj sobie politykę. A akurat do Łodzi popłynie kasa m. in. z offsetu z zakupu "101" . Przy okazji trochę danych statystycznych z historii przemysłu polskiego. Rządy SLD/PSL/UW/PO sprzedały łącznie w "obce ręce" ponad 11 tys większych zakładów przemysłowych w tym np. tylko sam rząd Pawlaka aż ok. 2300. Zas rządy tzw prawicy czyli Olszewskiego i Kaczyńskiego razem wzięte "sprywatyzowaly" ok. 270 firm. Dane te pochodzą z zasobów ministerstwa gospodarki i przekształceń własnościowych. Obecny zaś rząd odkupuje i upanstwowia kolejne zakłady. I myślę że robi dobrze, choć moim zdaniem za wolno.

    2. lef

      Chyba przesadziłeś... Akurat rządów lewicy do tego nie mieszaj. To post solidarnościowe UW-AWS zniszczyło polski przemysł. i nie tyle chodzi o sprzedaż zagranicznym inwestorom, co o likwidację całych gałęzi przemysłu. Ostatnie polskie zakłady lotnicze sprzedał PiS Amerykanom za równowartość jednego śmigłowca. A teraz od nich kupują, bez żadnego przetargu. Chyba mają moralnego kaca.

  4. Taka prawda !

    O matko ! Pozbyliśmy się nawet możliwości wsparcia technicznego posowieckich przestarzałych samolotów i musimy bulić grubą kasę za to amerykanom ! Dobrze jest PMT idzie brawurowo do przodu prawda panie Błaszczak ?

    1. tora

      Halo, zaraz, kolego, ale to chyba nie do Błaszczaka pretensja.....czy to on doprowadzil do utraty przez Polskę praw do produkcji M28 w Mielcu???????? to Błaszczak jest ministrem ON przez 30 lat, od 1989 roku???????????????? trochę obiektywizmu.........

    2. Davien

      Tora Mielec został sprzedany w 2007 r , kto wtedy rządził w Polsce i czemu PiS:)

    3. mc.

      Niestety, choć nie dotyczy to Pana Błaszczaka, to jego formacja (PiS) oddał "za darmo" ZAKŁAD WRAZ Z DOKUMENTACJĄ. Ale oni po prostu dołączyli "do listy" rozwalaczy polskiego przemysłu. Dla przypomnienia - PZL Okęcie "sprzedany" za 21 mln PLN, nowy kontrakt na unowocześnienie Orlików - 180 mln PLN; PZL Rzeszów - odkupujemy maleńki fragment zakładu za 100 mln PLN, by móc serwisować silniki (Amerykanów to nie interesuje), PZL Świdnik - sprzedany za 360 mln PLN, w przededniu ogłoszenia przetargu na zakup śmigłowców

  5. CZ

    Tak to jest jak sprzedaje się zakłady lotnicze za marną kasę z całą dokumentacją techniczną. To teraz trzeba płacić obcej firmie.

  6. wstanięty z kolan

    brawo, czekamy teraz (na cośtam) - poproszę o przelew 5 zł (+VAT) za ten komentarz