Reklama
  • Wiadomości

Fuzja WZL nr 2 i WZL nr 4 potwierdzona

Zapowiadane przejęcie  Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 4 S.A. (WZL Nr 4) przez Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (WZL Nr 2) z Bydgoszczy stało się faktem. Polska Grupa Zbrojeniowa będąca zwierzchnikiem i inicjatorem ich połączenia potwierdziła dzisiaj tę informację oraz udzieliła szeregu dodatkowych informacji.

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

Katalizatorem konsolidacji WZL 4 i WZL 2 była decyzja MON o bezterminowym zawieszeniu lotów MiGów-29. Widzimy też wiele korzyści biznesowych związanych z możliwością zdywersyfikowania źródeł przychodów tych spółek. Klienci oczekują kompleksowej oferty na remonty płatowca i silników rozwiązania typu one stop shop.

Michał Kuczmierowski Członek Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej

WZL nr 2 z Bydgoszczy i WZL nr 4 z Warszawy są jednymi z największych zakładów lotniczych w Polsce oraz jedynymi państwowymi spółkami tego typu, które serwisują samoloty wojskowe służące w Siłach Powietrznych RP. Oba te zakłady należą obecnie także do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, pełniąc strategiczną i kluczową rolę w zapewnieniu gotowości bojowej Sił Zbrojnych RP.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, jeśli chodzi o działalność wojskową, prowadzą głównie usługi serwisowe myśliwców MiG-29 i samolotów myśliwsko-bombowych Su-22, a także samolotów transportowych C-130E Hercules i myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb. W przypadku usług cywilnych zajmują się obsługową liniową, bazową, warsztatową i serwisem różnego typu samolotów cywilnych, a także ich malowaniem i innymi usługami. Dodatkowo w ostatnich latach zakłady prowadzą także badania, projektują i rozwojają bezzałogowe statki powietrzne. Zajmują się także ich produkcją i integracją. Udział w przychodach bydgoskich zakładów środków otrzymywanych za prace nad postsowieckimi statkami powietrznymi wynosi obecnie około 36 proc.

Z kolei Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 zajmują się tymczasem obsługą, remontami i naprawami turbinowych silników lotniczych myśliwców MiG-29 i samolotów myśliwsko-bombowych Su-22 oraz myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb. Dodatkowo także obsługą, remontami i naprawami turbinowych silników rozruchowych dla lotnictwa i pojazdów naziemnych oraz szeroką gamą usług na rzecz lotnictwa cywilnego. Udział w pracach nad maszynami postsowieckimi wynosi tu jednak aż 80 proc., co postawiło te zakłady w trudnej sytuacji, szczególnie w obliczu zawieszenia prac nad myśliwcami MiG-29.

Przyczyny konsolidacji obu spółek można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Wśród przyczyn wewnętrznych wymienić można: niską dywersyfikację źródeł przychodów, uzależnienie od techniki poradzieckiej, schyłkowy charakter podstawowej działalności opartych na konstrukcjach poradzieckich oraz zależność od jednego klienta, jakim jest MON. Wśród przyczyn zewnętrznych wymienić można: możliwość ograniczenia lub całkowitego wstrzymania zamówień na obsługę samolotów Su-22 i MiG-29 w związku z wcześniejszymi problemami z eksploatacja, a także opóźniającym się procesem pozyskania nowych samolotów dla Polskich Sił Powietrznych czy dwie duże inwestycje konkurencji na rynku cywilnych usług MRO. Połączenie obu zakładów pozwoli na połączenie zakresu ich usług i zwiększenie komplementarności oferty PGZ w zakresie konstrukcji lotniczych.

Wzmocnione w wyniku połączenia WZL Nr 2 stanie przed pewnymi wyzwaniami. Najważniejszym z nich jest obecne uzależnienie w kwestii kontraktów, a co za tym idzie także przychodów, od MON. Oznacza to konieczność rozwinięcia wojskowej działalności eksportowej i zwiększenie zakresu usług dla lotnictwa cywilnego. Dodatkowo głównym zakresem prowadzonych prac dotąd były przestarzałe konstrukcje poradzieckie, które w najbliższych latach są przewidziane do całkowitego wycofania ze służby liniowej. Oznacza to konieczność przystosowania zakładów do serwisowania nowych, zachodnich konstrukcji lotniczych, co pozwoli na rozwinięcie zakresu działalności spółki.

Połączenie lotniczych spółek z Bydgoszczy i Warszawy to ważny etap konsolidacji w ramach w Polskiej Grupie Zbrojeniowej, która jest przez obecny Zarząd konsekwentnie realizowana. Chcemy, żeby dobrze przeprowadzona fuzja była modelowym przykładem dla kolejnych tego typu procesów w Grupie.

Michał Kuczmierowski Członek Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Kluczowymi korzyściami z synergii obu spółek będzie możliwość kompleksowego wyjścia naprzeciwko oczekiwaniom MON i klientów cywilnych, skrócenie czasu realizacji usług, dywersyfikacji przychodów, stworzenie atrakcyjnej oferty eksportowej, optymalizacja wykorzystania planowanych inwestycji, zapewnienie płynności finansowej i potencjalne zwiększenie zakresu świadczonych usług. Konsolidacja domeny lotniczej PGZ jest prowadzona w pełnym porozumieniu i dialogu z pracownikami obu zakładów. Przewiduje się zwiększenie zatrudnienia w części produkcyjnej i zwolnienia w tzw. back office.

Chcemy zapewnić nowe możliwości rozwoju, dlatego Skupiamy się na rozwoju wspólnej oferty produktowej, przede wszystkim w zakresie techniki zachodniej, ale także na rynki cywilne. Musimy to być oferta przede wszystkim konkurencyjna. Nowe kompetencje produktowe będą otwierały perspektywy nowych miejsc pracy. W rezultacie zwiększamy zdolności Grupy PGZ do świadczenia kompleksowych rozwiązań dla Sił Zbrojnych RP, na rynek cywilny oraz dla klientów zagranicznych.

Michał Kuczmierowski Członek Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej

 

Fuzja planowana jest na pierwszy kwartał 2020 roku, a dokładny termin ma wyznaczyć sąd rejestrowy. Plan połączenia obydwu firm został uzgodniony jeszcze 25 września br., a wyceny WZL Nr 4 dokonano jeszcze w sierpniu. Warszawską spółkę wyceniono wówczas na ponad 117,5 mln złotych, podczas gdy w tym samym czasie WZL Nr 2 - na dwukrotnie więcej, dokładnie 240,5 mln złotych. Fuzja ma się odbyć poprzez przeniesienie całego majątku WZL Nr 4 S.A. do WZL Nr 2 S.A. w zamian za akcje, które spółka przejmująca wyda akcjonariuszom spółki przejmowanej. Połączeniu ma towarzyszyć podwyższenie kapitału zakładowego WZL Nr 2 S.A. o kwotę 26 570 650 zł (obecnie jest to 58 mln zł) poprzez emisję nowych akcji imiennych o wartości 10 zł każda.

W chwili połączenia WZL Nr 2 S.A. przejmie wszelkie zezwolenia, koncesje i ulgi, które zostały przyznane spółce WZL Nr 4 S.A., wraz ze wszystkimi prawami, zobowiązaniami i majątkiem. Z kolei sama WZL Nr 4 S.A. jako podmiot zostanie rozwiązana bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.

Jak dotąd zgodnie z planowanym harmonogramem połączenia obu zakładów: podpisano porozumienie społeczne z przedstawicielami pracowników obydwu spółek, uzyskano pozytywną opinię MON na temat połączenia, powołano Centrum Zarządzania Integracją (PMO) w WZL-2, ogłoszono Plan Połączenia na stronach ww. spółek, uzyskano opinię biegłego sądowego z badania Planu Połączenia, zwołano Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie (NWZ) WZL-2 i WZL-4 w sprawie połączenia oraz  zawiadomiono akcjonariuszy o połączeniu.

Przed obiema spółkami stoi obecnie: drugie zawiadomienie akcjonariuszy o połączeniu, opracowanie strategii, PMI (post-merger integration-integracja po połączeniu), planu restrukturyzacji i modelu finansowego WZL-2, NWZ WZL-2 i WZL-4 w sprawie połączenia (podwyższenie kapitału WZL-2, emisja akcji połączeniowych), zgłoszenie połączenia do KRS wraz z wnioskiem o zmianę w kapitale WZL-2, wpis w KRS o połączeniu Spółek oraz wykreślenie WZL-4 z rejestru oraz kluczowa faza PMI – strukturalne i funkcjonalne połączenie organizacji.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama