Przemysł Zbrojeniowy
Kolejne państwo o krok od C-390 Millennium
Ministerstwo Obrony Narodowej Czech rozpoczęło negocjacje z firmą Embraer ws. zakupu średnich samolotów transportowych C-390 – poinformowały władze tego państwa. Jeżeli negocjacje zakończą się podpisaniem umowy, będzie to kolejny sukces eksportowy brazylijskiej konstrukcji.
Czechy już od dawna interesowały się C-390 i po raz pierwszy podpisały list intencyjny w tej sprawie w 2010 roku. Choć nie podano oficjalnie jaką liczbę maszyn chcą Czesi zakupić, to raczej nie będą oni wielkim klientem. W 2010 roku nasi południowi sąsiedzi zadeklarowali chęć pozyskania dwóch maszyn. Z punktu widzenia producenta byłby to jednak kolejny sukces po sprzedaniu maszyny do sił powietrznych Brazylii (19 maszyn), Portugalii (5), Holandii (6), Węgier (2) a w ostatnim czasie także Austrii (4), a więc łącznie 36 maszyn.
Czytaj też
Embraer bardzo aktywnie promował swój samolot w Europie, między innymi na tegorocznym Paris Air Show. Pokazano tam jeden z samolotów brazylijskich i pierwszą maszynę wyprodukowaną dla Portugalii. Brazylijczycy wykazywali przy tym dużą pewność siebie jeżeli chodzi o możliwości sprzedaży Millennium na rynku europejskim. Wśród potencjalnych klientów wymieniane są w Europie: Szwecja (która współpracuje z Brazylią przy budowaniu jej floty samolotów bojowych F-39 Gripen E), ale także Polska w kontekście programu Drop, ale być może także programu samolotu tankowania powietrznego Karkonosze.
Wersja KC-390 proponowana jest obecnie nawet Stanom Zjednoczonym wspólnie z amerykańską firmą L3Harris w programie „tymczasowego” samolotu tankowania powietrznego. Wśród zalet Millennium producent wymienia niski koszt eksploatacji i wysoki poziom gotowości operacyjnej.
thorshammer
Czeskie źródła nie precyzują, iloma maszynami zainteresowane jest czeskie Ministerstwo Obrony, ale być może ostateczna liczba będzie częścią negocjacji. Dyrektor generalny czeskiego Aero stwierdził, że "opracowaliśmy i certyfikowaliśmy części samolotu transportowego C-390 w Aero. Cieszymy się, że Embraer pogłębia dziś współpracę z nami i nadal będziemy jednym z jego najważniejszych dostawców. Co więcej, wartość tej współpracy najprawdopodobniej znacznie przekroczy całkowitą wartość zamówienia C-390 dla naszego wojska, co jest dobrą wiadomością nie tylko dla Aero, ale także dla całego przemysłu lotniczego w Czechach". Jeśli chodzi o produkcję samolotów Aero, CEO mówi, że stopniowo zwiększają produkcję L-39NG i kontynuują współpracę z Ukrainą nad rozwojem samolotu L-259 z silnikiem Motor Sicz i wyłącznie na potrzeby UA. Pracują również nad dronem z silnikiem odrzutowym i sztuczną inteligencją, który w przyszłości zastąpi lekkie myśliwce ALCA i będzie współpracował z F-35. Interesujące.
Bren2
Na razie dwie sztuki. Pierwszy powinien wylądować w Czechach pod koniec przyszłego roku.
pablopic
Nie ma to jak kupować sprzęt służący wojsku, od wspierającego Rosję kraju
MiP
Polska kupiła radary pola walki z Węgier a Węgry wspierają Rosję
Bren2
Taka drobnostka, że Czechy nie mają Ministerstwa Obrony Narodowej, a jedynie Ministerstwo Obrony. W Republice Czeskiej, podobnie jak we wszystkich cywilizowanych krajach, Ministerstwo Obrony jest organem administracji państwowej odpowiedzialnym za obronę państwa i jego obywateli, a nie za obronę narodu dominującego.
Alsecco
Mi osobiście lepiej kojarzy się MON niż MO.
Rusmongol
Ciekawe słowa. Mo czy tam mon odpowiada obywateli państwa a nie narodu dominującego. To który naród dominuje w Czechach lub Polsce a kto jest w Czechach i Polsce obywatelami?
pablopic
@Alsecco MO zostało reaktywowane w 2015, więc nie dzieię się odczuciu.
Flaczki
Juz myslalem ze my! A my bedziemy sie dusic na C295M
KrzysiekS
Pamiętajmy LOT ma flotę cywilną Embraer.