Reklama

Siły zbrojne

Kanadyjskie transportery z norweskim uzbrojeniem

Protector Dual RWS zakupiony przez Kanadyjczyków w programie TAPV  Fot. Kongsberg
Protector Dual RWS zakupiony przez Kanadyjczyków w programie TAPV Fot. Kongsberg

Koncern Kongsberg podpisał umowę z General Dynamics Land Systems - Canada na dostarczenie dla armii kanadyjskiej zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia rodziny Protector. Łączna wartość kontraktu została oszacowana na 49,8 mln dolarów.

Podpisana umowa pomiędzy norweskim koncernem Kongsberg a kanadyjskim GDLS-C związana jest z dostawą zdalnie sterowanych systemów uzbrojenia z rodziny Protector, które prawdopodobnie zostaną zaimplementowane do nowych kołowych wozów bojowych z rodziny LAV 6.0 lub opartych na ich podstawie pojazdów wsparcia (Armoured Combat Support Vehicles). Umowę na dostawę 360 transporterów ACSV - LAV 6.0 kanadyjski rząd podpisał w sierpniu 2019 roku. Mają one być dostarczone do 2025 roku.

LAV 6.0. to zmodernizowana wersja pojazdu LAV III "Kodiak" przygotowana specjalnie na potrzeby armii kanadyjskiej w celu ich dostosowania do wymagań współczesnego pola walki. Zmiany w ramach tych prac polegają przede wszystkim na: modernizacji układu napędowego (wymianie silnika na nowy, mocniejszy o mocy 450 KM, a także wzmocnieniu zawieszenia, podwozia i układu hamowania), zwiększeniu odporności balistycznej i przeciwminowej (montaż nowego opancerzenia i zmodyfikowanego, podwójnego dna kadłuba) oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu pracy załogi (montaż foteli załogi redukujących skutki wybuchu min i improwizowanych ładunków wybuchowych, a także zmiana aranżacji przedziału załogi). Oprócz tego, program obejmuje modernizację systemów łączności i kierowania ogniem. Pojazdy mają w przyszłości zastąpić użytkowane obecnie przez Kanadyjczyków transportery LAV II Bison oraz M113 LAV.

Nowy kontrakt umożliwia uzbrojenie transporterów (lub innych nieujawnionych pojazdów) w zdalnie sterowane systemu uzbrojenia Protector RSW. System ten dzięki modułowej konstrukcji może być wyposażony w dowolny zestaw uzbrojenia małego i średniego kalibru (karabiny maszynowe kalibrów od 5,56 mm do 12,7 mm oraz 40 mm granatnikI), ale także w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Wszystkie moduły oferowane przez Norwegów charakteryzują się ponadto zaawansowanymi głowicami optoelektronicznymi i serwomechanizmami na nich montowanymi. Konfiguracja Protector RSW zależy od wymagań zamawiającego. Kanadyjska armia otrzyma najnowszą generację tego ZSMU.

image
System Protector prezentowany przez Kongsberg podczas MSPO w Kielcach w 2018 roku | Fot. R. Surdacki/Defence24.pl

Pierwsze zdalnie starowane moduły uzbrojenia Kongsberga powstały ponad 20 lat temu. Od tego czasu dla klientów w 23 krajach na świecie wyprodukowano ponad 22 tys. modułów uzbrojenia Kongsberga w różnych wariantach. Dla Kanady również nie jest to pierwszy tego typu kontrakt. Pierwsze systemy Protector zostały zakupione w 2005 roku, kolejne zaś w 2012 i 2014 roku. Pierwsze egzemplarze zaimplementowano na lekkich wielozadaniowych transporterach opancerzonych RG-31 Nyala, które wykorzystywane były podczas misji w Iraku oraz Afganistanie. Ponadto w system M151 Protector, wyposażony w automatyczny granatnik 40 mm i karabin maszynowy C6, uzbrojono pozyskiwane przez Kanadę pojazdy opancerzone Tactical Armoured Patrol Vehicle (TAPV). Mają one uzyskać pełną gotowość bojową w połowie bieżącego roku.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (2)

  1. LLd

    Taki prosty sprzęt, Norwegowie już sprzedali tego 22 tys. CO stoi na przeszkodzie żebyśmy my takie produkowali?

    1. MONia

      delegaci załogowi, niski poziom nauczania matematyki czytaj feminizacja zawodu nauczyciela, upolitycznianie na wszystkich stanowiskach wdrażanych innowacji i projektów, wszechobecne kołtuństwo i polska mentalność .

    2. Speedcnc

      Brak polskich CNC i brak narzędzi produkowanych na tych CNC pod konkretny projekt i kolejne operacje

    3. BTR 33

      To że w PL nic sie nie opłaca... Np rosomak gdy powstał był w top 10 najlepszych transporterów kołowych (sprawdzony w działaniach na polu walki to duży + podczas przetargów) ale zakłady w Siemianowicach za małe żeby produkować na większą skalę niż dla WP... Nawet jak powstanie dobry koncept to w MON ie przetargi trwaja latami... Nastepnie nasz przemysł np. ASH Krab 10 lat konstruowania i testów wadliwego podwozia... Słaba kooperacja na polu miedzynarodowym np mesko i ppk spike dalej po 16 latach w WP jesteśmy tylko montownią.... I dalej bym mógł wymieniać..

  2. PEPE

    Kanada się zbroi.

Reklama