Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

ILA 24: Lotnicza oferta Textrona

AT-6 Wolverine
AT-6 Wolverine
Autor. Textron Aviation

Na międzynarodowej wystawie ILA 2024 w Berlinie nie mogło zabraknąć amerykańskiego koncernu Textron Aviation.

Reklama

Textron Aviation to firma należąca do amerykańskiego giganta Textron, do którego należy dobrze znany w Polsce Bell Textron – producent śmigłowców z Teksasu (firma swego czasu oferowała nam UH-1Y Venom oraz AH-1Z Viper). Textron Aviation powstał w 2014 roku w wyniku wykupienia Beech Holdings (Beechcraft oraz Hawker Aircraft).

Reklama

Firma ma w swojej ofercie samoloty firm Cessna oraz Beechcraft. Jednym z nich, promowanych podczas ILA 2024 w Berlinie, jest Cessna 408 SkyCourier – lekki, uniwersalny samolot z dwoma silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney Canada PT6A-65SC. Może on zabrać na pokład maksymalnie 19 pasażerów wraz z bagażami. Ładowność maksymalna wynosi 2,495 kg.

Rozpiętość skrzydeł tego samoloty wynosi 22 metra, podczas gdy długość to 16,8 metra. Wysokość SkyCouriera to 6,3 metra. Zasięg maksymalny to 2 tysiące km, a maksymalna prędkość przelotowa to 389 km/h. Maszyna osiąga pułap 7,620 m.

Reklama

Cessna 408 SkyCourier pierwszy raz wzbił się w powietrze w 2017 roku. Wszedł do służby trzy lata później. Pojedyncze egzemplarze zostały zakupione przez lokalne linie lotnicze. Jedyne duże zamówienie złożyła firma kurierska FedEx, która w zażyczyła sobie aż 50 samolotów. Zawarto od razu klauzulę o możliwości zwiększenia zamówienia do 100 maszyn.

Czytaj też

Drugim elementem oferty Textron Aviation podczas wystawy w Berlinie jest King Air 360 ER, należący do znanej rodziny małych samolotów pasażerskich King Air. Prócz zadań transportowych i łącznikowych, samolot ten może wykonywać zadania rozpoznawcze i wywiadowcze (producent podkreśla łatwość zmiany konfiguracji wewnętrznej). Łącznie wariant pasażerski może pomieścić do 15 osób.

Wersja ER (Extended Range), a więc wydłużonego zasięgu, charakteryzuje się wzrostem masy własnej o 680 kg, a także wzmocnionym podwoziem. Zbiorniki paliwa powiększono o 893 l., dzięki czemu na swój pokład King Air 360 ER zabiera 2,934 l. paliwa.  Maksymalna prędkość przelotowa to 561 km/h. Samolot może spędzić w powietrzu nawet 12 godzin, a jego zasięg maksymalny to 4,986 km.

Rozpiętość skrzydeł maszyny wynosi 17,65 m, długość samolotu to 14,2 m, podczas gdy jego wysokość to 4,4 m.

Czytaj też

W propozycji Textron Aviation podczas ILA 2024 w Berlinie znalazł się również samolot T-6 Texan II, a więc najnowszy wariant jednosilnikowe samolotu szkolno-treningowego, który dekadę temu zastąpił T-37B Tweet (US Air Force) oraz T-34C Turbo Mentor (US Navy). Maszyna weszła do służby w 2001 roku i od tego momentu nabyły ją takie państwa jak Kanada, Grecja, Izrael, Irak, Maroko, Meksyk, Nowa Zelandia, Wielka Brytania, Argentyna oraz Tunezja. Łącznie dostarczono przeszło tysiąc tych samolotów, wylatały już ponad 3 miliony godzin.

Producent podkreśla, że T-6 Texan II może być efektywnie wykorzystywany na różnych poziomach szkolenia pilotów, w tym zaawansowanego. Co istotne, samolot ten może zostać uzbrojony. Istnieje bowiem możliwość zamontowania sześciu podwieszeń pod skrzydłami.

Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 10,18 m, jego długość 10,16 m, a wysokość 3,25 m. Napędzany jest on silnikiem PT6A-68A (1,100 koni mechanicznych), a jego maksymalna masa startowa wynosi 3,765 kg. Prędkość maksymalna to 585 km/h. Maksymalny zasięg z dwoma zewnętrznymi zbiornikami paliwa to 2,559 km lub 1,637 km bez nich.

Cessna 408 SkyCourier
Cessna 408 SkyCourier
Autor. Textron Aviation

Wspomnianą wersją uzbrojoną, również promowaną podczas ILA 2024 w Berlinie, jest wyposażony w komputer misji A-10C (Lockheed Martin) AT-6 Wolverine. Posiada on siedem podwieszeń i charakteryzuje się dużo mocniejszym silnikiem. Wolverine jest bowiem napędzany 1,600-konnym silnikiem PT6A-68D. Maksymalna masa startowa wynosi 4,536 kg. Zasięg maksymalny z czterema zbiornikami zewnętrznymi oraz głowicą MX-15D wynosi 2,895 km.

Czytaj też

Na możliwe do zabrania uzbrojenie składają się między innymi rakiety Hellfire oraz APKWS.

W czerwcu 2024 roku ogłoszono planowaną dostawę samolotów T-6C Texan II, aczkolwiek nie ujawniono kupującego (12 maszyn w czterech zamówieniach).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Ma_XX

    Ukraińcy wykorzystują jaki50/52 uzbrojone w podwieszone zasobniki do polowania na szachedy

    1. Davien3

      Na Shaheedy wystarcza ale AT-6 to samolot przeciwpartyzancki czyli nieco inna klasa maszyny pola walki.

    2. gnagon

      taki uzbrojony Orlik opracowany dekady temu

  2. Observer22

    Polski MON powinien negocjować z MZL MIelec (należącego obecnie do amerykańskiego koncernu) aby rozwijać i modernizować samolot M28 Bryza, który w pewnych kontekstach może wykonywać zadania patrolowe i transportowe lepiej niż helikoptery, mając wyższy maksymalny pułap lotu, nośność, zasięg i tańszy koszt lotu. Dodając do tego wyjątkowo krótki rozbieg przy starcie i dobieg przy lądowaniu, sprawia, że można nim startować i lądować na średnio płaskim polu między lasami, na niewielkim lotnisku polowym (które mogłyby być w każdej gminie) lub nawet prostym odcinku drogi krajowej lub wojewódzkiej czyli DOL (tam gdzie nie ma drzew obok i znaków drogowych przez 0,5 km). W tym celu MON powinien zamówić dla armii np. 6 sztuk (aby podtrzymać produkcję i specjalistów) oraz dla MSW do różnych celów np. jako samolot patrolowo gaśniczy dla PSP (już są takie).

    1. gnagon

      raczej skasować na forsie za brak realizacji produkcji , promocji Bryz na świecie. Jeśli nie rozwiązać całej tej hucpy prywatyzacyjnej przemysłu lotniczego

Reklama