Reklama

Jakie są postępy prac nad ciężkim BWP?

Autor. Polska Grupa Zbrojeniowa

Na podstawie Sprawozdania Zarządu z Działalności Huty Stalowa Wola S.A. za 2024 rok możemy dowiedzieć się, jakie prace i postępy poczyniono w programie ciężkiego bojowego wozu piechoty CBWP.

Reklama

Po pierwsze, w roku 2024 rozpoczęto testy balistyczne różnych rozwiązań ochrony balistycznej (opancerzenia), które oparte były na rozwiązaniach zagranicznych oraz na rozwiązaniach własnych. Prowadzone próby ochrony przeciwminowej i balistycznej miały na celu opracowanie nowego rozwiązania podwozia gąsienicowego, które spełniać miało wyższe wymagania ochrony przeciwminowej i balistycznej w porównaniu do wymagań dla bojowego wozu piechoty Borsuk.

Czytaj też

Równolegle prowadzono analizy oraz uzgodnienia dotyczące zespołu napędowego dla ciężkiego bojowego wozu piechoty. Jeśli chodzi o ochronę pasywną w 2024 kontynuowano testy balistyczne próbek do poziomu 6 normy STANAG 4569 oraz przeprowadzono kolejne testy ochrony przeciwminowej dla poziomów 1-3 normy STANAG 4569. W celu weryfikacji możliwości spełnienia wymagań dla CBWP, zaprojektowano i wykonano próbkę dla ochrony przeciwminowej na poziomie 4 normy STANAG 4569.

Czytaj też

Powyższe informacje oznaczają , że Ciężki Bojowy Wóz Piechoty będzie charakteryzował się ochroną balistyczną i przeciwminową na poziomie znacząco wyższym niż pływający bojowy wóz piechoty Borsuk . Oznacza to także , że CBWP będzie charakteryzował się masą znacząco wyższą niż Borsuk. Tym samym można również dojść do konkluzji , że wymagany poziom ochrony dla CBWP jest nieosiągalny dla Borsuka, nawet w wypadku wzmocnienia jego opancerzenia.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (8)

  1. Monkey

    Kontynuować, kontynuować i jeszcze raz kontynuować te prace. Nie tylko wojsko potrzebuje CBWP, ale także nasza zbrojeniówka.

  2. X

    ...czyli Borsuków będzie znacznie mniej(?) - kontynuując "konkluzję"

  3. Szwejk85/87

    Tego mi właśnie potrzeba, kilka zdań o przebiegu prac co kilka tygodni. Dzieje się to czego się spodziewaliśmy, czyli budowa kadłuba i dobór odpowiedniej jednostki napędowej. Bardzo proszę o ciąg dalszy za następne parę tygodni. A jeszcze gdyby udało się zrobić jakieś zdjęcia nie naruszające tajemnicy wojskowej, byłoby super. Dziękuję za te kilka zdań !!

  4. OptySceptyk

    Mnie ciekawi, czy ktokolwiek zadał w ogóle pytanie - jakie zadania będziemy realizować w wojnie? Dopiero po odpowiedzi na to pytanie powinniśmy szukać sprzętu do realizacji tych zadań. A zadania dla bwp widzę dwa - wspieranie czołgów, czyli klasyczna bijatyka, albo dowiezienie piechoty bezpiecznie do wrogiego okopu. Pytanie, czy projektowany bwp może wypełnić te zadania? Według mnie, pierwsze raczej tak, drugie raczej nie. Do wykonywania oby zadań potrzebny byłby wóz podobny do Namera, z drastycznie lepszym poziomem ochrony, i lepiej uzbrojony, np. w ZSSW30. Przy okazji, wóz taki nie nadawałby się do działań w głębi operacyjnej. Tutaj lepszy byłby Borsuk, chociaż pewnie należałoby poprawić mu zasięg.

  5. Piotrgra

    I bardzo dobrze. Żeby CBWP miał sens musi zdecydowanie przewyższać pod względem odporności Borsuka. Podejrzewam, że masa osiągnie ok 45 ton, jak nie więcej.

  6. Pucin:)

    Co się dziwić, że trzeba wszystko od początku policzyć, jak kadłub ma być wykonany, min. z 20 mm blachy pancernej (następnie na to pancerz przestrzenno-nakładkowy, tzw. ceramika kanapkowa) a nie jak teraz z 10 mm. :)

  7. radziomb

    Super, Jak najszybciej przekazać stare BWP 1 na Ukraine a wprowadzić do wojsk Ciężkie wozy Bojowe, tylko błagam , zeby zamówienia były seryjne i wielkoskalowe a nie 10 szt/rok, podobnie musi byc system hard kill. Jest pełno rozwiązań: antydrony, wyrzutnie siatek, antypociski.

  8. mobilnyPL

    .....a przy tej masie charakteryzować się będzie mniejszą mobilnością.....są plusy i minusy. Uważam że dualizm w WP (Borsuk/cBWP czy K2/Abrams) to słuszna droga

Reklama