Niemcy i Holandia wspólnie zastąpią Panzerfausty?

25 grudnia 2020, 09:49
550_800_crop__ozrm6y_5d60a8c486df914995d027a452b58838
Fot. Marco Dorow/Heer

Resort obrony Holandii poinformował, że zamierza wspólnie z Niemcami poszukiwać nowoczesnego granatnika przeciwpancernego, zdolnego do zastąpienia systemu Panzerfaust 3 w części zastosowań.

Holenderska armia zamierza zmodernizować swój arsenał lekkiej broni przeciwpancernej we współpracy z Niemcami. Oba państwa używają dziś granatników Panzerfaust 3, dysponujących m.in. ładunkami tandemowymi głowicami kumulacyjnymi. To jeden z nowszych dostępnych systemów na rynku, ale nie spełnia już wszystkich wymagań stawianych przez te armie.

Holenderski resort obrony poinformował bowiem niedawno, że będzie poszukiwał kilku nowych typów granatników przeciwpancernych. Panzerfausta 3 uznano za przydatnego, ale tylko dla niektórych jednostek. Jeden z kilku systemów, mających uzupełnić Panzerfausta 3, ma być zdolny do zwalczania celów chronionych przez aktywne systemy ochrony.

image
Reklama

Według Holendrów żaden z obecnie eksploatowanych granatników nie spełnia tego wymogu i dlatego konieczne jest opracowanie nowego systemu. Oprócz niego i posiadanych już Panzerfaustów 3 tamtejsza armia ma wykorzystywać dwa inne typy granatników ppanc., które będą mogły zostać zakupione od razu (wykorzystując istniejące technologie „z półki”), przy niskim ryzyku technologicznym. Pierwszy z nich ma być zdolny do rażenia celów na odległościach do 600 m i wejdzie w miejsce Panzerfaustów w niektórych jednostkach bojowych. Drugi, oznaczony VSRAT, to lżejszy, tańszy i łatwiejszy w obsłudze system o zasięgu 300 m, dedykowany także jednostkom wsparcia.

Również Niemcy, którzy obok Panzerfaustów 3 dysponują jednorazowymi systemami RGW 90 i 60, używanymi m.in. do zwalczania celów innych niż pojazdy opancerzone, deklarują zainteresowanie opracowaniem nowych systemów, zdolnych przebijać „aktywne pancerze”. Oba państwa dają więc przykład, w jaki sposób można stopniowo rozwijać zdolności, jeśli chodzi o lekką broń przeciwpancerną piechoty.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 39
Reklama
say69mat
niedziela, 27 grudnia 2020, 10:31

@Niemcy i Holandia wspólnie zastąpią Panzerfausty? ... hmmm, zarówno osobno, czy też zusammen, Niemcy i Holandia - jako byty państwowe - nie stanowią - jakąkolwiek miarą - odpowiednika zdolnego do zastąpienia rzeczonych Panzerfaustów. Zarówno w obszarze B-whery, czy też Koninklijke Landmacht.

carl fath
niedziela, 27 grudnia 2020, 17:56

Mają przemysł.

Gieniu112
sobota, 26 grudnia 2020, 18:04

Chyba tylko EFP w górna część pancerza, szkoda że u nas nikt o tym nawet nie myśli, a mamy doświadczenia w minach przeciw burtowych i pociskach kierowanych

WRZECIONO
sobota, 26 grudnia 2020, 14:26

Niemcy idą drogą Rosyjskiego Trzmiela z pociskiem termobaryczno-kumulacyjnym tzw Hummel

Davien
niedziela, 27 grudnia 2020, 01:00

I co tym zrobia MBT?? pancerz osmala?

WRZECIONO
niedziela, 27 grudnia 2020, 14:02

wystarczy że oślepią i ogłuszą ... a ślepy i głuchy czołg ..to jak odstrzelona zwierzyna ..dodatkowo uniwersalność systemu pozwala na polowanie na wszystko włącznie z umocnieniami i bunkrami .. a w przypadku Polski która ma mnóstwo RPG-7 widziałbym zakup do nich czeskich pocisków - głowic TB-7G które apropo cieszą się dużą estymą w śród wojsk USA i stosują je masowo w swoich klonach RPG-7 (Airtronic USA Mk 777)

Davien
czwartek, 31 grudnia 2020, 17:57

Nic nie oślepi ani nie ogłuszy, bo czołgi sa na takie zabawki odporne. To nie bomba termobaryczna ale zwykły RPG.

Alfret
sobota, 26 grudnia 2020, 11:34

Ja bym nie martwil sie o potencjal Bundeswehry, ale Holandia pozbywajac sie czolgow postawila sie na niekomfortowej pozycji. Wszelkie kooperacje z Niemcami stawiaja pod znakiem zapytanie niezaleznosc Holandii. Moze jest cos o czym opinie publiczna nie zostala poinformowana?

Kowalskiadam154
sobota, 26 grudnia 2020, 13:25

To sie nazywa "Pogłębiona integracja" czytaj likwidacja państw narodowych

Wojmił
sobota, 26 grudnia 2020, 14:10

Racja. To powinno w końcu nastąpić... Państwa Narodowe w Europie powinny wejść w skład United States of Europe tak jak Stany w USA. Nie ma miejsca dla kłócących się 20+ krajów, 20+ ministerstw obrony, spraw zagranicznych itp itd....

X
niedziela, 27 grudnia 2020, 11:21

Popieram

jsyl
niedziela, 27 grudnia 2020, 08:28

Oczywiście, prawo o naliczaniu wynagrodzeń dla TIRów, że jak jedzie to trzeba obliczyć w Niemczech, następnie Francji itd wynagrodzenia, nowy Verpackungsgesetz. Integracja po Niemiecku. Uważam inaczej, cła na granicy, opłaty za tranzyt, podatki Koncernów w Polsce, działasz w Polsce, płacisz w Polsce i inwestujesz w Polsce, czyli w momencie w którym zaczniemy dopłacać Polexit.

Dudley
sobota, 26 grudnia 2020, 17:39

Pod warunkiem że dla władz tych państw ważniejszy jest interes obywateli, a nie własne ambicje i interes partyjny.

Mireq
sobota, 26 grudnia 2020, 16:00

Mylisz się, nadchodzi czas kiedy te kolosy rozpadną się na części, Rosja, Chiny, USA

pomz
niedziela, 27 grudnia 2020, 00:49

a chiny na co sie rozpadna?

rmarcin555
niedziela, 27 grudnia 2020, 20:29

@pomz. W powszechnej opinie Chiny są monolitem, ale to nie jest prawda.

wert
niedziela, 27 grudnia 2020, 19:11

jak hukou znajdą swojego Spartakusa to będzie niezła jazda. A każdy niewolnik go w końcu znajdował. chiny dla spokoju społecznego potrzebują 7% wzrostu. Będą mieli 4-5%. Zobaczymy ale USA zaczęły ich dociskać

Janusz
sobota, 26 grudnia 2020, 15:15

Powinno być jedno państwo europa

xdx
poniedziałek, 8 lutego 2021, 20:40

Niby tak ale taka Polska czy Węgry to niestety nie powinny się znaleźć w zjednoczonej Europie - przynajmniej dopóki są takie rządy a nie inne które zlewają wszystkie możliwe prawa i demokracje.

Greg
sobota, 26 grudnia 2020, 07:19

Nasuwa się błyskawicznie odniesienie do naszego Inspektoratu Uzbrojenia, który już bodaj 15 lat "prowadzi" program (pod kryptonimem GROT, nie mylić z systemem MSBS!) pozyskania nowoczesnego granatnika ppanc dla WP. Tymczasem po tych latach, "już" w zeszłym roku udało się im zdecydowac, że NIE JEST PRIORYTETEM granatnik do zwalczania MBT, (a co w ogóle mówić o granatniku do zwalczania nowych pancerzy!) tylko najsłabszy wśród tego typu broni granatnik lekki, nie nadający się de facto do walki z czołgami inaczej niż..od ich tyłu. Najwyraźniej dla MON nieśmiertelny RPG7 jest nadal wystarczająco (nie)skuteczny, więc najpierw pozyskane zostaną (choć na pewno jeszcze dłuugo nie) kolejne równie mało lub wręcz wcale nie skuteczne granatniki. Dzięki tej decyzji MON, jako państwo frontowe NATO, jeszcze przez długie kolejne lata pozostaniemy bez powszechnego, skutecznego i relatywnie taniego środka do walki z czołgami. I wesołych świąt!!

Rafał
sobota, 26 grudnia 2020, 14:07

Nie ma takiego państwa jak MON.

66-225
piątek, 25 grudnia 2020, 21:22

Dwie armie które nie mają najmniejszego znaczenia na świecie, mogą zamienić pancerfausty nawet na klapki na muchy bo w ich sytuacji mają takie same znaczenie. Armia Holandii jest w opłakanym stanie, w tamtym roku wyszła afera bo okazało się że żołnierze w Holandii muszą zimową odzież organizować we własnym zakresie a większość koszar nadaję się tylko na centra dla uchodźców ponieważ od ponad 20 lat nie były nawet odświeżane a co dopiero jakiś remont. Mieszkam od 20 lat w Holandii i wiem co piszę.

Xdx
poniedziałek, 8 lutego 2021, 20:42

Wybierz się do polskiego wojska to zdziwisz się na jak wysokim poziomie jest Holandia .

Zmechol
poniedziałek, 28 grudnia 2020, 08:04

To super, że wiesz co piszesz...Tylko widzisz, takie problemy to nie problemy biorąc pod uwagę to co sie u nas dzieje. Wyluzuj, wiec z pisaniem, że są w opłakanym stanie, bo mówiąc o nas zabraknie Ci skali.

Aha
sobota, 26 grudnia 2020, 15:18

Nie wiem, czy po pierwszym zdaniu, zaczac sie smiac czy plakac!? Czlowieku, co sadzisz w takim razie o Wojsku Polskim? Prosze o odpowiedz, bo bardzo mnie zaintrygowales.

Kerry
sobota, 26 grudnia 2020, 23:47

Poczytaj raport o stanie sił zbrojnych Niemiec i ich gotowości. Pomimo zakupów nowoczesnego sprzętu obraz nędzy i rozpaczy. Brak etatów, brak części zamiennych, brak wizji sił zbrojnych. Dopiero obecna minister próbuje coś zmienić ale całkiem niedawno politycy storpedowali jej plany.

Aha
niedziela, 27 grudnia 2020, 00:27

Myslisz, ze obraz sil zbrojnych Polski wyglada inaczej? Znaczy sie wyglada, jest o wiele gorzej. W Niemczech. po ponad 25 latach ciec w armii i niedofinansowania( i tak o wiele lepiej niz w Polsce i totalnej degrengolady WP) postanowiono 2-3 lata temu zajac sie wreszcie Bundeswehra. Powodem byly wlasnie raporty, wiekszosc na zlecenie, przy duzej pomocy itp. sil zbrojnych, zeby pokazac sytuacje. Na szczescie zmienila sie tez sytuacja geopolityczna, USA oglosila Rosje wrogiem jak za dawnych"dobrych" czasow i budzet jest zwiekszany sukcesywnie. AKK nie ma tu wielkich zaslug, poniewaz taka sytuacja nastala. jedyna jej, ale bardzo wielka zasluga jest to, ze gleboko w powazaniu ma lobby(takim eufemizmem sie korupcje na zachodzie nazywa!) i uklady! Nikt jej nic nie storpedowal, tylko ona dziala tak jak sie powinno to robic. Pieniedzy nie ma nadal tyle ile by MON/AKK jako szef i oczywiscie BW chieli, wiec racjonalnie podchodzi pani Minister do zadan, co zreszta(jako pierwsza od bardzo dawna) zapowiedziala/oglosila podczas zaprzysiezenia. ma byc koniec z przedrozonymi zamowieniami, ktore maja kazdemu dogodzic. Koniec ze sprzetem, systemami, ktore sa niepotrzebnie komplikowane i przez to ultra drogie - maja byc zakupy z polki. Koniec ze zmienianiem tego co sie chce miec podczas juz zamowionej produkcji itp. Tak to STH czyli ciezki heli zostal przerwany ze wzgledu na cene - adekwatna do zachcianek z przekazaniem wlasnosci intelektualnej wlacznie! AKK wyslala zapytanie do Rzadu USA o nabycie do 60-ciu CH-47 poprzez FMS czyli z polki i bez zadnych wodotryskow niepotrzebnych. To co starcza USA, UK, Holendrom, Wlocjom itd. ma nie byc dobre dla BW? Jak powiedziala tak zrobila. MEADS czy ogolnie TLVS ciagnie sie jak guma, ciagle niedokonczone a cena przez kilka lat zwiekszyla sie kilkakrotnie, wiec AKK podziekowala firmom to robiacym i podazy inna, o wiele prostsza, sprawdzona i tansza droga. Rozpisano przetarg na nowe tankowce dla Dt. Marine - oczywiscie takie wymogi, ze nie ma na rynku zadnego tankowca i cale dwie firmy z DE mogly sie zmowic i zazadaly 800 milionow Euro za dwa proste i w sumie nieduze tankowce. AKK natychmiast uniewaznila ta ustawke, pewnie poleca glowy(tez w Dt.Marine) a tankowce kupi za max pol tej ceny(czyli po rynkowej dla takich systemow) w damen lub gdzies indziej. Kobieta ma kregoslup i postawila sie ukladom przezerajacym kazda kase. Obraz nedzy i rozpaczy czy jak kto woli skansen to raczej Wojsko Polskie. Nabywanie wielu nowych i nowoczesnych systemow przez Niemcy i niedofinansowanie(jest juz o wiele lepiej i bedzie za chwile calkiem dobrze) zakupu czesci, serwisu itp. to zaden problem w porownaniu z analizami i nic nie kupowaniu przez polski MON. jezeli masz nowoczesny sprzet to dorzucasz w razie potrzeby pieniedzy na czesi, serwis itp. i masz czym walczyc. Jezeli masz skansen a nowego kupujesz homeopatyczne ilosci lub wcale to w razie "W" nawet gora pieniedzy nie pomoze! Bylem bardzo dlugo zwiazany z Bundeswehra, ciagle mam kontakty, znajomych, grupy bylych zolnierzy itp. Znam tez sporo ludzi z WP i sytuacje w nim. Powiem tak: O BW bym sie w ogole nie martwil, ale o WP juz bardzo, bardzo!

Janusz
niedziela, 27 grudnia 2020, 17:25

Dokładnie, u nas to dopiero prowizorka,

Marek
piątek, 25 grudnia 2020, 15:51

Czym go zastąpią, może RPG-7 ?

Ernst
piątek, 25 grudnia 2020, 13:47

A u nas w magazynach 200 RGP-40, bo się Inspektorat nie dogadał z Tarnowem, i never ending story wyboru lekkiego granatnika przeciwpancernego.

andys
piątek, 25 grudnia 2020, 12:43

"Niemcy i Holandia wspólnie zastąpią Panzerfausty?" Jak rozumieć ten tytuł? Będa strzelać "Niemcami i Holandią"? Proponuję nieco zmienic tytuł, aby oddał on istotę sprawy - Czym Niemcy i Holandia zastapią Panzerfausty?

Mireq
sobota, 26 grudnia 2020, 16:02

Słusznie

Piotr
piątek, 25 grudnia 2020, 12:24

jak oni chcą pokonać systemy obrony aktywnej? EFP? Skoordynowane strzały z kilu granatników?

Fanklub Daviena
sobota, 26 grudnia 2020, 13:19

Może tak jak Rosjanie w RPG-30: wystrzeleniem na "wabia" prekursora aktywującego APS a głowica leci z tyłu, na tyle blisko, by APS nie zdążył ponownie zareagować? Na Trophy się sprawdza, dlatego Pentagon umieścił RPG-30 na liście czołowych "asymetrycznych" zagrożeń... :D

Etam
niedziela, 27 grudnia 2020, 10:40

Nawet pierwotny, najprostszy Zasłon w jednym kierunku może odpalić dwa ładunki. Zatem jeden RPG30 nie wystarczy nawet na tego dość prymitywnego Zasłona. A przecież następne generacje ASOP mająo wiele więcej "efektorów".

Davien
sobota, 26 grudnia 2020, 20:02

Trphy bez problemu radzi sobie z tym twoim RPG-30 to nie prymitywny system jak rosyjskie ASOP-y:) Do tego ten granatnik jest za słaby nawet na Leo2A4, o nowszych wozach nie mówiac:)

Fanklub Daviena
poniedziałek, 28 grudnia 2020, 08:59

Tylko musisz o tym powiadomić Izrael i USA bo o tym nie wiedzą i się martwią... I o tym, że PAC-3 i Aegis zwalcza pociski hipersoniczne też ich powiadom, bo też o tym nie wiedzą. :D

Davien
czwartek, 31 grudnia 2020, 18:01

Widzisz funku ale nie dość ze wiedzą i się śmieja z twoich bajeczek to nawet nie odrózniasz PAC-3 od SM-6 a AEGIS od AN/MPQ-65:)

Tyrolczyk
sobota, 26 grudnia 2020, 08:43

Dokładnie tak. Dodam że z kilku granatników i wszystkie w ten sam punkt. Lipa.

Tweets Defence24