- Wiadomości
Korea wybiera brazylijski transportowiec
Samolot transportowy Embraer C-390 Millenium wygrał w rywalizacji z A400M Atlas i C-130J Hercules w koreańskim programie „Duży Samolot Transportowy II” (ang. Large Transport Aircraft II, LTA II) – poinformowała agencja Yonhap. W efekcie Seul pozyska trzy takie maszyny, zwiększając portfel zamówień Embraera na tą konstrukcję do 40 egzemplarzy.

Autor. Embraer
Kontrakt ma wartość 545 mln dolarów, a dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku. Za te środki Embraer ma dostarczyć trzy maszyny, ale później ma nastąpić współpraca między brazylijskim przedsiębiorstwem a podmiotami koreańskimi, które mają dostarczać do C-390 różnego rodzaju podzespoły. Takich skoreanizowanych Millenium na potrzeby Republiki Korei ma powstać więcej, jednak obecnie nie poinformowano ile. Prawdopodobnie będzie to związane z tym, jakie rozwiązania i o jakiej wartości będzie mógł dostarczać koreański przemysł.
C-390 będą zastępowały w służbie C-130H Hercules, które są używane od przełomu lat 80. i 90. W służbie pozostaje 12 egzemplarzy. W 2014 r. w tym samym celu przeprowadzono postępowanie LTA I (Large Transport Aircraft I), zwyciężył w nim amerykański C-130J-30 Super Hercules. Wówczas zamówiono cztery maszyny.
Zobacz też
Teraz do ostatecznej rywalizacji stanęły Lockheed Martin z C-130J, Airbus z A400M Atlas i Embraer z C-390 Millenium. Wydaje się, że w tej rywalizacji najgroźniejszym przeciwnikiem Brazylijczyka był europejski A400M. W czasie badań przeprowadzonych w marcu i kwietniu bieżącego roku Airbus otrzymał dobrą ocenę w kategoriach zasięgu i zdolności transportowych. To zresztą nie dziwi, biorąc pod uwagę, że była to największa z proponowanych konstrukcji. Jednak europejska firma zrezygnowała z rywalizacji, ponieważ nie zmieściła się w koreańskich limitach budżetowych.
Z kolei C-390 był chwalony właśnie za cenę, stosunek koszt-efekt, a także ofertą gospodarczą, którą producent przedłożył koreańskiemu przemysłowi. Samolot ma poprawić zdolności Republiki Korei do prowadzenia działalności humanitarnej i angażowania się w misje pokojowe na świecie. Jednak może to być też brama do zdobycia przez lokalny przemysł kompetencji do stworzenia z czasem własnego samolotu transportowego.
Zobacz też
Seul od kilku lat deklaruje chęć stworzenia własnego wojskowego transportowca średniej wielkości. Jednak biorąc pod uwagę obecną umowę, nie jest jasne, czy koniec końców będzie to stworzona od podstaw konstrukcja koreańska, czy też „skoreanizowany” C-390.
Tak czy inaczej, Embraer sprzeda trzy kolejne samoloty, co zwiększa portfel zamówień na Millenium do 40 maszyn. W ostatnim czasie ambitny program C-390 odnotowuje liczne sukcesy, chociaż jak na razie zdobywa klientów w małych i średnich krajach. Poza rodzimą Brazylią, gdzie zakontraktowano 19 samolotów, do tej pory na zakup tej konstrukcji zdecydowały się: Austria (4 samoloty zamówione w 2023 r.), Czechy (2 szt., 2023), Niderlandy (5 szt., 2022), Portugalia (5 szt., 2019) i Węgry (2 szt., 2020).
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]