Przemysł Zbrojeniowy
IDEF 2023: Turecki czołg z aktywnym pancerzem. Ukraina w tle
![Fot. FNSS](https://cdn.defence24.pl/2021/08/21/800x450px/vGBZOcplDLai2ENKvLeDD38eTEE8G13VQZFCBOqF.crem.jpg)
Podczas targów IDEF 2023 turecka firma FNSS zademonstrowała swój czołg „średni” Kaplan MT wyposażony w system ochrony aktywnej Aselsan Pulat lokalnej produkcji. Powstał on z udziałem ukraińskich rozwiązań, które były tworzone na potrzeby tamtejszego ASOP Zasłon.
Na szczególną uwagę zasługuje zamontowany na pojeździe system ochrony aktywnej Aselsan Pulat lokalnej produkcji, powstały z udziałem ukraińskich rozwiązań opracowanych przy okazji implementacji systemu Zasłon. Został on opracowany wspólnie przez Tübitak SAGE i Aselsan, w celu wyprodukowania rodzimego systemu ochrony aktywnej, który znacząco zwiększyłby poziom ochrony pojazdów przeciwko m.in. przeciwpancernym pociskom kierowanym czy efektorom wystrzeliwanym z granatników przeciwpancernych. System składa się z sześciu wyrzutni kontrpocisków, umieszczonych z każdej strony pojazdu. Docelowo, zapewne tego typu systemy trafią także na inne pojazdy używane przez turecką armię jak czołgi Altay czy Leopard 2A4.
#IDEF2023 @FNSS_Savunma KAPLAN MT. pic.twitter.com/agGGqYAD4F
— ArmaduraXXI💯🇪🇦 (@oscar198o) July 25, 2023
Kaplan MT to turecko-indonezyjski "czołg średni" opracowany z myślą o uzupełnieniu zdolności rażenia przez wojska pancerne armii Indonezji. W pojeździe zastosowano system wieżowy CMI Cockerill 3105 z gwintowaną armatą 105 mm, sprzężony z nią może zostać karabin maszynowy kal. 7,62 mm lub wkm kal. 12,7 mm. Działo jest stabilizowane w dwóch osiach, co pozwala na celne strzelanie podczas jazdy pojazdu. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Caterpillar C13 o mocy 711 KM, pozwalający Kaplanowi na rozwinięcie prędkości do 70 km/h. Zasięg pojazdu wynosi 450 km. Masa całkowita to 30-35 ton, zaś kadłub posiada ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie zgodnym z natowwskim standardem STANAG 4569.
![Fot. FNSS](https://cdn.defence24.pl/2018/11/20/580xpx/FdehtvLML89blAyLIqZGVmBqZfmhk2SgLJ8fKkK9.ma7c.jpg, https://cdn.defence24.pl/2018/11/20/1920xpx/pii0ls-largefnsskaplanmt4.jpg 2x)
Sorien
Oh jak się rozczarują na globalnym zwarciu spece od teorii gdy zobaczą ze ich cuda techniki stosunkowo niewspółmiernie do kosztów będą niewiele dłużej na polu bitwy w całości jak ich generację starsze przodkowie . Smutne to będzie i tragiczne jak okaże się że cuda za 80-100 mln zł będą szybko niszczone przez graty za kilkadziesiąt tys €
Odyseus
jak w tym filmie "Helikopter w ogniu" był na faktach autentycznych i jacyś słabo wyszkoleni partyzanci starymi nie widomo ilu letnimi granatnikami za góra kilkaset dolarów rozwalali śmigłowce za grube miliony
Seb66
Cóż, gdyby rozwijano u nas Andersa, nasz zmech miałby dzis, po tylu latach bardzo solidne artyleryjskie WWO. Nawet ze 120mm działem zdolnym pokonać MBT. Swiadomie NIE piszę o nim jako czołgu i walce z MBT, ale przy docelowym DMC 45 ton, byłby na pewno solidnym wozem na pierwszą linię dla bwp , a podejrzewam ze nawet do wsparcia naszych czołgów. A zdolność-przy kal 120mm - do wystrzeliwania ppk z lufy (o ile MON by je kupił) wzmocniłaby jego zdolności na polu walki. Szkoda Andersa! To był bardzo perspektywiczny, i celowo zniszczony polski projekt.
Był czas_3 dekady
Czołg będzie się sprzedawał jak ciepłe bułeczki.
Chyżwar
Też mogliśmy coś podobnego sprzedawać. Tyle, że Anders śmierdział co poniektórym.
Był czas_3 dekady
Chyżwar@- Śmierdzi też PIRAT, MOSKIT...
Otas
@chyzwar. Tiaaa...sprzedawać :P a niby kto wtedy szukał czołgu wsparcia/średniego? Jak wtedy tak i teraz to jest niszowy produkt.
WoW
Kadłub do złudzenia przypomina Borsuka...
RGB
Przynajmniej wiemy jak dodatkowo wykorzystać podwozie od Ciężkiego Borsuka