Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francja i Niemcy porozumiały się co do wspólnych zasad eksportu broni

Od lewej kanclerz Niemiec Angela Merkel, prezydent Francji Emmanuel Macron i szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podczas wizyty w fabryce Airbusa w  Tuluzie / Fot. twitter.com/EmmanuelMacron
Od lewej kanclerz Niemiec Angela Merkel, prezydent Francji Emmanuel Macron i szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podczas wizyty w fabryce Airbusa w Tuluzie / Fot. twitter.com/EmmanuelMacron

Paryż i Berlin doszły do porozumienia w sprawie zasad eksportu broni. Jest to jedno z osiągnięć wspólnego posiedzenia rządów Niemiec i Francji z udziałem kanclerz Angeli Merkel i prezydenta Emmanuela Macrona, które odbyło się w środę w Tuluzie.

Kwestie związane z handlem bronią były w ostatnich miesiącach jednym z najważniejszych tematów spornych między dwoma krajami. W listopadzie ubiegłego roku RFN jednostronnie wprowadziła zakaz eksportu uzbrojenia do Arabii Saudyjskiej po zamordowaniu w konsulacie generalnym tego kraju w Stambule krytycznego wobec rządów w Rijadzie dziennikarza Dżamal Chaszodżdżiego. We wrześniu br. zakaz został przedłużony do marca 2020 r.

Oznacza to jednak, że blokadą objęty jest również sprzęt wojskowy produkowany w ramach międzynarodowych projektów. Paryż i Londyn naciskały na Berlin, by złagodził swoje stanowisko, argumentując, że stwarza ono zagrożenie dla miejsc pracy we Francji i Wielkiej Brytanii.

Obie strony zakończyły dzisiaj (w środę) negocjacje prawnie wiążącym porozumieniem, którego ostatnie kroki zostaną zrealizowane tak szybko jak to możliwe.

Komunikat prasowy po wspólnym posiedzeniu rządów Francji i Niemiec

Prezydent Emmanuel Macron oznajmił, że to "ważne porozumienie". Z kolei kanclerz Angela Merkel oświadczyła, że umowa "stwarza ramy zaufania". Zakłada ona, że Berlin nie będzie blokował francuskiego eksportu uzbrojenia, jeśli niemieckie komponenty w nim nie będą przekraczały określonego odsetka. Szefowa niemieckiego rządu nie ujawniła, o jaką wartość chodzi, ale w kuluarach mówiło się o 20 proc.

Niemieckie media uważają, że Berlin poszedł w tej sprawie na ustępstwa, by zademonstrować jedność i pokazać, że niemiecko-francuski motor w Unii wciąż działa. Jest to szczególnie ważne, jak podkreślają, wobec zbliżającego się nieuchronnie brexitu i konfliktu handlowego z USA.

Również w innych kwestiach Merkel i Macorn starali się prezentować wspólny front: wezwali Turcję do zmiany kursu wobec Kurdów w północnej Syrii, nie uwypuklali różnic w sprawie negocjacji akcesyjnych z Albanią i Macedonia Północną oraz odwiedzili najważniejszą fabrykę Airbusa, która znajduje się właśnie w Tuluzie. Macron mówił, że jest to "przemysłowy okręt flagowy", a Merkel obiecała, że będzie robić wszystko co możliwe, by przedsiębiorstwo nadal odnosiło sukcesy. USA chcą w ten piątek wprowadzić cła karne na produkty z Unii Europejskiej w wysokości miliardów dolarów. Ma to być odwet za nielegalne subwencje, które otrzymywał Airbus. Jak argumentuje Waszyngton, europejski producent samolotów zdobywał w ten sposób nieuczciwie przewagę nad swoim największym konkurentem - amerykańskim Boeingiem.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze