Przemysł Zbrojeniowy
Francja zamawia pancerne Jaguary i Skorpiony
Francuska Dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA - Direction générale de l’armement) udzieliła zamówienia na transzę 4 (TC4) programu Scorpion firmom Nexter, Arquus i Thales, działającym w ramach konsorcjum EBMR. Transza odpowiada dodatkowym 88 opancerzonym pojazdom rozpoznawczym i bojowym Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) oraz 302 wielozadaniowym transporterom opancerzonym Griffon VBRM (Véhicule Blindé Multi-Rôles) .
Nowe zamówienie zwiększy liczbę zamówionych pojazdów Jaguar i Griffon odpowiednio do 150 i 909, zgodnie z celem określonym we francuskiej ustawie o programowaniu wojskowym na lata 2019 – 25. Stanowi to połowę całkowitego zapotrzebowania określonego przez rząd Francji w ramach zakupu Jaguar-ów i Griffon-ów (z wyłączeniem wariantu MEPAC) w ramach programu Scorpion w celu odnowienia floty średnich pojazdów opancerzonych francuskiej armii. Wdrożenie transzy TC4 pojawi się wkrótce po złożeniu zamówienia na 54 wersje Griffon MEPAC (Mortier Embarqué Pour l'Appui au Contact), wyposażone w 120-mm moździerze automatyczne 2R2M (Rifled Recoiled Mounted Mortar), z dostawami zaplanowanymi na 2024 rok. Docelowo liczba wozów w roku 2030 może wynieść 2080 egzemplarzy Griffonów i do 300 Jaguarów.
EBRC Jaguar to nowy, francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez francuskie konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Wóz ten dzięki połączeniu niewielkich rozmiarów i masy z bardzo silnym uzbrojeniem może z powodzeniem prowadzić bojowe rozpoznanie i wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Jaguary mają zastąpić obecnie używane 248 egzemplarze kołowych bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC i 59 egzemplarzy wozów rozpoznawczych ERC 90 Sagaine. Wozy te po latach służby w kraju i w czasie misji ekspedycyjnych są już mocno przestarzałe i wyeksploatowane, a co za tym idzie, wymagają pilnego zastąpienia przez nowe konstrukcje.
Czytaj też
Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA CT40 kal. 40 mm (strzelającą amunicją teleskopową) sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalniesterowany moduł uzbrojenia z km kal. 7,62 mm. Ten zestaw uzbrojenia pozwoli zastąpić wycofane już wozy VAB Mephisto/HOT, ale też wozy wsparcia ogniowego z armatami 90 i 105 mm — nowoczesna armata 40 mm w połączeniu z ppk zapewnia zdecydowanie większą siłę ognia. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.
JAGODA
Nasz prototyp "Kryla" przy tym francuskim paskudztwie wygląda jakby był zaprojektowany przez profesorów Akademii Sztuk Pięknych !
szczebelek
Broń ma być celna i zabijać, a nie dobrze wyglądać.
mick8791
@JAGODA system bojowy ma być ergonomiczny, jak najlepiej chronić obsługę i być niebezpieczny dla przeciwnika, a nie piękny! Piękną to sobie możesz dziewczynko kupić kanapę do salonu...
Ralf_S
Eee tam. Porucznik Gruber byłby zachwycony :D