Reklama
  • Wiadomości

Jakie są postępy prac nad ciężkim BWP?

Na podstawie Sprawozdania Zarządu z Działalności Huty Stalowa Wola S.A. za 2024 rok możemy dowiedzieć się, jakie prace i postępy poczyniono w programie ciężkiego bojowego wozu piechoty CBWP.

Autor. Polska Grupa Zbrojeniowa
Reklama

Po pierwsze, w roku 2024 rozpoczęto testy balistyczne różnych rozwiązań ochrony balistycznej (opancerzenia), które oparte były na rozwiązaniach zagranicznych oraz własnych. Prowadzone próby ochrony przeciwminowej i balistycznej miały na celu opracowanie nowego rozwiązania podwozia gąsienicowego, które spełniać miało wyższe wymagania ochrony przeciwminowej i balistycznej w porównaniu do wymagań dla bojowego wozu piechoty Borsuk.

Zobacz też

Równolegle prowadzono analizy oraz uzgodnienia dotyczące zespołu napędowego dla ciężkiego bojowego wozu piechoty. Jeśli chodzi o ochronę pasywną w 2024 kontynuowano testy balistyczne próbek do poziomu 6 normy STANAG 4569 oraz przeprowadzono kolejne testy ochrony przeciwminowej dla poziomów 1-3 normy STANAG 4569. W celu weryfikacji możliwości spełnienia wymagań dla CBWP, zaprojektowano i wykonano próbkę dla ochrony przeciwminowej na poziomie 4 normy STANAG 4569.

Zobacz też

Powyższe informacje oznaczają, że Ciężki Bojowy Wóz Piechoty będzie charakteryzował się ochroną balistyczną i przeciwminową na poziomie znacząco wyższym niż pływający bojowy wóz piechoty Borsuk. Oznacza to także, że CBWP będzie charakteryzował się masą znacząco wyższą niż Borsuk. Tym samym można również dojść do konkluzji, że wymagany poziom ochrony dla CBWP jest nieosiągalny dla Borsuka, nawet w wypadku wzmocnienia jego opancerzenia.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama