Reklama
  • Wiadomości

KTO Patria na łotewskim poligonie

Jak doniosła fińska spółka Patria, w maju na łotewskim poligonie odbył się pokaz demonstracyjny kołowego transportera opancerzonego KTO Patria 6×6. W nim wzięli udział najwyżsi oficjele łotewskiego i fińskiego resortu obrony, wraz z setką personelu wojskowego, który miała okazję do bliższego zapoznania się z możliwościami prezentowanego transportera, gdyż na jego bazie ma powstać fińsko-łotewskie rozwiązanie.

Fot. Patria
Fot. Patria

Do wydarzenia na znanym nam łotewskim poligonie Ādaži doszło 26 maja br. Prezentowano możliwości prototypu Patria 6x6, który odbył swoją pierwszą łotewską poligonową jazdę próbną w obecności licznych włodarzy, zarówno ze strony łotewskiej jak i fińskiej. W pokazie wziął udział łotewski minister obrony Artis Pabriks, dowódca łotewskich sił zbrojnych Leonids Kalniņš, fiński sekretarz stanu resortu obrony Juka Justi, a także prezes sekcji biznesowej fińskiej spółki Patria Land Oyj Jussi Johannes Järvinen.

Na poligonie testowano wiele aspektów fińskiego KTO. Z transporterem i jego możliwościami mogło zapoznać się ponad sto osób z łotewskich sił zbrojnych. Testy miały związek z procesem wdrożeniowym do łotewskiej armii, która wraz z Finami pracuje nad wariantem, opartym na prezentowanym transporterze.

KTO Patria 6x6 otrzymał dobre opinie i cieszymy się z tego, że mogliśmy pojazd zaprezentować w sposób konkretny i udowodnić, że nasze słowa oraz obietnice dotyczące Patrii są prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym. Patria okazała się najodpowiedniejsza dla wspólnego (łotewsko-fińskiego – przyp. red.) programu (poszukiwania KTO o napędzie 6x6 – przyp. red.) i jesteśmy dumni, że możemy w nim uczestniczyć.

Jussi Järvinen, prezes działu biznesowego Patria Land Oyj

W związku ze słowami prezesa biznesowego przypomnijmy drogę, jaką pokonały dwa państwa – Łotwa oraz Finlandia, do opracowania oraz uzyskania kołowego transportera opancerzonego, a także czym charakteryzuje się pierwowzór.

Na początku 2020 roku narodził się program opracowania nowego KTO 6×6, z udziałem Łotwy, Finlandii oraz początkowo zainteresowanej Estonii, która ostatecznie w październiku ub.r. zrezygnowała z udziału w nim, ze względu na rosnące koszty pozyskania pojazdu. W konsekwencji jako bazę wybrano pojazd Patria 6×6, który jest dość świeżą konstrukcją.

Reklama
Reklama

Spółka Patria Oyj posiada pewne doświadczenie w produkcji kołowych transporterów opancerzonych, chociażby takich jak Patria Pasi XA-200 czy Patria AMV 8×8. Podczas Eurosatory 2018 zaprezentowano prototyp w układzie 6×6, który ma dziedziczyć wiele cennych funkcji ze wspomnianych poprzedników, przy czym jego konstrukcja ma opierać się na XA-200, a z kolei układ jezdny na AMV 8×8.

Do prac nad fińsko-łotewskim wariancie Patria 6×6 jeszcze może dołączyć Szwecja, która potencjalnie jest zainteresowana dobrze prognozującym programem. Pomimo tego, że Finlandia prowadzi główne prace nad transporterem, tak niemały udział w procesie konstrukcyjnym miałyby łotewskie spółki, które zajęłyby się wykonywaniem konkretnych jego elementów, dzięki czemu spora część środków przeznaczonych na rozwój projektu może zostać w kraju. Jak dodał Järvinen – „Program jest otwarty dla innych krajów za zgodą państw uczestniczących”.

Według ostatnich doniesień łotewskich mediów, tamtejsze ministerstwo obrony planuje zakup 300 KTO Patria 6×6, przeznaczając na ten cel 200 milionów euro. Pierwsze wozy opancerzone miałyby być dostępne dla łotewskich żołnierzy jeszcze w 2021 roku. Fińskie KTO pozwoliłoby na uzupełnienie dotychczas używanych gąsienicowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) o kołowe, których to Łotysze obecnie nie posiadają.

Patria 6×6 przewozi do 10 członków załogi, w tym dowódcę, kierowcę oraz 8 żołnierzy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu sięga  24 ton. Transporterowi moc zapewnia 400-konny silnik ze skrzynią biegów z 9 biegami (7 do przodu oraz 2 wsteczne), zdolny do rozpędzenia wozu do 100 km/h, zachowując jednocześnie dystans operacyjny na poziomie nie mniejszym niż 700 kilometrów (w zależności od prędkości i obciążenia). Dodatkowo przewiduje się, że powstanie wiele jego wariantów, uzbrojonych w załogową bądź bezzałogową wieżyczkę obrotową.

Kacper Bakuła

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama