Przemysł Zbrojeniowy
Koreański BWP dla U.S. Army?
Jak poinformował południowokoreański koncern Hanwha Defense, jego australijska spółka-córka wejdzie w skład konsorcjum na czele z amerykańskim koncernem Oshkosh Defense. Startuje ono jako jeden z oferentów w programie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV) realizowanym obecnie przez U.S. Army.
Choć liderem tego konsorcjum jest Oshkosh Defense, to Hanwha Defense Australia będzie dostawcą projektu nowego bojowego wozu piechoty oferowanego amerykańskiej armii. Mowa o AS21 Redback, czyli australijskim wariancie południowokoreańskiego K21, który opracowano na rzecz południowokoreańskich wojsk lądowych. Konstrukcja ta we współpracy z amerykańskimi spółkami zostanie najpewniej dostosowana dodatkowo do lokalnych wymagań, a część elementów wymieniona na amerykańskie odpowiedniki.
Czytaj też
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej jego fazie Hanwha Defense z AS21 Redback rywalizuje z niemieckim Rheinmetall Defence oferującym KF41 Lynx. Hanwha Defense powołała w Australii spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne. Z kolei w drugiej fazie amerykańskiego programu OMFV spółka ta (wraz z Oshkosh Defense, Pratt Miller Defense, Rafael Advanced Defense Systems, QinetiQ Inc.) będzie rywalizować z czterema innymi konkurentami. Wśród nich są konsorcjum Team Lynx (Rheinmetall Defense, Raytheon Technologies, L3Harris Technologies, Textron Systems oraz Allison Transmission), BAE Systems (wraz z Elbit Systems of America), General Dynamics Land Systems oraz Point Blank Enterprises.
Czytaj też
AS21 Redback to australijska wersja południowokoreańskiego bojowego wozu piechoty K21 przygotowana przez koncern Hanwha Defense na potrzeby programu pozyskania nowego bojowego wozu piechoty dla australijskich wojsk lądowych. W porównaniu do wersji koreańskiej dotychczasowa wieża została wymieniona na modułowy system wieżowy EOS/Elbit Systems T2000 (opcjonalnie bezzałogowy) uzbrojony w armatę automatyczną kal. 30 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm oraz opcjonalnie wyrzutnię ppk Spike-LR2. W zakresie opancerzenia istnieje możliwość montażu dodatkowych modułów opancerzenia izraelskiej spółki Plasan, a także paneli siatkowych czy systemu obrony aktywnej ASOP Iron First. Dodatkowo zastosowane zostały gumowe gąsienice, które redukują hałas i zwiększają komfort jazdy, a także obniżają koszty i skomplikowanie prac serwisowych.
Czytaj też
Obecna odsłona przetargu jest już drugą edycją programu OMFV. Pierwszy przetarg na następcę Bradleya został odwołany w styczniu ub.r. ze względu na wystąpienie pewnych nieprzewidzianych problemów. W kwietniu U.S. Army poinformowała o jego wznowieniu po przygotowaniu nowych, zredefiniowanych wymagań harmonogramu prac. Według ogłaszanego wcześniej ramowego harmonogramu obecnie planuje się wyłonienie nowego BWP w 2023 roku. Następnie w 2025 roku ma być gotowy jego docelowy prototyp, po czym po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji seryjnej nowe wozy trafią do służby liniowej, począwszy od 2028 roku.